چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

یوسف مجتهد: آیین‌نامه درصد جانبازی برابر تبصره بند(ج) ماده(2) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان در 23ماده توسط هیأت‌وزیران تصویب شده است.

جانباز

 کمیسیون‌های ذی‌صلاح جهت تعیین درصد، کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران و شوراهای پزشکی نیروهای مسلح هستندکه می‌توانند برابر این آیین‌نامه تعیین درصد کنند. تمامی درصدهای زیر 5درصد به 5درصد تبدیل خواهد شد و درصدها با شیوه گرد‌کردن، همواره مضربی از 5خواهد بود.

چنانچه با اعمال این آیین‌نامه درصدی کاهش یافت، همان درصد قبلی به‌قوت خود باقی خواهد ماند و جانباز مشمول کاهش درصد نمی‌شود. ملاک تعیین درصد، جدول پیوست این آیین‌نامه است که با 2مبنای 70 و 100 تعیین شده است. به ضایعاتی که هنوز تثبیت نشده و احتمال بهبودی دارد، در 2سال اولیه بعداز مجروحیت، درصد موقت تعلق می‌گیرد و بعداز این مدت، درصد دائمی خواهد شد. در نیروهای مسلح ملاک ارشدیت و اخذ سنوات جانبازی، درصد دائمی خواهد بود.

تسهیلاتی که فقط برای یک‌بار در طول عمر به جانبازان تعلق می‌گیرد فقط با درصد دائمی امکان دارد. به‌ عوارض مستقیم و ثانویه ناشی از مجروحیت، درصد تعلق می‌گیرد. به اعتراض فرد نسبت به درصد تعیین‌شده، رسیدگی خواهد شد. در صورت اعلام نظر یا صدور رأی توسط مراجع قانونی مبنی بر تخلف در سیر مراحل رسیدگی و تعیین درصد، موضوع در شورای تجدید‌نظر رسیدگی می‌شود. در تعیین درصد جانبازی از 2معیار آسیب و ناتوانی استفاده می‌شود. اگر ناتوانی ایجاد شده در جانباز بیش از یک ناحیه از بدن باشد به روش‌های زیر عمل می‌شود:

الف- ناتوانی در اندام‌های موازی باشد مثلا هر دو دست قطع باشد، درصد هر دو اندام جمع جبری می‌شود. البته کاهش در دید 2چشم یا شنوایی 2گوش برابر جدول خواهد بود.

ب- جمع‌ کل درصد در یک اندام، حداکثر تا از دست‌رفتن کارایی یک اندام قابل قبول است. نحوه محاسبه از بالاترین میزان درصد ضایعه در اندام به ترتیب تا کمترین ضایعه خواهد بود. اولین ضایعه کل درصد و بقیه ضایعه‌ها نسبتی از درصد تعلق خواهد گرفت. (حسب فرمول).

ج- جمع کل درصد در اندام‌های مختلف حسب فرمولی خواهد بود که از هر ضایعه نسبتی از آن پذیرفته می‌شود. در مورد آزادگان برای سال اول اسارت(12) درصد و از سال دوم به بعد هر سال 4درصد و یا هر 3ماه اسارت، یک درصد اضافه می‌شود. ضایعات جسمی آزادگان درصورتی‌که مدارک درمانی مستند داشته باشند با درصد ناشی از سال‌های اسارت طبق ضابطه بند(ج) جمع می‌شود.

ضایعات جسمی و روانی قبل و بعد از اسارت منطبق با مصادیق جانبازی، برابر ضابطه قابل محاسبه است. به هر حال میزان درصد جانبازی آزادگان از حداکثر مبنای تعیین‌شده تجاوز نخواهد کرد. اجرای این آیین‌نامه در نیروهای مسلح پس از کسب مجوز از فرماندهی معظم کل قوا ست.

کد خبر 117728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز