همشهری آنلاین: پزشکان ایتالیایی اولین پیوند لوزالمعده با کمک دستگاه‌های روباتی را در عملی که می‌تواند به مبتلایان به دیابت یک در جهان کمک کند‌، انجام دادند.

pancreas transplant

به گزارش خبرگزاری فرانسه تیم جراحی در بیمارستان دانشگاهی پیزا در ایتالیا گفتند این عمل با کمک روبات "چشم‌انداز جدیدی برای درمان دیابت ایجاد می‌کند"، چرا که با "کمترین برش" (mini-invasive) انجام می‌شود و در نتیجه عوارض پس از عمل کاهش پیدا می‌کند.

این تکنیک روباتی به جراحان امکان می‌دهد که پیوند عضو را از راه سه سوراخ کوچک و یک برش هفت‌سانتی‌متری انجام دهند.

اوگو بوگی،‌ رئیس گروه جراحی در یک کنفرانس خبری گفت: "این شیوه جدید به تنگنای ده‌‌ها ساله در مورد امکان انجام پیوند لوزالمعده- که در صورت انجام به شیوه معمول بسیار تهاجمی است - پایان می‌دهد.

این عمل پیوند در 27 سپتامبر 2010 بر روی یک مادر 43 ساله انجام شد که از 24 سالگی‌اش به دیابت نوع یک مبتلا بود و قبلا پیوند کلیه شده بود.

بیمار پس از عمل سه ساعته دچار هیچ عارضه‌ای نشده بود و در 30 اکتبر از بیمارستان مرخص شده بود.

به گفته این بیمارستان، پیوند لوزالمعده عملی بسیار تهاجمی بوده است، که به خاطر ساختار عروقی این اندام و آسیب‌پذیری بیماران مبتلا به دیابت نوع یک است، که در 50 درصد موارد به مشکلات پس از عمل می‌انجامد.

robatic surgery 2

گروه جراحی که این عمل را انجام دادن از روبات "داوینچی SHDI" استفاده کردند- که ماشین بزرگی با چندین بازو است که در مرکز چندرشته‌ای جراحی روباتی در پیزا طراحی شده است.

این مرکز که شهرت جهانی دارد، در ماه ژوئیه 2010 اولین پیوند کلیه با کمک دستگاه روباتی را نیز انجام داد.

کد خبر 119918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز