گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی بدون اشاره به پیش‌بینی‌های رسمی دولت و بانک مرکزی درباره تورم ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، پیش‌بینی کرد که نرخ تورم تا 18 ماه پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دوباره تک رقمی شود.

این اظهارنظر رسمی محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی، در حالی صورت می‌گیرد که مشخص نیست این بانک میزان افزایش نرخ تورم ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را چند درصد پیش‌بینی کرده است و مهم‌تر اینکه آیا سیاست‌های پولی ایران در1.5 سال آینده انقباضی‌تر خواهد شد یا خیر.

پیش‌بینی رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر تک‌رقمی‌شدن نرخ تورم تا1.5 سال پس از اصلاح قیمت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که قانون تاکید دارد که هدفمندکردن یارانه‌ها و شیب آزادسازی قیمت‌ها باید در 5 سال اجرایی شود. با این همه بهمنی از سیاست بانک مرکزی مبنی بر کاهش نقدینگی، انتشار اوراق مشارکت با نرخ سود علی‌الحساب 16درصد و جلوگیری از اعطای تسهیلات از محل منابع یارانه نقدی مردم توسط بانک‌ها خبر داده است.

به گزارش مهر، رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان کاهش نرخ‌های سود بانکی با اجرای این برنامه وجود دارد یا خیر؟ اینگونه جواب داد که هدفمند کردن یارانه‌ها تا حدودی برنامه‌های بانک مرکزی از جمله کاهش نرخ تورم را به تاخیر می‌اندازد.

او با اشاره به اینکه اگر نرخ تورم را به زیر 4 یا 5 درصد برسانیم عملا سود بانکی نیز براساس آن تعیین خواهد شد، افزود: به عبارت دیگر، به تمام سپرده‌ها براساس نرخ تورم سود تعلق می‌گیرد، همچنین کارمزدهای بانکی نیز براساس این سودها تعیین خواهد شد.

بهمنی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و طرح تحول اقتصادی به سمت تک‌رقمی‌شدن نرخ تورم پیش برویم، افزود: پیش‌بینی می‌شود بعد از اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها در مدت زمان بین یکسال تا 18 ماه مجددا نرخ تورم یک رقمی شود؛ به عبارتی همان قولی که حدود 2سال پیش برای تک‌رقمی‌شدن نرخ تورم داده بودم، باز هم عملیاتی شود.
بهمنی با تاکید بر اینکه نظام بانکی کاملا آمادگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را دارد و هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد، تصریح کرد: به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم که هیچ کدام حق استفاده از پول‌های واریزی به حساب افراد در هدفمندی یارانه‌ها را در بخش اعطای تسهیلات ندارند.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک‌ها نباید این پول‌ها را جزو منابع خود قلمداد کنند، افزود: با این اقدام نقدینگی عظیمی وارد جامعه می‌شود و تورم بزرگی از این ناحیه متوجه اقتصاد کشور خواهد شد.بهمنی با بیان اینکه این پول‌ها به‌صورت امانت در اختیار بانک‌هاست اما متعلق به مردم است، افزود: اگر این پول توسط مردم به حساب‌های مثلا کوتاه‌مدت و بلندمدت واریز شود آن زمان به منابع بانکی تبدیل می‌شود و بنابراین بانک‌ها می‌توانند از آن برای تسهیلات دهی استفاده کنند یا تصمیم‌گیری‌های دیگری برای آن صورت دهند.

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: تمام شرایط مذکور باعث ایجاد نقدینگی در جامعه خواهد شد. بنابراین بانک مرکزی تمام پیش‌بینی‌های لازم برای کاهش نقدینگی از این طریق را اندیشیده است.

انتشار شاخص‌های اقتصادی؛ به‌زودی

رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد نبود شاخص‌های اقتصادی در نماگرهای اقتصادی 3ماهه چهارم سال‌88، اظهار کرد: شاخص‌های اقتصادی آماده شده و به‌زودی آنها را اعلام خواهیم کرد. وی در مورد زمان دقیق انتشار آمار مربوط به شاخص‌های اقتصادی گفت: فکر می‌کنم به‌زودی و به‌سرعت این آمار باید منتشر شود.

اوراق مشارکت برای جمع‌کردن پول‌های سرگردان منتشر می‌شود

محمود بهمنی با بیان اینکه بانک مرکزی برای عدم‌افزایش نرخ تورم از ناحیه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تعدیلاتی (در سیاست‌های پولی) درنظر گرفته، گفت: انتشار 100 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در آبان و آذرماه امسال به‌عنوان بهترین ابزار برای جمع‌آوری نقدینگی و پول‌های سرگردان مد نظر قرار گرفته است.او از پرداخت سود 16 درصدی به‌صورت روزشمار به اوراق مشارکت مذکور خبر داد و تصریح کرد: منابع حاصل از فروش این اوراق در پروژه‌هایی همچون پروژه‌های نفتی، پتروشیمی و سایر پروژه‌ها کانالیزه می‌شود و این پول‌ها وارد مسیر خود می‌گردد.

کد خبر 121075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز