سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان و مهندسان فناوری جدیدی را ابداع کرده اند تا با آن تصویربرداری از معده برای بیماران در آینده نسبت به اکنون مطبوع تر شود.

Endoscopy

روزنامه اتریشی استاندارد گزارش داد، بر مبنای این ایده، بیمار یک آندوسکوپ را که به شکل کپسول است، می‌بلعد و سپس پزشک با استفاده از ابزار هدایتی آن را درون معده به گردش در می‌آورد.

این کپسول تصاویری دارای کیفیت تصویری بالا را از معده برای یک گیرنده ارسال می‌کند که پزشک می‌تواند فورا آنها را دریافت کند. نتایج نخستین تحقیقات امکان سنجی چنین پروژه‌ای در مجله تخصصی آندوسکوپی (Endoscopy) منتشر شده است. این سیستم اکنون در نمایشگاه تخصصی در بارسلونا به نمایش درآمده است.

نمونه اولیه اندوسکوپ‌های کپسولی را که زیمنس (Siemens) و الیمپوس (Olympus) ساخته‌اند، از یک پیشرانه مغناطیسی، پردازنده تصویر و سامانه هدایتی و کپسول آندوسکوپی تشکیل شده است.

حوزه های مختلف مغناطیسی و کارکرد

بیمار کپسول را با آب می‌بلعد و به شکلی قرار می‌گیرد که کپسول بتواند خود را به مرکز معده برساند. مغناطیس طراحی شده در کپسول امکان هدایت آن را به صورت لحظه ای فراهم می آورد. با این حوزه مغناطیسی، پزشک می تواند کپسول را در معده بیمار به گردش در آورد. دوربین های کار گذاشته شده در دو سر کپسول تصاویر را از طریق امواج رادیویی به سامانه پردازش تصاویر ارسال می کند و پزشک می‌تواند آنها را روی یک صفحه نمایش ببیند. این کپسول آندوسکوپی 31 میلیمتر طول و 11 میلیمتر ضخامت دارد.

آزمایش روی 50 بیمار

تحقیق درباره امکان پذیری این طرح را موسسه آرنالت تزانک (Institut Arnault Tzanck) در سن لورن دو وار فرانسه انجام داده و به این نتیجه رسیده که این روش میسر است و نتایج دقیقی را از جستجو در معده به دست می‌دهد.

با این روش جدید معاینات آندوسکوپی می‌تواند به شکلی راحت تر صورت گیرد.

از میان 50 بیماری که این روش روی آنها آزمایش شده است، 93 درصد آن را مطبوع دانسته، 89 درصد هم بلعیدن کپسول را آسان دانسته اند و همه آنها گفته‌اند که در آینده معاینه با چنین کپسولی را بر روش معمول آندوسکوپی ترجیح می‌دهند.

کد خبر 120352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز