همشهری آنلاین: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد رئیس این سازمان در حین سفری به چین برای بررسی امکانات برای همکاری دوجانبه، از مرکز پرتاپ سفینه فضایی سرنشین‌دار چین دیدن کرده است.

jiuquan satellite launch center

چین اولین سفینه فضایی سرنشین‌دارش را در سال 2003 پرتاب کرد و قصد دارد تا سال 2012 یک سفینه بدون سرنشین را روی ماه بنشاند که ممکن است با یک فرستادن یک سفینه فضایی سرنشین‌دار به ماه در سال 2017 دنبال شود و به این ترتیب این کشور به دنبال رسیدن به مرزهای جدیدی در برنامه فضایی‌اش است؛ این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا و سایر کشورها با کاهش بودجه‌های فضایی خود مواجه هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس مدیر ناسا،‌چارلز بولدن جونیور گفت دیدار "بسیار جامعی" از تاسیسات مربوط برنامه سفر فضایی سرنشین‌دار در چین از جمله مرکز پرتاب ماهواره جی‌کوان در شمال غرب این کشور داشته است.

به گفته بولدن این دیدار باعث درک بهتر طرفین از برنامه‌های فضایی‌شان و "اهمیت شفافیت، همکاری متقابل، و منافع دوجانبه به عنوان اصول زمینه‌ساز تعاملات آینده بین دو کشور در حوزه سفر‌های فضایی انسان" شده است.

او گفت هیچ پروتکل خاصی در این دیدار مورد بحث قرار نگرفته است.

روسیه، آمریکا و چین تنها کشورهایی هستند که تا به حال انسان را در مدار کره زمین قرار داده‌اند، گرچه سایر کشورها نمایندگانی در ایستگاه فضایی بین‌المللی داشته‌اند.

تا به حال رابطه نزدیک میان برنامه فضایی چین و برنامه نظامی آن باعث محدود شدن همکاری این کشور با سایر کشورها شده است.

کد خبر 119357
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز