پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک آهنگساز پیشکسوت گفت: نمی‌توان به بهانه کم کردن هزینه‌های ضبط استودیویی صدای غیر علمی و تخصصی یک دستگاه بی‌جان را با نوای دلنشین یک ارکستر سمفونیک زنده عوض کرد.

shahin Farhat

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، شاهین فرهت آهنگساز، نوازنده و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه درحال حاضر استودیوهای ضبط کشور عادت کرده‌اند تا به جای ضبط صحیح و اصولی موسیقی یک ارکستر سمفونیک کامل، سازها را دسته دسته و گروه گروه ضبط کرده و سپس آنها را با هم ترکیب کرده و به وسیله سیستم رایانه‌ای صدای ارکستر را پخش کنند.

این هنرمند در پاسخ به این که برخی از هنرمندان به بهانه بالا بودن هزینه ضبط در خارج از ایران، دربرابر این روش اشتباه ضبط در ایران سکوت کرده و بدون اعتراض آن را ضبط کرده و حتی از موسیقی‌های سمپل استفاده می‌کنند، اظهار داشت:

به هیچ عنوان این صحبت را قبول ندارم زیرا متاسفانه هزینه ضبط غلط و غیر اصولی در کشور، به مراتب بالاتر از ضبط دقیق و درست در کشورهای نه چندان دور از ایران است.

وی افزود: دراتاق فرمان استودیوهای همین کشورهای جدید مانند اکراین وارمنستان، مهندسان ضبط حضور دارد که خود همانند یک آهنگساز حرفه‌ای با دقت و وسواس کار می‌کنند.

این هنرمند درباره موج جدیدی به نام موسیقی‌های سمپلی یا رایانه‌ای که آهنگسازان از آن به عنوان راهی برای کاستن هزینه اجرا یاد می‌کنند ،اضافه کرد: تمامی آهنگسازانی که به فکر یک اثر درست و اصولی بوده وضبط موسیقی را به عنوان یک اثر ماندگار و همیشگی حتی برای نسل های آینده کشور می‌دانند وبه آبروی خود، کشورو آهنگسازان کشور اهمیت می‌دهند، با این کار موافق نیستند

کد خبر 119375
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز