الهام اناری: بوستان گفت‌وگو در هفته جاری شاهد برپایی یک برنامه فرهنگی- اجتماعی مخصوص خانواده‌ها و به‌ویژه خردسالان و کودکان بود.

نمایشگاه«بهترین‌ها برای غنچه‌های شهر»

جشنواره «بهترین‌ها برای غنچه‌های شهر» برای صفر تا ۴ ساله‌های شهر تهران به همت شهرداری تهران و با هدف افزایش ارتباط مدیریت شهری با خانواده‌های نوزادان و خردسالان در هفته جاری در این بوستان برگزار شد.جشنواره بهترین‌ها برای غنچه‌های شهر در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران، پر بود از غرفه‌هایی که محصولات مخصوص کودک عرضه می‌کردند.غرفه‌های مربوط به فروش کتاب و نشریات، پوشیدنی‌ها، خوردنی‌ها، اسباب‌بازی‌ها و لوازم مرتبط، لوازم‌التحریر، خدمات (آموزشی، درمانی و بیمارستانی، مهدکودکی، ورزشی، تفریحی، عکاسی و...)، مواد و اقلام بهداشتی، نرم‌افزارها، فیلم‌ها و انیمیشن‌های مربوط به این گروه سنی و... از بخش‌های نمایشگاه بودند.

انتشاراتی‌های کتاب‌های کودک بخش

قابل توجهی از نمایشگاه«بهترین‌ها برای غنچه‌های شهر» را به‌خود اختصاص داده بودند و با انواع کتاب‌های آموزشی زبان و... به استقبال بچه‌ها آمده بودند. در کنار اینها، غرفه‌هایی با فروش عروسک‌های بافتنی، انواع اسباب‌بازی‌ها، سی‌دی‌های بازی و فیلم و کارتون مخصوص کودک و نوجوان، پازل، فوم بازی، نوشت‌افزار، کتاب‌های قصه، لگو (lego)، پازل، لباس کودک، کارت‌پستال و... میزبان مخاطبان جشنواره بودند.بسیاری از غرفه‌ها این امکان را فراهم کرده بودند تا خردسالان بنشینند و نقاشی بکشند، گل‌بازی و خمیر بازی کنند، پازل درست کنند و در کنار همسن ‌و‌سالان خود اوقات خوبی را در چند ساعت حضور در جشنواره سپری کنند.
زن جوانی که به همراه فرزند خردسالش به این جشنواره آمده، برپایی چنین جشنواره‌هایی را مفید دانسته و می‌گوید: برای نخستین بار است که یک جشنواره مخصوص کودک برگزار شده که علاوه بر بخش‌های سرگرم‌‌کننده، بخش‌های آموزشی و تخصصی نیز دارد. بازدید از غرفه‌های مختلف نمایشگاه با محصولات متنوع به والدین کمک می‌کند تا علاقه‌مندی‌های کودکانشان را بشناسند.

یکی دیگر از بخش‌های جذاب جشنواره نقاشی و طراحی صورت بود که مشتری خیلی زیادی داشت. بازار بادکنک‌ها و فرفره‌های مجانی هم داغ بود. اما بخش جدی جشنواره مکانی بود که در آن غرفه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان آتش‌نشانی، سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، اداره کل آموزش‌ها و مشارکت‌های شهروندی، ستاد توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار، سازمان مدیریت پسماند و... میزبان بازدید‌کنندگان از جشنواره بودند.در غرفه کانون پرورش فکری بخشی به نمایش نمونه اسباب‌بازی‌های وارداتی و نمونه اسباب بازی‌های ثبت شده اختصاص داشت. بازدید از این غرفه نشان می‌داد ثبت طرح اسباب بازی و صدور گواهینامه، صدور مجوز ترخیص اسباب بازی از گمرکات و صدور مجوز تیزر تبلیغاتی اسباب بازی از مسئولیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.میان غرفه‌های رنگارنگ و متنوع جشنواره، غرفه سازمان پایانه‌ها و پارک‌‌سوارهای شهرداری تهران خودنمایی می‌کرد. این غرفه نه محل سرگرمی کودکان و نه محلی برای عرضه و نمایش محصول بود بلکه مجالی را فراهم آورده بود تا مادران بتوانند در محیطی آرام و راحت فرزندانشان را شیر دهند.

از دیگر بخش‌های جذاب این نمایشگاه که بسیار مورد توجه کودکان قرار گرفت، جنگ شادی بود؛ برنامه‌ای شاد با حضور مجری‌های برنامه‌های کودک به همراه عروسک‌های دوست‌داشتنی. نخستین جشنواره بهترین‌ها برای غنچه‌های شهر، همزمان با روز جهانی کودک با هدف کمک به شناخت و بهبود زندگی کودکان صفر تا ۴ ساله‌ و معرفی و انتخاب بهترین محصولات و خدمات مورد نیاز این گروه سنی و خانواده‌های آنها برگزار شد.

در این جشنواره ضمن معرفی همه آنهایی که برای صفر تا ۴ساله‌ها به هر نحو و در زمینه‌های گوناگون تلاش کرده‌اند، از آنهایی که برای غنچه‌های شهر بهترین‌ها را به ارمغان آورده‌اند تقدیر شد؛ همچنین نمایشگاهی برای معرفی، عرضه و فروش محصولات مورد نیاز این سنین برپا شد.اهدای نشان «بهترین‌ها برای غنچه‌های شهر» به بهترین محصولات و خدمات ویژه صفر تا ۴ساله‌ها و خانواده‌های آنها، برپایی مسابقات و برنامه‌های فرهنگی و هنری، چاپ کتاب جامع «بهترین‌ها برای غنچه‌های شهر» با هدف معرفی محصولات و خدمات ویژه این گروه سنی و چاپ خبرنامه و راه‌اندازی سایت اطلاع‌رسانی با هدف اطلاع‌رسانی محصولات و خدمات ویژه صفر تا ۴ ساله‌ها و خانواده‌های آنها از دیگر برنامه‌های این جشنواره 7روزه بود.برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی ویژه گروه سنی خردسال، اجرای کارگاه ویژه فرهنگی و هنری برای کودکان، اجرای کارگاه برای مادران و مربیان مهدکودک‌ها در موضوعات مربوط به خردسالان، چاپ کتاب جامع نیازمندی‌های کودکان و اهدای آن به تمام مهدکودک‌ها و سازمان‌های مربوطه و برپایی مراسم شاد همراه با اجرای تئاتر، موسیقی و... ویژه کودکان از دیگر بخش‌های این جشنواره بود.

جشن‌ها ادامه پیدا می‌کند

سید محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مورد رویکرد اخیر شهرداری تهران در زمینه پرداختن به مسائل اجتماعی و فرهنگی و توجه به همه اقشار سنی از جمله کودکان می‌گوید: این طرح در چند سال گذشته هم اجرا شده به این صورت که برای هر خانواده‌ای که صاحب فرزند می‌شوند، شهرداری بسته‌ای فرهنگی ارسال می‌کند. این بسته حاوی پیام تبریک شهردار تهران، محصولات فرهنگی مانند کتاب و دفترچه افتتاح حسابی است که مبلغی به‌عنوان هدیه به آن واریز شده در واقع این طرح در سال‌های گذشته هم اجرا شده و امسال سال چهارم آن را جشن می‌گیریم. هدف ما این است که این جشن‌ها را استمرار بخشیم.

نیازهای کودکان احیا شده است

امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی‌-هنری شهرداری تهران معتقد است موضوع کاملا فراموش شده نیازهای فرهنگی، اجتماعی، تفریحی و ورزشی کودکان و خردسالان شهر تهران در چند سال اخیر احیا شده است. او با اشاره به اقداماتی در راستای مناسب‌سازی فضای شهری برای کودکان می‌گوید: کمیت و کیفیت اقدامات به نسبت گذشته قابل‌قبول است و شهرداری تهران اقدامات ارزشمندی را در حوزه‌های فرهنگی و شهرسازی و نیز استانداردسازی فضاهای فرهنگی، تفریحی و آموزشی برای بهره‌برداری کودکان و خردسالان به همراه والدینشان انجام داده است. ایجاد زیرساخت‌های لازم و توسعه فضاهای فرهنگی، تفریحی و ورزشی برای کودکان و خردسالان توسط شرکت‌های متولی در این زمینه نیز به‌طور جدی پیگیری می‌شود.در بسیاری از حوزه‌های مربوط به کودکان و آموزش آنها، تعامل با سایر دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش بسیار مهم و ارزشمند است و می‌تواند روند اقدامات اجرایی را چند برابر سرعت ببخشد.

هدف، توجه به کودک به‌عنوان سرمایه انسانی شهر است

نرگس معدنی‌پور، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به این مطلب که شهرداری تهران با رویکرد توجه به سرمایه‌های اجتماعی و انسانی، طرح «غنچه‌های شهر» را از ابتدای سال۱۳۸۶ با اهدای هدیه به نوزادان تهرانی آغاز کرد تا مدیریت شهری از بدو تولد شهروندان جدید در کنار خانواده‌های آنها باشد، می‌گوید: اجر نهادن به مقام خانواده به‌عنوان نخستین و مؤثرترین نهاد اجتماعی، توجه به کودکان به‌عنوان سرمایه‌های انسانی شهر از ابتدای تولد، سرمایه‌گذاری برای جامعه‌‌پذیری و قانون‌پذیر کردن کودکان از طریق برنامه‌های فرهنگی، هویت دادن به گرایش‌های مشارکت‌جویانه والدین کودکان، ‌ارتقای روحیه شادی و نشاط بین خانواده‌ها، آشناسازی خانواده‌ها با نیازهای فرهنگی و اجتماعی کودکان و آشناسازی کودکان با اصول شهروندی اهدافی به شمار می‌روند که طرح غنچه‌های شهر با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد گروه سنی صفر تا 4ساله در زمینه‌های آموزش‌پذیری و جامعه‌پذیری از ابتدا برای رسیدن به این اهداف طراحی شده است.

به‌دنبال تعامل و ارتباط با کودکان و خانواده‌ها

معصومه آباد، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اشاره به پیش‌زمینه خوب طرح غنچه‌های شهر که پیشینه 4ساله در شهرداری تهران دارد، می‌گوید: این طرح از همان ابتدا با توجه و نگاه خاص و حساسیت نسبت به شهروندان نابالغ یا همان نوزادان شکل گرفت و بنا بر این بود که برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، تفریحی و اجتماعی مناسبی را برای نوزادان و خانواده‌های نوبنیانی که با وظایف مادری و پدری تازه آشنا شده‌اند، داشته باشیم. با توجه به بین‌بخشی بودن این طرح نیاز به همکاری سازمان‌های دیگر داشتیم اما در عمل با تأخیر و کاستی‌هایی روبه‌رو شدیم و به مرور در این چند سال اشکالات موجود برطرف شده است.

تاکنون بیش از 20هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده و عضو شده‌اند. البته هدف این طرح تنها ثبت این تعداد نوزاد و دادن هدیه‌ای به آنها نبوده، بلکه به‌دنبال ایجاد تعامل و ارتباط با این غنچه‌ها و خانواده‌هایشان بوده‌ایم تا از طریق قابلیت‌ها و شرایطی که برای آموزش‌پذیری در همان سال‌های اول زندگی وجود دارد در کنار خانواده‌ها عمل کنیم.

او با اشاره به اینکه در این طرح، تنها کودکان مورد خطاب نیستند بلکه مجموعه خانواده نیز مد نظر است، می‌گوید: با این کار ضمن تحکیم بنیان خانواده، فرزند در همین فضا با مدیریت شهری ارتباط برقرار کرده، مسئولیت‌ها و وظایف را درونی کرده و می‌پذیرد. آموزش‌هایی که به کودک در 7سال اول زندگی در قالب بازی داده می‌شود در شکل‌گیری شخصیت و آینده آنها بسیار مهم است و باید از این ظرفیت استفاده و خلأهای آموزشی، اجتماعی، فرهنگی، تفریحی و حتی اقتصادی را در قالب مجموعه‌ای منسجم پر کرد.

کد خبر 118188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز