چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

یوسف مجتهد: قبل از تعیین درصد توسط کمیسیون‌های پزشکی، مرحله احراز جانبازی در نیروهای مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام می‌گیرد.

جانباز

منظور از احراز جانبازی تطبیق مدارک ارائه شده و حادثه منجر به جانبازی فرد با ضوابط و مقررات قانونی است؛ به عبارتی دیگر حادثه و عارضه فرد متقاضی از مصادیق جانبازی مقرر در قانون هست یا خیر؟

برای احراز جانبازی، داشتن صورت سانحه معتبر از یگان مربوط مبنی بر مجروحیت، شامل مشخصات فردی، نوع حادثه، محل و انواع جراحت و زمان مجروحیت در فرم‌های مشخص و واحد و وجود مدارک درمانی معتبر همزمان با وقوع حادثه ضروری است. درصورت عدم وجود مدارک معتبر همزمان، ارائه مدارک معتبر غیرهمزمان که حاکی از مجروحیت باشد با تایید پزشکان معتمد بنیاد یا نیروهای مسلح کفایت می‌کند.

مدارکی که قبل از این آیین‌نامه توسط مراجع ذی‌صلاح صادر شده، همچنان معتبر است. برای احراز ضایعات اعصاب و روان، ارائه صورت سانحه، گواهی مجروحیت موج انفجار همزمان با مجروحیت، توسط یگان مربوط و ارائه آمار و مدارک معتبر همزمان با مجروحیت لازم است. در صورت فقدان مدارک یا صورت سانحه همزمان، ارائه مدارک پزشکی مبنی بر درمان ضایعات اعصاب و روان حداکثر تا 2سال پس از حادثه کفایت می‌کند.

درخصوص مجروحیت مناطق غیرنظامی مانند بمباران شهرها، ضایعات اعصاب و روان درصورتی احراز می‌شود که همزمان با مجروحیت‌های متوسط یا شدید جسمی باشد.

ستاد کل نیروهای مسلح، آیین‌نامه ضوابط تعیین آسیب‌های اعصاب و روان و اختلالات ناشی از جنگ یا مأموریت‌های رزمی را تهیه خواهد کرد.

برای احراز ضایعات شیمیایی، حضور در مناطق و مکان‌های آلوده یا گواهی مجروحیت و تایید عوارض شیمیایی از طریق روش‌های کلینیکی و پاراکلینیکی ضروری است.

احراز مجدد جانبازانی که قبل از این آیین‌نامه، جانبازی آنان محرز شده، نیاز نیست مگر در مواردی که به تقاضای مراجع قانونی نیاز به بررسی مجدد باشد. احراز کارکنان نیروهای مسلح برعهده نیروهای مسلح، بسیجیان برعهده سپاه و سایر افراد مانند مردم عادی برعهده بنیاد است. درصورت اختلاف‌نظر بین بنیاد و نیروهای مسلح در احراز جانبازی، برابر گردش کار5173 مورخ 11/11/69 ستاد کل نیروهای مسلح عمل خواهد شد.

کد خبر 118284

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز