دوشنبه ۱ آذر ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص فارماکولوژی و استاد دانشگاه که زمینه اصلی کار وی روغن و چربی است، گفت: روغن زیتون در صورت امکان تهیه ، بهترین روغن است و در غیر این صورت، روغن کلزا در رده‌های بعدی روغن قرار دارد.

روغن

دکترغلامرضا بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: روغن زیتون برای پخت و پز و سرخ کردن، بهترین روغن بوده و به ویژه نوع تصفیه نشده آن نسبت به روغن تصفیه شده، بسیار ارجح است. همچنین کلزا روغن مناسبی بوده و نسبت به سایر روغن‌های موجود در بازار بهتر است.

وی در عین حال با اشاره به سرخ کردن‌های عمیق مانند غوطه ور کردن سیب زمینی در روغن و احیانا چند مرتبه در آن سرخ کردن گفت: روغن کلزا برای یک بار نیز پاسخگوی این سرخ کردن نیست چرا که میزان لینولنیک اسید آن بالا بوده و از آنجا که ناپایدار است چندان در برابر سرخ کردن مقاوم نیست.

این عضو مرکز تحقیقات بیولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: اما از آنجا که جایگزین دیگری برای روغن کلزا وجود ندارد و نیز امکان تهیه زیتون برای تمام مردم نیست، بنابراین ناگزیر به استفاده از همین روغن هستیم.

وی روغن قابل استفاده بعدی را جهت توصیه، روغن کنجد عنوان کرد و گفت: روغن کنجد نیز هم به لحاظ فرمول و هم مواد جزئی موجود در آن بسیار مناسب و خوب است اما این روغن نیر فرآورده گرانی است و در دسترس مردم قرار نمی گیرد.

این متخصص فارماکولوژی ادامه داد: با توجه به اینکه روغن‌های جامد هیدروژنه معمولی به هیچ عنوان قابل توصیه نیستند، در صورت در دسترس نبودن روغنی‌های یاد شده ناگزیر به مصرف روغن‌های آفتابگردان و ذرت هستیم.

بهرامی افزود: روغن مایع معمولی به هیچ عنوان برای سرخ کردن مناسب نیست و نیز اغلب روغن‌های سرخ کردنی موجود در بازار مصرف کشور توانایی بیش از یک بار سرخ کردن را ندارند ضمن آنکه احیانا ممکن است آنتی اکسیدان‌های اضافه شده به آن‌ها ضرر‌هایی نیز برای بدن داشته باشند.

کد خبر 121306
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز