گروه اجتماعی- مینا شهنی: وزیر رفاه با حضور در کمیسیون اجتماعی نتوانست نمایندگان را درخصوص دلیل عدم‌پرداخت تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر قانع کند.

دفترچه بیمه

داریوش قنبری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در این‌باره گفت: وزیر در پاسخ به پرسش مطرح شده در خصوص تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر در قبال بیماران به شکلی سعی در توجیه مسئله داشت و به‌نظر می‌رسید به جای پاسخ دادن، تلاش می‌کرد تا با توجیه، مسئله را حل و فصل کند.

به گفته او، صادق محصولی، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، با حضور در کمیسیون اجتماعی به جای اینکه پاسخ روشنی در خصوص بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به مراکز درمانی ارائه دهد به ذکر این نکته بسنده کرده که مشکلاتی در بیمه درمان صندوق تأمین اجتماعی وجود دارد اما تلاش شده تا این دسته مشکلات در مورد بیمه‌شدگان خدمات درمانی برطرف شود اما حرف‌های وزیر خود به‌نوعی تأیید وجود مشکل در بخش بیمه درمان کشور بوده ‌است.

قنبری با اشاره به اینکه محصولی وعده داده که این مشکلات حل خواهد شد، افزود: ایشان باز هم وعده‌ها را تکرار کردند؛ وعده‌هایی که در گذشته داده شده اما اراده چندانی برای حل مشکلاتی که در این بخش داریم، نمی‌بینیم. به همین دلیل از پاسخ ایشان قانع نشدم و اصرار بر این است که سؤال در صحن علنی مجلس مطرح شود.

او معتقد است که با طرح سؤال در صحن علنی مجلس، توجه گروه بیشتری از نمایندگان به این موضوع جلب خواهد شد و آنها با اراده جمعی درصدد حل این مشکل خواهند بود. از سوی دیگر وزیر رفاه و تأمین اجتماعی نیز به ارائه پاسخ مناسب به مجلس و حل این مشکل موظف خواهد شد.

نماینده مردم ایلام با اشاره به اینکه فلسفه وجودی بیمه درمانی در کشور زیر سؤال رفته است، افزود: درصورت ادامه این روند از سوی سازمان‌های بیمه‌گر دفترچه‌های بیمه درمانی مردم به کاغذهایی بی‌خاصیت تبدیل خواهد شد و بیماران نمی‌توانند از این دفترچه‌ها استفاده کنند.بی‌اعتباری این دفترچه‌ها عملا فلسفه نظام بیمه کشور را دچار خدشه خواهد کرد.

بدهی 70 میلیاردی

همان روزی که وزیر رفاه و تأمین اجتماعی در کمیسیون اجتماعی مجلس حاضر شد و اعلام کرد که در بخش خدمات درمانی مشکل عدم اعتبار دفترچه درمان وجود ندارد و مشکلات این بخش حل شده است، باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران از بدهی 70میلیارد تومانی بیمه به بیمارستان‌های وابسته به این دانشگاه خبر داد.

لاریجانی در مراسم افتتاحیه سمپوزیوم بیمارستان الکترونیک ، با اعلام این خبر که بدهی صندوق تأمین اجتماعی 70میلیارد تومان است، توضیح داده بود که با استفاده از سیستم موجود در عرض تنها 5دقیقه می‌توان اطلاعات را به‌دست آورد. پس از آن صندوق تأمین اجتماعی در اطلاعیه‌ای با انتقاد از عدم‌ارسال بموقع اسناد از طرف مؤسسات و مراکز درمانی اعلام کرد: با وجود عدم ارسال بموقع اسناد، بخش قابل‌توجهی از مطالبات طی روزهای آینده پرداخت خواهد شد.

در این اطلاعیه با اشاره به مصاحبه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص بدهی 70‌میلیارد تومانی بیمه‌ها به این دانشگاه آمده است: بدهی صندوق تأمین‌اجتماعی به این دانشگاه 38میلیارد تومان است که 10میلیارد تومان از این مبلغ طی روزهای آینده به این دانشگاه پرداخت خواهد شد.

یک روز بعد

یک روز پس از اعلام رقم بدهی از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و انتشار اطلاعیه از سوی صندوق تأمین اجتماعی، رئیس هیأت مدیره صندوق تأمین اجتماعی از پرداخت بیش ازهزار میلیارد تومان مطالبات معوقه به مراکز و مؤسسات درمانی طرف قرارداد خبر داد.

و سرانجام

پرونده اعتبار دفترچه بیمه درمانی همچنان گشوده است. گلایه بیماران به نمایندگان مجلس منتقل شده و این‌بار نمایندگان بر آنند تا راهی برای حل این مشکل بیابند؛ راهی که مسلما نیازمند همکاری سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر و همراهی وزیر رفاه و تأمین اجتماعی به‌عنوان مقام سیاستگذار این صندوق‌هاست.

کد خبر 118516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز