گروه بورس: درحالی‌که 60 درصد شرکت‌های فعال در بازار سهام، گزارش‌های خود را درباره میزان اثر پذیری از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، به مدیران بازار

سرمایه ارائه داده اند، مسئولان بورس تهران همچنان از انتشار گزارش‌های مرتبط با این موضوع خودداری می‌کنند.
به گزارش همشهری، در اواخر تابستان، بورس اوراق بهادار گزارش مبسوطی درباره تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر شرکت‌های حاضر در تالار مبادلات سهام تهیه و تدوین کرد اما از آن زمان تاکنون این گزارش محرمانه و غیرقابل انتشار اعلام شده است.

مدیران بورس تهران دلایل منع انتشار چنین گزارش با اهمیتی را اعلام نکرده‌اند. حال با توجه به افزایش حجم اخبار مربوط به احتمال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در هفته جاری به‌نظر می‌رسد ناآگاهی بازار از عواقب و تبعات و تاثیرات اجرای این قانون بر بورس، می‌تواند اثر نامطلوبی بر شفافیت بازار برجای گذارد.

میزان تأثیرپذیری شرکت‌های بورس از هدفمندی یارانه‌ها

در چنین شرایطی امیرحمزه مالمیر رئیس اداره نظارت برناشران بورس اعلام کرد: تاکنون 60 درصد از شرکت‌ها گزارش‌های مربوط به میزان تأثیرپذیری از هدفمند شدن یارانه‌ها را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کرده‌اند.امیرحمزه مالمیر در گفت‌وگو با فارس افزود: بانک‌ها، مخابرات، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ و شرکت‌های فعال در صنعت لیزینگ به‌طور مستقیم از اجرای این قانون تاثیر نمی‌پذیرند.

با احتساب این گروه از شرکت‌ها، 60 درصد از 340 شرکت حاضر در بورس وضع خود را درصورت اجرای قانون مزبور روشن کرده‌اند. مالمیر ادامه داد: از دریافت گزارش‌های مربوط به شرایط شرکت‌های تولیدی و صنعتی بعد از اجرای هدفمند‌کردن این هدف را دنبال می‌کردیم که بدانیم کدام صنایع و شرکت‌ها با چه میزان اثرپذیری مواجه می‌شوند تا بعد از بررسی‌های لازم، در قدم بعدی بتوانیم گزارش‌هایی را تهیه کرده و به مسئولان ارائه دهیم. در این زمینه گزارش مفصلی را تهیه و در اختیار مسئولان تصمیم‌گیرنده قرار داده‌ایم.

او افزود: هدف بعدی از دریافت این گزارش‌ها و انعکاس آنها در قالب اطلاعیه‌هایی به بازار سهام این بود که سرمایه‌گذاران با اطلاع از میزان مصرف انرژی و هزینه‌های شرکت‌ها بعد از اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها بتوانند بدون واسطه از چند و چون شرایط شرکت‌ها مطلع شده و طبق شناخت و تحلیلی که از وضعیت شرکت‌ها دارند و براساس دیدگاه‌های خود قادر به تصمیم‌گیری باشند.

بورس، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری

اما به‌نظر می‌رسد با وجود شفاف نبودن اوضاع در بورس، باز‌هم کارشناسان اقتصادی، بازار سرمایه را مطلوب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌دانند؛ به‌طوری که عضو پژوهشکده وزارت اقتصاد با بیان اینکه بانک و بورس در این زمان بهترین محل برای سرمایه‌گذاری هستند، به مردم توصیه کرد در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهایی نظیر طلا نروند.

محمدجواد محقق افزود: اگر سرمایه‌ها در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به بازار سرمایه و بانک‌ها راه یابد هم سرمایه‌گذاران منفعت می‌برند و هم اقتصاد ایران. او ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بازار سکه نباید در زمان اجرای قانون هدفمندی الگو قرار گیرد چون در این شرایط سرمایه راکد و از اقتصاد خارج می‌شود ضمن اینکه بانک مرکزی، هم‌اکنون ذخایر طلای قابل توجهی را در اختیار دارد و اگر کسی بخواهد از رانتی در این بین استفاده کند بلافاصله بانک مرکزی وارد عمل می‌شود.

او با بیان اینکه به صلاح مردم عادی نیست که در زمان اجرای قانون مذکور، در بازاری غیر از بورس سرمایه‌گذاری کنند، تصریح کرد: در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر بالا می‌رود.

بورس کالا پس از هدفمندی یارانه‌ها

این روزها به جز بورس اوراق بهادار، فعالان بورس کالا هم درصدد ارزیابی شرایط خود پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برآمده‌اند. در این میان کارگزار شرکت فولاد مبنا یافتن پاسخ پرسش‌های مربوط به تاثیر این طرح بر بورس کالا را مشکل اعلام کرد.

محمد حسین دیده‌ور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بحث تعرفه حامل‌های انرژی ادامه داد: در تهیه و توزیع کالایی همچون فولاد که بسیار استراتژیک است تعرفه انرژی تاثیر‌گذار خواهد بود اما با تمهیدات دولت و اجرای مدیریت شده طرح مزبور، بعید می‌دانم این تاثیرات نامطلوب باشد. او افزود: از آنجا که دولت در هدفمندی یارانه‌ها بسیار جدی است به‌طور‌قطع برای جلوگیری از وارد آمدن فشار به مصرف‌کنندگان در زمان افزایش تعرفه‌ها برنامه‌هایی دارد.

کد خبر 121055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز