سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

طبق آخرین پایش‌های انجام شده 1/16درصد ایرانی‌ها فشارخون، 9/43درصد چاقی، 9/38درصد سطح فعالیت بدنی پایین و 8/10درصد مصرف دخانیات دارند.

طرح - قلب


به گزارش ایلنا، حسن آقاجانی، مدیرکل دفتر وزارت بهداشت گفت: این پایش که از سوی اداره مراقبت عوامل خطر بیماری‌های وزارت بهداشت در سال 88 بین افراد 15 تا 64سال در 30 استان کشور انجام شده است، نشان می‌دهد از بین کل افراد جامعه 8/10درصد سیگار می‌کشند که میزان سیگاری‌ها در بین آقایان 20درصد است.

این فوق‌‌تخصص قلب افزود: اولین علت مرگ‌ومیرها در ایران بیماری‌های قلبی است که 3/39 درصد کل مرگ‌و‌میرهای کشور را تشکیل می‌‌دهد. وی با اعلام اینکه روزانه 378 نفر بر اثر بیماری‌های قلبی در کشور می‌میرند، گفت: در بین طیف بیماری‌های قلبی، بیشترین مرگ‌ومیرها سکته قلبی است.

آقاجانی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی از نظر بار بیماری‌ها رتبه سوم در کشور را داراست، اظهار داشت: ریشه سکته‌های قلبی و مغزی آترواسکلروز یا تصلب شرایین است که با یک بسترسازی فرهنگی مناسب تا حدود زیادی در جامعه قابل پیشگیری است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام اینکه 80 درصد مرگ‌های زودرس قلبی قابل پیشگیری است، گفت: متأسفانه این مرگ‌ومیرها در سنین کمتر از سن امید به زندگی اتفاق می‌افتد که می‌توان با رعایت رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم و اجتناب از دخانیات از وقوع آنها پیشگیری کرد.

به گفته محققان بیماری‌های قلبی و عروقی نخستین عامل مرگ ‌و‌ میر در کشور است.به گزارش فارس، ولی‌الله زراعتکار می‌گوید: یکصد سال پیش بیماری‌های واگیردار بیشترین بیماری‌هایی بود که بر جامعه بشری تحمیل می‌شد و تلفات سنگینی به همراه داشت. وی اظهار داشت: بیماری‌های واگیردار امروزه با پیشرفت علم و پزشکی به‌عنوان یک مسئله جدی مطرح نیست.
معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: بیماری‌های قلبی و عروقی در سطح دنیا یکی از کشنده‌ترین بیماری‌هاست که در کشور ایران به‌عنوان نخستین عامل به چالشی اساسی تبدیل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: شیوع بیماری‌های قلبی در جامعه زیاد شده است و هر لحظه عده زیادی در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: سکته‌های قلبی روز به روز افزایش می‌یابد و بیش از 80درصد بیماری‌های قلبی قابل‌پیشگیری است.
کاظمی بر ایجاد محیطی آرام و سالم در اداره‌ها و ویزیت سالانه کارکنان از لحاظ بیماری‌ها تأکید کرد و گفت: یاد خداوند موجب آرامش قلب می‌شود و بهترین نوشیدنی آب سالم است.

وی با تأکید بر ایجاد کمیته سلامت در سازمان‌ها افزود: تعداد اندکی از اداره‌ها و سازمان‌ها تا‌کنون نسبت به صدور شناسنامه سلامت بیماری‌های قلب و عروق در سطح سازمان خود اقدام کرده‌اند.‌

کد خبر 118699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز