یکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

بهارک میرزایی: اخیرا گزارشی با عنوان «تلویزیون دیجیتال در اروپا» در انگلستان منتشر شده است که در آن نتایج تحقیقات دو نفر از پژوهشگران اروپایی به نام‌های وندی ون دن بروک و جو پیرسون، دانش آموختگان دانشگاه وریج‌یونیورسیته براسل واقع در بلژیک ارائه شده است.

تلویزیون

 این مطلب با نگاهی به محتوای این پژوهش، موضوع تلویزیون‌های دیجیتال در اروپا را بررسی کرده است. تلویزیون دیجیتال از زمان ظهور خود در کشورهای مختلف تا‌کنون، دستخوش تغییرات بسیار سریعی بوده است. این درحالی است که اطلاع از آنچه در کشورهای مختلف روی داده، کار چندان سهل و آسانی نیست و به محض آنکه گزارش کوتاهی در رابطه با وضعیت کشوری منتشر می‌شد، موضوع آن تازگی خود را از دست داده و منسوخ می‌شد. انجمن‌های قانونگذار چاره دیگری اندیشیدند و آن اینکه شرکت‌های نوین و قدیمی یا باید روی برنامه‌های کاری خود تجدید نظر می‌کردند یا اینکه زیرفشار این بازار از پای درمی‌آمدند. متغیرهای فناوری نوین نیز یا باید آنچه را که به‌عنوان امری مسلم و قطعی نهادینه شده بود، برهم می‌زدند یا اینکه حق انتخاب بیشتری فراهم می‌آوردند.

دولت‌های محافظه کار در رابطه با تعیین پایان دوران سرویس‌های آنالوگ، بسیار محتاطانه عمل می‌کردند و بدون شک خیلی زود مجبور ‌شدند که در این مورد تجدید نظر کنند؛ در حالی که دولت‌های پیشرو در این زمینه بسیار خوش‌بین بودند. هم‌اکنون پس از گذشت بیش از 10سال از راه‌اندازی نخستین سرویس‌های تلویزیون دیجیتال، عرصه بازار این کالا به بالندگی رسیده، انتقال دیجیتال در بسیاری از کشورها به وقوع پیوسته و آن دسته از کشورهایی که هنوز سرویس‌های دیجیتال را معرفی نکرده‌اند، در مقایسه با کشورهایی که این مسیر را قبلا با موفقیت طی کرده‌اند، راهنما و نقشه راه روشنی پیش رو نخواهند داشت.

در حال حاضر از آنجا که همه چیز آرام شده و سامان‌گرفته، ممکن است نویسندگان این تحقیق (تلویزیون دیجیتال در اروپا) به این نتیجه برسند که مضمون نوشته‌شان احتمالا تاریخ انقضای طولانی‌تری خواهد داشت؛ اگرچه آنها در مقدمه خود به این نکته اذعان داشتند که این تغییر همچنان به سرعت پیش می‌رود و تحقیق آنها تنها نمایش لحظه‌ای کوتاه از مقطع خاصی از زمان است.
در تألیف این تحقیق، نویسندگان آن، گزارش‌هایی را در مورد کشورهای اتحادیه اروپا تهیه کردند که طی ابتکار عملی که از COST(همکاری کشورهای اروپایی در زمینه تحقیقات علمی و فنی) نشأت گرفت، در هر مورد، این گزارش‌ها توسط اتباع کشورهای مزبور به رشته تحریر درآمد.

بیشتر شرکت‌کنندگان، دانش‌آموخته دانشگاه بودند که طیف گسترده‌ای از دانشجویان مقطع دکتری تا استادان دانشگاه را دربرمی‌گرفت و همگی آنها نسبت به تحقیقاتی در رابطه با ظهور و همگرایی فناوری‌های ارتباطی و همچنین شیوه برقراری ارتباط این فناوری‌ها با سطوح مختلف جامعه اظهار علاقه‌مندی کرده و اغلب آنها نیز در انجام اینگونه تحقیقات شرکت داشته‌اند. آنها در تحقیقات خود ضمن تأکید بر اهمیت تلویزیون تعاملی، بر این باورند که تلویزیون تعاملی به انواع سرویس‌های جدید که در قالب تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک عملکرد پیدا می‌کند، یاری خواهد رساند.

نام 23 کشور اروپایی عضو اتحادیه اروپا در این کتاب ذکر شده است. توضیحات و شرح بیشتری درباره تمامی شرکت‌کنندگان ارائه شده که برخی نیز با تفصیل بیشتری بیان شده است. نویسندگان این تحقیق، ساختار متعارف یا مشترکی را برای هریک از شرکت‌کنندگان مقرر کرده‌اند که موارد زیر را شامل می‌شود: توصیفی از کشور مزبور و بازار تلویزیون آن، گزارشی از میزان آشنایی با تلویزیون دیجیتال، وضعیت موجود و جزئیات هر پلت‌فرم و نقشی که دولت در این میان ایفا می‌کند. به هرحال بسیاری از شرکت‌کنندگان از این مسیر منحرف شده و اغلب، عناوین و بخش‌های خود را پایه‌ریزی کرده‌اند. برخی به‌صورت جزء به‌جزء سرویس‌های پلت‌فرم را با هم مقایسه می‌کردند، ولی تقریبا هیچ هماهنگی‌ای بین روش‌ها و عملکردها نیست و بسیاری از شرکت‌کنندگان استفاده از این روش‌ها را برنمی‌گزینند.

مقایسه هزینه‌های مترتب بر مصرف‌کننده و (محصولات یا تولیدات) سرویس‌های چندگانه، پلت‌فرم، کابل، ماهواره و در برخی موارد که سرویس‌های IPTV راه‌اندازی شده است به 4مورد نیز می‌رسد و نتیجه این ناهماهنگی‌ها و تناقضات آن است که مقایسه این کشورها دشوارتر خواهد شد. شاید شیوه عملکرد سرویس‌های تعاملی یا فقدان آنها یکی از نگران‌کننده‌ترین نقایص و ناهماهنگی‌های موجود باشد. این درحالی است که برخی از شرکت کنندگان، گزارش‌های نسبتا خوبی از معرفی تلویزیون دیجیتال با اشاره به محتوای تعاملی آن ارائه داده‌اند، برخی نیز به‌طور خاص به تاریخچه سرویس‌های تعاملی و راه‌اندازی آن در کشورهای خود پرداخته‌اند.

گاهی اوقات این پرسش مطرح می‌شود که آیا برخی از شرکت‌کنندگان، موضوع مورد بحث را به خوبی درک می‌کنند؛ به‌ویژه در شرایطی که تقریبا فقدان جهانی بحث و گفت‌وگو در زمینه فناوری به کار گرفته شده و سیستم‌های رقابتی کاملا احساس می‌شود. ورود انگلستان به این عرصه ضمن ایجاد توازن، نظارت و ملاحظات سودمندی را در رابطه با محدودیت‌های تعامل در دستگاه تلویزیون ایجاد کرد. این ورود نمونه خوبی بود از اینکه چگونه امیدهای زودهنگام مجموعه‌ای از سرویس‌های خلاق، در مواجهه با نقایص و کمبودهای تکنیکی و فقدان علاقه عمومی مردم که بیشتر چنین چیزی را برای کامپیوترهای خود ترجیح می‌دادند برباد رفت.

به‌رغم تناقضات و نقایص موجود، این اثر مرجع سودمندی است که با هزینه‌ای اندک در دسترس است و احتمالا جدا از مطالعات و تحقیقاتی که مستلزم پرداخت وجه اشتراک بالا بوده و به ندرت از سوی ناشران حرفه‌ای منتشر می‌شود، اثر منحصربه‌فردی به شمار می‌آید.

کد خبر 119550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز