گروه اجتماعی- مینا شهنی: وقتی دولت سرانجام شرایط پرداخت مطالبات بازنشستگان پیش از 79 صندوق بازنشستگی کشوری را فراهم کرد تکلیف بازنشستگانی را که در این فاصله زمانی فوت کرده‌بودند مشخص نکرد.

بازنشسته گان

کارشناسانی که سال‌هاست مطالعاتشان را بر میزان طلب این دسته از بازنشستگان متمرکز کرده‌اند فراموش کردند که گروهی از این بازنشستگان هر چند در این سال‌ها فوت کرده‌اند اما پاداش پایان خدمت شامل حالشان می‌شود؛ از همین رو می‌بایست برای این گروه نیز چاره‌ا‌ی اندیشید.

ماجرا وقتی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم گروهی از این افراد به‌دلیل اینکه مستمری شان قطع شده ارتباط بازماندگانشان با صندوق بازنشستگی کشوری قطع شده‌است، مثلا زنی که مستمری شوهرش را پس از فوت دریافت می‌کرده و فرزندی نیز تحت تکفل نداشته پس از فوت، مستمری‌اش قطع شده و این در حالی است که اگر این مرد پیش از سال1379 بازنشسته شده‌باشد مشمول قانون پرداخت مطالبات خواهد شد.

در واقع لازم است تا صندوق بازنشستگی کشوری برای برقراری عدالت، طلب این افراد را در اختیار ورثه‌شان قرار دهد؛ چرا که به هر حال این پول شامل قوانین حاکم بر ارثیه می‌شود و می‌بایست همانند سایر ماترک با آن برخورد شود.

حذف ناممکن

هر چند مسئولان صندوق بازنشستگی هیچگاه از تعیین تکلیف برای این دسته از مشترکان سخنی نگفتند و فقط بر تلاش‌هایشان مبنی بر محاسبه و پرداخت مطالبات بازنشستگانی صحه گذاشتند که هنوز در گروه مستمری‌بگیران‌ این سازمان قرار دارند اما به‌نظر می‌رسد که حذف گروهی از بازنشستگان ناممکن است.

گروه دیگر

صرف‌نظر از گروهی از بازنشستگان فوت شده که ارتباط ورثه‌شان به‌طور کامل با سازمان بازنشستگی کشوری قطع شده‌است گروه دیگری نیز هستند که ارتباط ورثه‌شان به واسطه برقراری مستمری همچنان با این سازمان ادامه دارد و در فهرست مستمری‌بگیران جایی دارند.

ورثه این دسته از بازنشستگان پیش از 79 با انتشار خبر پرداخت مطالبات در انتظار دریافت آن ماندند و پس از مدتی با مراجعه به شعب سازمان بازنشستگی کشور دریافتند که هنوز محاسبات مربوط به آنها انجام نشده‌است. پاسخی که به آنها داده شده این است که تا حل این مسئله منتظر بمانند.به این ترتیب فقط گروهی از بازنشستگان که پیش از سال1379 بازنشسته شده و هنوز در قید حیات هستند تا‌کنون از این مطالبات بهره‌مند شده‌اند.

در انتظار پاسخ

مدیر سازمان بازنشستگی هنوز دراین باره اظهارنظر نکرده‌است و به‌نظر می‌رسد از ورود به این بحث خودداری می‌کند اما به هر حال تمامی ورثه بازنشستگان پیش از 79 در انتظار تصمیمی هستند که مسئولان سازمان بازنشستگی کشوری برایشان می‌گیرند.

تبعیض یا قانون

در همین حال بازنشستگان در قید حیات نیز در دریافت‌ها با فرمول‌های متفاوت روبه‌رو شدند.ایراندخت عطاریان به ایسنا گفته: در قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به بانوان شاغل و خانواده‌ها و سایر کارکنان که در اردیبهشت سال79 تصویب شد، پیش‌بینی‌ شده بود که کلیه کارکنانی که بازنشسته، ‌ازکارافتاده یا فوت می‌شوند، می‌توانند از پاداش 30روز استفاده کنند، همین مسئله باعث شد کلیه بازنشستگان از زمان تصویب این قانون به ازای هر سال از 30 روز پاداش بهره‌مند شوند.

در پی آن برای بازنشستگان قبل از 79 این انتظار ایجاد شد که برای رفع تبعیض و بی‌عدالتی کسانی که قبل از سال 79 کمتر از 30 روز پاداش دریافت کردند، از مابه‌التفاوت آن تا سقف 30 روز برخوردار شوند. به هر حال برخی از بازنشستگان قبل از سال 79، 10 روز و بعضی 12روز و گروهی هم 15 روز پاداش دریافت کرده بودند.

به این ترتیب بخش مکمل این پاداش‌ها پس از چند سال وقفه هم‌اکنون به حساب بازنشستگانی که در قید حیات هستند واریز شده است.

کد خبر 119317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز