همشهری آنلاین : وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: آمارهای صندوق بین المللی پول در مورد مهاجرت نخبگان مربوط به سال 1990یعنی بیست سال گذشته و آمار اداره گذرنامه نیز مربوط به 11سال گذشته است که اکنون مورد استناد برخی افراد در فضای رسانه ای است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کامران دانشجو در پنجاه و یکمین نشست مدیران کل وزارتی و روسای حوزه های ریاست سازمانها و نهادها که در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزارشد، با انتقاد از برخی افراد برای تکرار و بزرگنمایی واژه فرارمغزها گفت: بسیاری از آمارهایی که در این خصوص ارائه می شود غیرواقعی و مربوط به ده تا بیست سال گذشته است که حتی اگر امر بر صحت آنها در همان زمان انتشار بگذاریم که این هم جای شک و شبهه فراوان دارد، معلوم نیست این آمارها با چه هدفی الان و در حالی که دو دهه از زمان انتشار آن گذشته است منتشر می شود.

وی اظهار داشت: تنها راه پیشرفت و توسعه واقعی از مسیر توامان کردن علم با ایمان حاصل می شود و طی این مسیر بشریت را از سرگردانی موجود نجات می بخشد و همه آزادگان دنیا نیز خواستار توأمان کردن علم با ایمان برای رسیدن به پیشرفت و تمدن واقعی هستند.

وی گفت: تغییر آیین نامه ارتقاء اساتید و اعضای هیئت علمی، آیین نامه های تسهیل نقل و انتقال دانشجویان داخل و نیز تسهیل نقل و انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل درخارج به دانشگاههای داخل، آیین نامه پذیرش دانشجویان دکتری به صورت نیمه متمرکز برای نزدیک تر شدن شیوه پذیرش به عدالت و تدوین آیین نامه کرسیهای آزاد اندیشی و تمام فعالیتهای اجرایی وزارت علوم با در نظر گرفتن روح کلی حاکم بر برنامه های تقدیمی به مجلس شورای اسلامی تدوین و اجرا می شود.

وزیر علوم افزود: در آیین نامه ارتقای اعضای علمی فعالیتهای فرهنگی و تربیتی و نیز جهت دارکردن مجلات علمی برای حل مشکلات جامعه پررنگ دیده شده است و در جذب اعضای هیئت علمی نیز تلاش شده است تا همه نیروهای متخصص و متعهد از فرصت مناسب و عادلانه بر خوردار باشند.

وی اضافه کرد: پذیرش نیمه متمرکز دانشجویان دکتری و جذب نیمه متمرکز اعضای هیئت علمی از طریق هیئت مرکزی جذب در راستای افزایش عدالت و کم کردن از تبعیض ها و برخوردهای سلیقه ای صورت گرفت و افتتاح شبکه های آزمایشگاهی دانشگاهی در کشور نیز گامی دیگر در راستای دسترسی دانشجویان و محققان همه دانشگاههای کشور به امکانات آزمایشگاهی است که اخیراً شیوه نامه آن ابلاغ شد.

دانشجو حمایت از پایان نامه های مرتبط با اندیشه های امام خمینی (ره) و موضوع انقلاب اسلامی، تاسیس معاونت های فرهنگی مستقل در دانشگاهها و توجه به فرهنگ عفاف و حجاب را از برنا مه های فرهنگی وزارت علوم نام برد.

وی افزود: بازنگری سرفصلهای درسی رشته های دانشگاهی با هدف نیاز محور کردن و روز آمدی محتوی دروس دانشگاهی و همچنین بازنگری، تهیه و تدوین برخی دروس رشته های علوم انسانی با محتوی فرهنگ اسلامی ایرانی نیز در این جهت است که دانشگاهها بر مبنای آموزه های دینی و فرهنگ اسلامی جهت گیری کنند که این موضوع می تواند سرآغاز اقدامی جدی در دانشگاهها و حرکت به سمت الگوی دانشگاه اسلامی ایرانی باشد.

وزیر علوم با اشاره به ضرورت بومی سازی علوم بویژه علوم انسانی گفت: باید تلاش شود معیارهای پیشرفت و نیازهای جامعه خودمان را تعریف کنیم و در رشته های تخصصی مختلف بویژه علوم انسانی به تولید نظریاتی مبتنی بر نیازهای جامعه در حوزه های مختلف باتوجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و با تکیه بر فرهنگ اسلامی و آموزه های دینی بپردازیم تا بتوانیم یک جریان فکری نو برمبنای ارزشهای اسلامی را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به استقبال کم نظیر مردم قم از مقام معظم رهبری گفت: ما دانشگاهیان نیز در کنار مردم ایران در مسیر ولایت هستیم و عهد و پیمان می بندیم که در این مسیر گام برداریم.

کد خبر 119491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز