همشهری آنلاین-زهره بانی: عبور از عرض خیابان برای بسیاری از بزرگ‌ترها کاری ساده است، زیرا سال‌هاست که به کرات این کار را انجام داده‌اند.اما چون بسیاری از کودکان و نوجوانان امروزه برای رفتن به مدرسه از سرویس مدارس استفاده می‌کنند وحتی برای رفتن به منزل دوستان هم والدین آنها را می‌برند، ممکن است نتوانند این حرکت را به درستی انجام دهند.

عبور از عرض خیابان

اگر فرزندان شما هم جزو کودکان و نوجوانانی هستند که از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند و تا کنون عبور ایمن از عرض خیابان را آموزش ندیده‌اند، با ما همراه شوید تا با تشریفات این آموزش آشنا شوید؛

- برای آموزش عبور از عرض خیابان، ابتدا یک منطقه کم تردد در نزدیکی محل سکونت خود را انتخاب کنید. فرزند خود را به گوشه‌ای برده و برای عبور از عرض خیابان آماده کنید، ابتدا به وی محل دکمه تغییر چراغ را نشان دهید و نحوه استفاده از آن را برایش شرح دهید تا ببیند چگونه می‌تواند چراغ راهنمایی را برای عبور عابر پیاده سبز کند . اگر تقاطعی که انتخاب کردید دارای چنین امکاناتی نبود، به فرزند خود بیاموزید که در اینگونه تقاطع‌ها باید به چراغ سبزی که در سمت خودش قرار دارد توجه کند.

- اگر در تقاطع خط کشی عابر پیاده وجود داشت، به کودک نشان داده و در باره آن برایش توضیح دهید، در غیر این صورت محدوده حرکت در تقاطع را برایش مشخص کنید. برایش توضیح دهید عبور بی توجه از خیابان به چه معناست و چرا این کار ممنوع است. زمانی که چراغ عبور عابر پیاده سبز شد به همراه فرزندتان از خیابان عبور کنید و به وی نشان دهید که چگونه باید از توقف همه اتومبیل‌ها، در هر دو جهت مطمئن شود و چگونه مراقب عبور وسایط نقلیه‌ای باشد که ممکن است وی را نبینند.

- اگر در تقاطع مامور راهنمایی و رانندگی حضور دارد، برای فرزندتان شرح دهید که چگونه باید از از راهنمایی‌های وی پیروی کند. همچنین در مورد حرکات بدن و دست مامور راهنمایی و رانندگی به گونه‌ای که برای کودک قابل درک باشد توضیح دهید. به فرزند خود یادآور شوید که بسیاری از تقاطع‌ها مامور راهنمایی و رانندگی ندارد، بنا بر این کودک شما باید بتواند ترافیک را برای خودش هدایت کند.

- در گام بعدی کودک را به یک منطقه پر ترددتر ببرید. این کار لزوما همان روز نباید انجام شود. چون ممکن است باعث دست پاچگی یا گیجی کودک شود. برایش توضیح دهید که وقتی چراغ راهنمایی زرد می‌شود چه باید بکند یا وقتی اتومبیلی از چراغ قرمز رد می‌شود، چگونه باید رفتار کند. به او آموزش دهید اگر در تقاطعی به هر علتی چراغ راهنمایی غیرفعال بود چگونه باید عمل کند. در نهایت همراه وی از خیابان عبور کنید و ببینید آیا او به اطرافش توجه کافی دارد. اگر احساس کردید به پیرامونش دقت کافی دارد و به خوبی از عهده این کار بر آمد، در طرف دیگر خیابان بایستید و بگذارید به تنهایی از عرض خیابان گذر کند.

- فهرست کاملی از قوانین ایمنی تهیه کنید که می‌تواند شامل موارد زیر باشد؛ ناگهان داخل خیابان ندوید، بین خطوط حرکت کنید، با سرنشینان اتومبیل صحبت نکنید، و از زمان استفاده صحیح کنید و با اتلاف زمان ترافیک را مختل نکنید و ... شما نیز می‌توانید در این مورد فکر کنید و این مجموعه را کامل کنید. شرایطی را مهیا کنید که کودک این آموزش‌ها را با دوستان یا همکلاسی‌هایش تجربه کند اما در هر شرایط مراقب باشید آموزه‌های شما را مد نظر داشته باشد. سوال‌ها و نکات مبهمی را که در ذهنش دارد پاسخ دهید.

عبور از یک خیابان شلوغ و پر ازدحام می‌تواند در حد مرگ و زندگی مهم باشد. چه بسیار کودکانی که حتی در نزدیکی محل زندگی خود مورد اصابت وسایط نقلیه قرار گرفته‌اند.

نکات ایمنی را بارها و بارها با فرزند خود مرور کنید و مسایلی که رعایت آنها مورد توقعتان است را متذکر شوید تا فرزند شما قبل از اینکه به تنهایی از خیابان عبور کند به تمام نکات ایمنی اشراف پیدا کند.

www.essortment.com

کد خبر 120325
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز