همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: غار یا تنگه زیبای زینه‌گان در 10 کیلومتری بخش صالح‌آباد و در فاصله 52 کیلومتری شهر ایلام قرار دارد

این غار رو باز که بیش از یک کیلومتر طول دارد، دارای آب فراوان دهلیزهای آبگیر، قندیل‌های متعدد و آبچک‌های طبیعی و بسیار جالب می باشد. هوای داخل غار سرد و مطبوع است.

 

سرخس‌ها، جلبک‌ها، گیاهان خودروی داخل غار، رنگ‌بندی زیبای سنگهای کف غار، پیچ و خم داخل غار، لب‌های بهم دوخته قسمتهایی از سقف غار همه و همه حکایت از شگفتیهای طبیعت داشت. آب روان کف غار و روی دیواره ها و مسیر طراوتی بی نظیر داشت.

غار طبیعی زینه‌گان شگفتی است که همه ساله به ویژه در فصل تابستان میهمانان زیادی را با پای پیاده به آنجا می کشاند.

این غار برای بیشتر مردم کشور ناشناخته است اما زیبایی منحصر به فرد و شکل‌گیری این غار در دل منطقه‌ای گرمسیری از قابلیت‌های فراوانی برای جلب طبیعت گردان داخلی و خارجی برخوردار است.

در فصل تابستان با وجود گرمای بالای منطقه دشت صالح‌آباد، در میان غار زینه‌گان انگار باران می‌بارد و بوی سبزه و گلها در میان نیزارها روح و تن را به میهمانی می‌خواند.

اختلاف هوای داخل غار با بیرون به بیش از 20 درجه سانیگراد می‌رسد و به همین علت غار زینه‌گان به غار بهشت معروف است.

دیواره این غار پوشیده از سرخس ها، جلبک ها، گل و گیاهان خودروی داخل غار با سنگهای رنگارنگ است. کف این غار پوشیده از شن و آهک است که در بسیار از مناطق سطح آب به بیش از ۵۰ سانتیمتر می رسد.

این غار در اصل یک تنگه است که در منطقه به عنوان غار شهرت یافته است. دو سر مسیر باز است و هیچ شباهتی به غار در آن دیده نمی‌شود! در اطلاعات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایلام نیز غار زینه‌گان به عنوان یک غار روباز معرفی شده است.

در ورودی این غار درختچه های گرمسیری همچنان سبز مانده‌اند و درون غار بر اثر تماس آب با دیوارها، انگار مسیر را با رنگ سبز پوشانده اند.

این غار طبیعی در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده و کار انجام زیرساختها برای سهولت بازدید گردشگران به این منطقه در دست اقدام است. جاده سازی، ایجاد سکوها و تابلوهای راهنمایی از مواردی است که برای سهولت در بازدید از این منطقه در دست اجراست.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ایلام

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز