علی ابراهیمی: ضعف نظارت بر بازار و واردات بی‌رویه انواع کالاهای مصرفی و مواد غذایی موجب شده است تا علاوه بر عرضه برخی کالاهای بی‌کیفیت وارداتی مانند برنج که هنوز سلامتی یا آلوده بودن آن برای مصرف‌کنندگان مشخص نشده، این روزها برخی محصولات کشاورزی تولید داخل مانند زعفران نیز که کشورمان جایگاه ویژه‌ای در تولید و عرضه آن دارد، با سوء استفاده برخی افراد برای مصرف‌کنندگان ایرانی ناامن شود؛

زعفران

 به نحوی که تازه‌ترین خبرها از عرضه گیاهان دیگری پس از ترکیب با افزودنی‌های غیرمجاز به نام زعفران در برخی مناطق کشور حکایت داشته و مسئولان همچنان وعده برخورد با متخلفان و تدوین استانداردهای لازم را می‌دهند.

عرضه زعفران و برخی دیگر از مواد غذایی غیر استاندارد موضوع تازه‌ای نیست و هر از گاهی برخی مسئولان نسبت به عرضه کالاهای غیراستاندارد و تقلبی در بازار هشدار داده و نسبت به آثار زیانبار آن بر سلامتی مصرف‌کنندگان تأکید می‌کنند. طی سال‌های اخیر اظهارنظرهای مختلفی در زمینه عرضه برخی مواد غذایی غیراستاندارد یا تقلبی مانند سوسیس، کالباس، عسل، آبمیوه و... به گوش رسیده و هر بار مسئولان از برخورد با متخلفان و جلوگیری از عرضه این محصولات خبر داده‌اند اما اکنون برخی افراد پا را از عرضه محصولات غیر استاندارد فراتر گذاشته و نسبت به عرضه مواد غذایی تقلبی مانند زعفران اقدام کرده‌اند.

«گل خشت» به جای زعفران

تازه‌ترین خبرها از عرضه «گل خشت» و کلاله ذرت پس از اضافه کردن برخی افزودنی‌ها و خواباندن آن در خون گاو به‌عنوان زعفران ارزان قیمت در برخی مناطق کشور مانند شهر کرمان حکایت دارد؛ موضوعی که موجب شده تا مسئولان قضایی و انتظامی پیگیری عرضه این محصولات در بازار کرمان را در دستور کار خود قرار دهند. به گفته برخی مسئولان، این زعفران‌ها که برای سلامتی مصرف‌کنندگان زیانبار است در مشهد تولید و توسط برخی دستفروشان در سطح بازار کرمان عرضه شده است. قیمت پایین این زعفران‌های تقلبی به عاملی برای استقبال مصرف‌کنندگان به استفاده از آن تبدیل شده است.

پس از مباحث مطرح در زمینه افزودن برخی رنگ‌های غیر مجاز به زعفران و عرضه آن در بازار- که پیش از این توسط مسئولان مطرح شده بود- اکنون عرضه زعفران‌های تقلبی که اصلا زعفران نیست، موجب شده تا اطمینان از مصرف این محصول حتی در بازارهای داخلی نیز به دغدغه مردم تبدیل شده و بسیاری از مصرف‌کنندگان هیچ معیار مشخصی برای تشخیص زعفران‌های استاندارد و غیراستاندارد در بازار ندارند.

برخورد با قاچاق زعفران تقلبی

عرضه زعفران‌های تقلبی در بازار واکنش وزیر جهاد کشاورزی را نیز به‌دنبال داشته است و صادق خلیلیان با اشاره به مباحث مطرح درباره ورود زعفران تقلبی به کشور یا عرضه آن در بازار اعلام کرده که ممکن است برخی محصولات تقلبی اعم از محصولات کشاورزی یا صنعتی وارد کشور شود که مسئولان مرتبط با امر قاچاق باید جلوی ورود این قبیل کالاهای تقلبی را بگیرند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وی خواستار برخورد جدی مسئولان مربوطه با ورود محصولات کشاورزی تقلبی به کشور شد و تصریح کرد: در هر صورت کشور ما صادرکننده زعفران است و به‌طور طبیعی هیچ دلیل یا توجیهی برای ورود زعفران تقلبی وجود ندارد و از دستگاه‌های مرتبط با قاچاق کالا تقاضا می‌کنم با این مسئله برخورد جدی کنند. این دیدگاه وزیر جهاد کشاورزی در حالی مطرح می‌شود که هنوز هم ساز و کار مناسبی برای عرضه زعفران ایرانی در بازارهای داخلی یا جهانی ارائه نشده و برخی کشورها مانند اسپانیا پس از بسته‌بندی زعفران ایرانی و عرضه آن با نام خود به دیگر کشورهای جهان سود سرشاری را به جیب می‌زنند.

روند نزولی قیمت زعفران

نگرانی از عرضه زعفران‌های تقلبی در بازار در حالی به اوج رسیده که چندی پیش نایب رئیس شورای ملی زعفران از کاهش 500 هزار تومانی هر کیلوگرم زعفران در بازار خبر داده و اعلام کرده است که قیمت این محصول باز هم کاهش می‌یابد. محسن احتشام با بیان اینکه با نزدیک شدن به فصل برداشت زعفران تولید داخل، قیمت این محصول در بازار داخلی باز هم کاهش می‌یابد، به مهر گفت: در شرایط فعلی قیمت‌ها در بازار ثبات ندارد و از 20روز پیش تاکنون قیمت زعفران با 500هزار تومان کاهش به هر کیلوگرم 2میلیون و 500هزار تومان رسیده است. وی افزود: پیش‌بینی وضعیت موجود و نوسان قیمت‌ها کار دشواری است چرا که بازارهای جهانی هم متأثر از فصل برداشت با کاهش قیمت مواجه می‌شود. همچنین با وجود اینکه 95‌درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، مدیریت نادرست صادرات این محصول باعث شده است تا کشورهایی مانند اسپانیا این محصول را خریداری کنند و به نام خود بفروشند. احتشام کاهش صادرات وزنی زعفران در سال گذشته را ناشی از افزایش قیمت‌ها و کاهش مصرف این محصول در بازارهای جهانی قلمداد می‌کند.

کد خبر 118473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز