همشهری آنلاین: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به حماسه‌های روزهای ابتدایی دفاع مقدس از جمله آزاد سازی سوسنگرد بر نقش برجسته مقام معظم رهبری در آن دوران تاکیدکرد.

سرلشکر فیروزآبادی

به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار سرلشکر بسیجی سید حسن فیروزآبادی در سخنان پیش از خطبه‌های امروز نمازجمعه تهران گفت: امروز می‌خواهم پرده از یک راز بزرگ در پیروزی‌های دفاع مقدس درخصوص همت مضاعف رهبری به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع در آزادسازی سوسنگرد و خنثی کردن نقش خائنانه بنی صدر و جلوگیری از سقوط اهواز بردارم.

وی افزود: حماسه‌های دشت آزادگان و سوسنگرد که در 45 روز آغاز جنگ اتفاق افتاد عبرت‌های بزرگی دارد اما این مقطع از جنگ تحمیلی مورد غفلت واقع شده است.

وی گفت: حادثه بزرگ سقوط خرمشهر و عوض شدن مسئولان رده اول ارتش و سپاه و پیروزی‌های بزرگ بیت المقدس، فتح المبین و طریق القدس باعث شد که بیشتر تحلیل‌ها متوجه این حوادث باشد و از روزهای ابتدایی جنگ غفلت شود.

سرلشکر فیروزآبادی گفت: آیت الله خامنه‌ای آن روزها امام جمعه تهران و نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند که با رسیدن خبر تهاجم دشمن ایشان به جبهه‌ها شتافتند و ضمن بررسی اوضاع با عشق به جهاد و با لباس رزم، سلاح در دست در بین رزمندگان حضور داشتند و در شناسایی‌های شبانه سه چهار روز ابتدایی جنگ شرکت می‌کردند.

وی با بیان اینکه ساماندهی ستاد جنگ‌های نامنظم در این روزها اتفاق افتاد، افزود: ایشان جمعه به تهران بازگشتند و از تریبون نمازجمعه فراخوان عمومی برای حضور در جبهه‌ها دادند و خود نیز به جبهه شتافتند و داوطلبان را سازماندهی کردند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ایشان با نظارت میدانی، هسته‌های اولیه مقاومت رزمی سپاه و بسیج را در جبهه‌ها تشکیل دادند و داوطلبان ارتشی را نیز با تعیین فرمانده، سازماندهی کردند.

سرلشکر فیروزآبادی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در آن زمان چشم و دست امام در دفاع مقدس بودند، افزود: ایشان با رساندن اطلاعات به امام زمینه اجرایی تدابیر و فرمان‌های امام را با همت و کار مضاعف فراهم کردند.

وی گفت: ایشان که امروز ما را به همت و تلاش مضاعف می‌خوانند خود برای حضرت امام نیز اینگونه بودند و همت مضاعف را در سیره تبعیت از امام نشان دادند.

سرلشکر فیروزآبادی که به مناسبت حماسه آزاد سازی سوسنگرد سخنرانی می‌کرد، دفاع مقدس را سرمایه عظیم ارزشی دانست که همواره می تواند برای ایران و انقلاب، تولید قدرت کند و با تکیه بر آن می‌توان از جبهه‌های مصاف با دشمنان از جمله فتنه سال گذشته و جنگ نرم، سرافراز بیرون آمد.

وی افزود: نسل‌های امروز انقلاب علاقه‌مند هستند که روایات دفاع مقدس را از منابع اصلی آن دریافت کنند که طلایه داران این مهم، رهبری معظم انقلاب و فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس هستند.

سرلشکر فیروزآبادی گفت: حضور بسیجی و ار رهبری در روزهای حساس ابتدایی جنگ، فراخوان هسته‌های اولیه نیروهای مردمی، هدایت جنگ‌های نامنظم، سرپرستی و هماهنگی نیروهای ارتشی و سپاهی و ایجاد انسجام بین فرماندهان و نظارت بر جنگ، از جمله موارد نقش راهبردی مقام معظم رهبری در دوران دفاع مقدس می‌باشد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به چگونگی آزادسازی سوسنگرد بر ضرورت توجه همه جانبه به مقاطع سرنوشت ساز دفاع مقدس و ضرورت برجسته سازی نقش رهبر معظم انقلاب در دفاع مقدس تاکید کرد.

فیروز آبادی با تشریح روند آغاز جنگ گفت: عراق 12 لشکر خود را برای حمله به ایران اختصاص داد و در 31 شهریور 59 از سه محور شمال، مرکز و جنوب به سمت ایران نفوذ کرد.

فیروزآبادی ادامه داد: در هفت روز نخست جنگ مردم این مناطق بر مرزها و در کنار پاسگاه‌های مرزی در کنار نیروهای ارتشی در برابر این حملات مقاومت کردند.

وی افزود: برخلاف آنچه که عده‌ای می‌گویند، عراقی‌ها به سرعت به خرمشهر و دزفول نرسیدند بلکه لشکر نه، چهار و پنج عراق از منطقه کوشک و طلاییه چندین نوبت در مقابل مقاومت مردمی و سپاه متوقف شدند.

فیروز آبادی گفت: در روز هفتم جنگ، لشکر نه عراق که پشت دروازه اهواز رسیده بود 60 کیلومتر عقب رانده شد.

فیروزآبادی گفت: در تاریخ 17 آبان و یکماه و نیم پس از جنگ، صدام و ارتش بعث پس از بررسی اوضاع جنگ، شکست و توقف را پذیرفتند و با تغییر راهبرد خود روی سوسنگرد و اهواز متمرکز شدند و این شهر را محاصره کردند.

وی افزود: در 23 آبان مقام معظم رهبری در تهران و در شورای عالی دفاع به ریاست بنی صدر نگرانی خود را از در خطر بودن جان 500 جوان در سوسنگرد ابراز کردند وتلاش کردند بنی صدر را مجبور به مصوبه‌ای برای آزادی سوسنگرد کنند اما بنی صدر گفت من دارم مسئله سوسنگرد را حل می‌کنم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مقام معظم رهبری پس از این جلسه به جبهه رفتند و طرح آزادی سوسنگرد را تهیه کردند و روز 25 آبان با بنی صدر تماس گرفتند و از او خواستند که تیپ دو زرهی اهواز در عملیات آزادسازی سوسنگرد شرکت کند.

فیروزآبادی افزود: با این حال از طریق فرمانده 92 لشکر زرهی این خبر رسید که دستور داده شده است تیپ دو فردا در عملیات شرکت نکند.

وی ادامه داد: آیت الله خامنه‌ای از این موضوع ناراحت شدند و آن را تلفنی از طریق آقای اشراقی به امام اطلاع دادند و از طرف ایشان گفته شد فردا سوسنگرد باید آزاد شود که همان شب مقام معظم رهبری دو نامه به فرمانده لشکر 92 و شهید فلاحی که رئیس ستاد ارتش بود نوشتند که برای عملیات فردا آماده باشند آقای چمران نیز زیر این نامه ها نوشتند که من نسبت به بنی صدر اعلام جرم می‌کنم.

فیروزآبادی گفت: روز 22 آبان لشکر 92 و 93 زرهی و دو گروهان سپاه به سمت سوسنگرد و لشکر زرهی عراق حمله کردند و با تاکتیک‌های منحصر به فرد در نهایت موفق شدند ساعت 11 وارد سوسنگرد شوند و ارتش زرهی عراق را عقب بنشانند که تا آن زمان 100 نفر در سوسنگرد شهید شدند.

وی افزود: با عقب نشینی لشکر عراق تا دهلاویه، اهواز از تهدید خارج شد و این پیروزی پایه امیدی برای پیروزی‌های بعدی و عملیات فتح المبین و بیت المقدس بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: فکر لیبرالی و آمریکایی بنی صدر رویکرد مقابله با امام و ولایت فقیه را دنبال می‌کرد اما مقام معظم رهبری رویکرد تثبیت ولایت و پیشبرد اهداف امام را دنبال می‌کردند.

فیروزآبادی افزود: بنی صدر تفکر لیبرال را در برابر راهبرد انقلاب گذاشته بود و معتقد بود که باید خوزستان را از دست رفته بدانیم و در کوه‌های زاگرس مستقر شویم و زمان بدهیم تا زمین بگیریم اما رهبری با تدبیر امام، حضور و ایستادگی در جبهه‌های خوزستان را راهبرد اصلی می‌دانستند که در نهایت این راهبرد امام، مظلومانه پیروز شد.

وی نشان دادن آمادگی مردمی، افشای خیانت بنی صدر و انجام عملیات مشترک بین ارتش و سپاه را از برکات عملیات سوسنگرد برشمرد.

کد خبر 120515
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز