همشهری آنلاین: اگر جهان از وجود انسان کامل محروم شود در واقع واسطه جریان هستی قطع می‌شود و موجودات در مراتب پائین‌تر اصلی از فیض وجود محروم و در نتیجه معدوم می‌شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز نفس جست‌و‌جوگر انسان بیش از هر زمان دیگری در تکاپوی حقیقت است،گفت: بیش از‌هرزمان دیگری به وجود انسان کامل و ولایت و هدایت او نیازمندیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،محمود احمدی‌نژاد در افتتاحیه هشتمین همایش بین‌المللی روز فلسفه که پیش از ظهر امروز در کتابخانه ملی ایران برگزار شد، این اجلاس را اجلاسی بسیار مغتنم برشمرد و گفت: جمع عالمان و فرهیختگان که در یک هم‌اندیشی و تعامل به دنبال کشف حقایق علم هستند، موجب نزول رحمت الهی می‌شوند.

‌رئیس‌جمهور مهم‌ترین موضوع آفرینش را انسان عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین موضوع انسان میل به سعادت ابدی و اوج کمال انسانی است و روشن است که مقدمه لازم بلکه اساس سعادت و حرکت در مسیر تعالی و کمال، موضوع شناخت خالق، انسان و جهان است.

وی مطالبه شناخت خالق هستی، انسان و جهان را فطری و همگانی دانست و افزود: انسان به میزان شناخت از خالق، انسان و جهان و همچنین باور آن بزرگ شده و کمال می‌یابد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه انسان از هر پدیده‌ای که او را می‌شناسد بزرگ‌تر است،خاطر‌نشان کرد: این مسئله نیاز به استدلال ندارد که سایر مخلوقات در مرتبه پائین‌تری از انسان قرار دارند و اگر کسی خدا و انسان را بشناسد به طور طبیعی بر سایر موجودات اشراف پیدا می‌کند.

احمدی‌نژاد مهم‌ترین مسئله انسان را شناخت خود و شناخت خالق عنوان کرد و افزود: اما راه شناخت خدا کدام است و برای شناخت خدا چه باید کرد؟ روشن است که انسان محاط است و به لحاظ عقلی محال است به محیط احاطه پیدا کند.

با بیان اینکه ذات خداوند برای انسان دست نیافتنی است و خدا را فقط می‌توان از تجلی اسماء و صفات او شناخت، ادامه داد: به عبارت دیگر آن اسماء و صفات و تجلی از خداوند متعال برای انسان قابل دریافت و شناخت که تنزل و وجهه این جهانی پیدا کند.

رئیس‌جمهور گفت: حکمت، علم، قدرت، رافت، کرامت، عدالت، خلاقیت، غنا، حلم و هزاران اسم و صفات خداوند را که در حد مطلق خود یک حقیقت‌اند، با تنزل و تجلی در این عالم برای انسان قابل دریافت و شناخت هستند.

وی با طرح این پرسش که مجرای تجلی این اسماء و صفات چیست، اظهار داشت: کدام موجود در این عالم بالاترین ظرفیت تجلی این اسماء را دارد. آیا جز انسان موجود دیگری قادر به دریافت و انعکاس دادن این اسماء باشد، وجود دارد؟ پاسخ روشن است که اگر انسان خلق نمی‌شد ظرفی برای معرفی و شناخت برتر اسماء الهی وجود نداشت.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه برای شناخت برتر خداوند باید تجلی او در انسان را شناخت، خاطر‌نشان کرد: معلوم است که انسان‌ها هر‌کدام به نسبتی و برخی از این اسماء و صفات را منعکس می‌کنند.

اما سوال این است که بازتاب کامل اسماء الهی در کجا است که پاسخ آن نیز روشن است که شناخت کامل از تجلی بالاتری بدست می‌آید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: سوال دیگر این است که تجلی کامل در کدام انسان ممکن است. برخی می‌گویند جمع تجلیات الهی در انسان‌ها، تجلی کامل و بالاترین است، اما معلوم است که به دلیل نقص انسان‌ها، جمع ناقص تجلیات نمی‌تواند یک تجلی کامل و معرفی کامل باشد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه خداوند خود طلب شناخت خودش و یا اسماء خودش را در فطرت انسان قرار داده و از او خواسته که به قله شناخت یعنی شناخت کامل برسد، تاکید کرد: از عدالت، لطف و حکمت خداوند به دور است که برای پاسخ به این نیاز فطری مجرای مناسبی قرار نداده باشد.

وی تجلی کامل را تنها از طریق انسان کامل دانست و افزود: راه شناخت کامل اسماء الهی، شناخت انسان کامل است و انسان کامل تجلی عینی اسماء الهی به طور کامل و در بالاترین وجه ممکن است.

وی تصریح کرد: خداشناسی جز از طریق شناخت انسان کامل، ناقص است.

رئیس‌جمهور شناخت انسان کامل را فقط از طریق نزدیک شدن به ویژگی‌های او سنخیت پیدا کردن با او ممکن دانست و گفت: به میزانی که انسان با انسان کامل سنخیت پیدا می‌کند بر هستی اشراف پیدا می‌کند. انسان کامل در حال حرکت تکاملی و پیوسته و هر روز و هر لحظه در یک شان و مرتبه بالاتر قرار دارد.

رئیس‌جمهور افزود: انسان همراه شده با انسان کامل همواره در حال حرکت است و هر لحظه در مرتبه بالاتر و به تبع آن با اشراف بالاتر و شناخت عمیق‌تر و گسترده‌تر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برای شناخت خدا باید انسان کامل را شناخت خاطرنشان کرد: شناخت و همراهی و تبعیت از انسان کامل رمز کمال و شناخت حقیقی است.

رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که برای شناخت انسان چه باید کرد، اظهار داشت:معلوم است که برای شناخت انسان تنها راه، شناخت کامل انسان است و هر مقدار انسان به انسان کامل نزدیک شده و با او قرابت پیدا کند شناخت او از انسان بالاتر و کامل‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: تنها راه شناخت کامل انسان، شناخت و همراهی با انسان کامل است و از منظر دیگر نیز روشن است که اولین مخلوق، نزدیک‌ترین مخلوق به خدا و در حد بالاترین مرتبه کمال است و دیگر مخلوقات در مرتبه پائین‌تری قرار دارند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه برترین مخلوق واسطه جریان هستی و اسماء الهی در سلسله مراتب مخلوقات است، اظهار داشت: انسان کامل از یک سو در بالاترین مرتبه کمال، تجلی و نزدیک‌ترین به مبدا هستی قرار دارد و از سوی دیگر واسطه جریان هستی و کمالات به مراتب بعدی مخلوقات است،بنابراین انسان کامل آگاه به ذات انبیاء است.

وی گفت: اگر جهان از وجود انسان کامل محروم شود در واقع واسطه جریان هستی قطع می‌شود و موجودات در مراتب پائین‌تر اصلی از فیض وجود محروم و در نتیجه معدوم می‌شوند.

احمدی‌نژاد وجود انسان کامل را لازمه جاری شدن هستی در مراتب وجود دانست اظهار داشت: انسان کامل معیار حرکت انسان درمسیر سعادت، راه انسان در مسیر کمال و نقطه اوج و مقصد کمال انسان است.تا انسان تحت ولایت انسان کامل قرار نگیرد طعم حقیقت و شیرینی کمال و شکوفایی استعدادهای الهی را نخواهد چشید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هنوز حقیقت خلیفه‌الهی انسان و استعدادهای الهی نهفته در او شکوفا نشده است، ادامه داد: انسان در مسیر کمال در ابتدای راه است، هنوز طعم علم حقیقی، حکمت، قدرت، رافت ، کرامت، خلاقیت و غنا و هزاران اسمی الهی را نچشیده است و باید اتفاقی بیافتد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: پیامبران الهی آمده‌اند تا این حقیقت را فریاد زده و همگان با انسان کامل آشنا کنند. امروز که نفس جستجوگر انسان بیش از هرزمان دیگری در تکاپوی دریافت حقیقت است و بی‌عدالتی‌ها، تبعیض‌ها، ظلم‌‌ها و تجاوزها عرصه را بر بشریت تنگ کرده و راه سعادت را مسدود کرده است، مکتب‌های گوناگون قادر به عرضه راه نجاتی نبودند و هر کدام در دوره ظهور و در دوره‌ای افول کرده‌اند. به همین دلیل بیش از هر زمان دیگری به وجود انسان کامل و ولایت و هدایت او نیازمند هستیم. باید انسان به حقیقت او برسد، او را بیابد و تمام حقیقت خود و راه درست را عرضه کند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: او باید راه وصول به علم، حکمت و حقایق عالم را نشان دهد و عقل‌ها و استعدادهای انسانی را به کمال خود برساند. بیاید و پرده‌های غفلت را کنار زده و با عرضه حقایق، عطش بی‌پایان بشر را در وصول به حقیقت فرو بنشاند و عدل و قسط را در زمین اقامه کند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: او باید تاریکی‌ها، جهل‌ها، ظلم‌ها و انحرافات را با نور معرفت، عدل، هدایت و صراط مستقیم زائل کند و دست بشریت را گرفته و از ظلمت‌های هواپرستی، خرافه، ظلم و بی‌عدالتی نجات دهد و این وعده الهی است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با دست‌یابی بشریت به انسان کامل و با ظهور انسان کامل تمام استعداد‌های عالم به فعلیت خواهد رسید و اسماء و صفات الهی به طور کامل در زمین متجلی خواهد شد و در آن زمان است که بشریت طعم واقعی وصل به حقایق، عدل، عزت، پاکی و رحمت الهی را خواهد چشید. آن روز دیر نخواهد بود و بیاید در تحقق این وعده الهی و آرزوی شیرین سهم مناسبی داشته باشیم.

 

کد خبر 121246
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز