سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند اگر تنها راه محدود کردن زمانی که کودک در جلوی صفحه تلویزیون صرف می‌کند، پنهان کردن کنترل راه دور تلویزیون و کنسول کنترل‌کننده بازی کامپیوتری باشد، باید این کار را انجام داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی که نتایج آن در ژورنال Pediatrics منتشر شده است، نشان داد کودکانی که هر روز ساعت‌ها به تماشای تلویزیون یا بازی‌های کامپیوتری می‌گذرانند، با احتمال بیشتری نسبت به کودکانی که اینقدر جلوی صفحه تلویزیون نیستند، دچار مشکلات روانشناختی مانند مشکلات ارتباط با همسالان، مشکلات عاطفی،‌ بیش‌فعالی یا اختلالات رفتاری می‌شوند.

و به گفته این پژوهشگران از دانشگاه بریستول در انگلیس، بر خلاف یافته‌های بررسی‌های پیشین، تاثیر منفی زمان گذرانده شده جلوی صفحه تلویزیون با افزایش دادن میزان فعالیت جسمی برطرف نمی‌شود.

این پژوهشگران از 1013 کودک در سنین بین 10 تا 11 خواستند تا میانگین ساعات روزانه‌ای که صرف تماشای تلویزیون یا بازی با کامپیوتر می‌کنند،‌ گزارش دهند.

پاسخ‌ها از صفر تا پنج ساعت در روز متغیر بود.

این کودکان همچنین یک پرسشنامه 25 نمره‌ای را برای ارزیابی وضعیت روانشناختی‌شان پر کردند، و زمانی را که صرف فعالیت بدنی متوسط تا شدید کرده بودند نیز با استفاده از وسیله‌ای به نام شتاب‌سنج- که هفت روز دور مچ بسته شده شده بود- اندازه‌گیری شد.

پژوهشگران دریافتند حتی کودکانی که از لحاظ جسمی فعال هستند، در صورتی که بیش از دو ساعت در روز را در جلوی صفحه تلویزیونی بگذرانند، در معرض افزایخطر ابتلا به مشکلات روانی هستند، بنابراین مقصر اصلی خود تماشای صفحه تلویزیونی بود، نه کم‌تحرکی.

بررسی‌های قبلی نشان داده ‌بودند که در حالیکه گذراندن زمان بیشتر در مقابل صفحه تلویزیونی به کاهش بیشتر شادمانی و سلامت روانی می‌انجامد، فعالیت جسمی وضعیت روانی را بهبود می‌بخشد.

این نتایج پژوهشگران را به این عقیده رسانده بود که بالا بردن میزان فعالیت جسمی می‌تواند اثر منفی تماشای تلویزیون یا بازی با کامپیوتر را خنثی کند.

به گفته این پژوهشگران بسیاری از والدین و کودکان فکر می‌کنند گذران وقت زیاد در مقابل کامپیوتر یا تلویزیون در صورتی که بخشی از یک "سبک زندگی متعادل" باشد، اشکالی ندارد.

این پژوهشگران می‌گوید: "آنها استفاده بیش از حد از رسانه‌های الکترونیکی ی را در صورتی که کودک از لحاظ جسمی فعال باشد، نگران‌کننده نمی‌شمارند."

اما یافته‌های این بررسی جدید بیانگر آن است که این عقیده ممکن است درست نباشد، و پژوهشگران به والدین توصیه می‌کنند که میزان کاربرد کامپیوتر و تماشای تلویزیون بوسیله کودکان‌شان را محدود کنند تا سلامت و رفاه آنها تضمین شود.

کد خبر 118168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز