همشهری آنلاین: سه نوزاد سالم در یک بررسی مقدماتی در مورد تکنیکی برای غربالگری تخمک‌ها برای کل کرموزوم‌ها از لحاظ نقائصی که خطر سقط خودبه‌خودی جنین را تشدید می‌کنند، به دنیا آمدند.

infant

به گزارش خبرگزاری فرانسه "انجمن تولید مثل و رویان‌شناسی انسانی اروپا" (ESHRE) اعلام کرد یک جفت دختر دوقلو در آلمان در ماه ژوئن و یک پسر در ایتالیا در ماه سپتامبر با استفاده از این تکنیک به دنیا آمده‌اند.

کریستین ماگلی، رویان‌شناس در مرکز SISMER در بولونیا در ایتالیا که در این کارآزمایی بالینی شرکت داشت، گفت: "همه نوزادان از لحاظ وزن و کارکرد کلی رشدی در وضعیت کاملا مناسبی قرار دارند."

تولد این نوزادان اولین کارآزمایی بالینی کنترل‌شده بر روی تکنیکی به نام "هیبریدکردن مقایسه‌ای ریزآرایه ژنومی" (CGH) شمرده می‌شود که هدف آن افزایش احتمال موفقیت تولید مثل آزمایشگاهی است.

اولین تولد با استفاده از تکنیک CGH سال قبل در انگلیس رخ داد: نوزادی به نام اولیور که از مادری 41 ساله متولد شد که 13 بار تلاش با IVF برای بچه‌دارشدنش شکست خورده بود.

سایر بارداری‌ها در این بررسی ESHRE هنوز ادامه دارند،‌ و به گفته این انجمن طرح‌هایی برای انجام یک کارآزمایی بالینی بین‌المللی در مقیاس بزرگ در سال 2011 در دست اجرا است.

سلول‌های انسان 46 کروموزوم دارند و هر والد 23 کروموزوم به فرد می‌دهد. در جریان رشد و تقسیم تخمک در تخمدان، تعداد کروموزوم‌های آنها نصف می‌شود، و نیمی از آنها به خارج رانده می شود‌ و تخمک‌هایی با 23 کروموزوم تولید می‌شود که پس از لقاح با اسپرم که آن هم 23 کروموزم دارد، به سلول تخم 46 کروموزمی بدل می‌شوند.

کروموزم‌های به خارج رانده‌شده،‌ در ساختاری به نام "جسم قطبی" چسبیده به تخمک قرار می‌گیرند و تصویر آینه‌ای کروموزوم‌های موجود در تخمک هستند.

در تکنیک CGH این ماده ژنتیکی بیرون‌رانده شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر تعداد کرموزوم‌ها در آن بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد باشد،‌ پزشکان نتیجه می‌گیرند که تخمک برای استفاده در لقاح آزمایشگاهی مناسب نیست.

ESHRE می‌گوید غربالگری تخمک‌ها با استفاده از این روش مزایای متعددی دارد.

اول اینکه، این تکنیک همه 23 زوج کروموزوم در سلول را مورد بررسی قرار می‌دهد، و نه مانند سایر روش‌ها تعداد محدودی از آنها.
به علاوه آزمایش بر روی تخمکی قرار است لقاح پیدا کند، انجام می‌شود‌، نه بر روی رویان در حال رشد. در نتیجه این تکنیک را می‌توان در کشورهایی که آزمایش بر رویان انسانی را ممنوع کرده‌اند، انجام داد.

علاوه بر این،‌با انتخاب رویانی که بیشترین بخت برای رشد کردن و ایجاد یک نوزاد زنده دارد، پزشکانی که IVF انجام می‌دهند تمایل پیدا می‌کنند تعداد کمتری رویان را در رحم زن بکارند.

بارداری‌های چندقلو یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در مورد IVF بوده است، چرا که شواهد حاکی از آن است نوزادان دوقلو و سه‌قلو در معرض خطر بیشتر وزن کم هنگام تولد و اشکالات رشدی هستند.

به گفته ESHRE زنانی که بیش از همه CGH سود می‌برند، آنهایی هستند که میزان ناهنجاری‌های کروموزومی در رویان‌های‌شان بالاتر از میزان میانگین است.

این گروه شامل زنانی می‌شود که سن بالای 37 و سابقه IVF غیرموفقیت‌آمیز یا سقط خودبه‌خودی دارند.

لوکا جیانورلی، رئیس ESHRE، گفت: "ما از سابقه بیش از 30 ساله IVF آموخته‌‌ایم که بسیاری از رویان‌های منتقل‌شده به رحم زنان دارای ناهنجاری‌های کروموزومی هستند."

"در واقع هنوز از هر سه رویانی که در حین IVF به رحم زن منتقل می‌شوند، دوتای آنها نمی‌توانند بارداری ایجاد کنند، و در بسیاری از موارد علت این وضعیت، وجود ناهنجاری‌های کروموزمی در آنهاست."

به همین علت استفاده از غربالگری DNA در لقاح‌ آزمایشگاهی رواج یافته است، هر چند این گرایش همچنین نگرانی‌های اخلاقی را هم برانگیخته است- اینکه روزی این شیوه برای خلق نوزادان "طراحی‌شده" مورد سوء‌استفاده قرار گیرد.

کد خبر 118442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز