همشهری آنلاین: وقتی از اصول طبخ غذای مغذی آگاهی داشته باشید، آماده کردن وعده‌های غذایی سالم کار دشواری نخواهد بود.

طبخ غذای سالم

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیا اکسپرس، ‌شما حتی می‌توانید زودتر غذا را آماده کنید چون نیازی به استفاده از محتویات خوراکی فانتزی و لوکس نخواهید داشت و برای طبخ یک غذای مغذی، دسترسی به مواد خوراکی مفید و سالم کافی است.

اسوتیا به اسین، متخصص و مشاور هندی سلامت و تغذیه در مقاله‌ای می‌نویسد: در ابتدا منوی غذای خود را در نظر بگیرید و غذاهایی را سرو کنید که به تازگی پخته شده‌اند و تا حد امکان از گرم کردن مجدد غذا پرهیز کنید. گرم کردن غذا ارزش تغذیه‌ای و هم چنین مزه اصلی آن را خراب می‌کند.

روی مواد خوراکی را قبل از قرار دادن درون فریزر با پوشش پلاستیکی بپوشانید تا طعم و بوی آنها با هم مخلوط نشود.

به خاطر داشته باشید که غذا علاوه بر اینکه کالری بدن را تامین می‌کند باید به رشد، حفظ و ترمیم بافت‌های بدن نیز کمک کند و از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری نماید.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که از پختن زیاد سبزی‌ها خودداری کنید. این مواد خوراکی هرچه سریعتر پخته شوند کمتر مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.

سبزی‌های تازه، زود می‌پزند و نیازی به چاشنی ندارند. به علاوه اکثر سبزی‌ها آغشته به آفت‌کش‌ها و سم‌زدا‌ها هستند بنابراین باید برای شست و شوی کافی، آنها را داخل ظرف پر از پرمنگنات پتاسیم بشوئید و بعد با آب تمیز، خوب آبکشی کنید.

سبزیجات دارای برگ‌های پهن و سبزرنگ تیره نباید درون محیط اسیدی مثل آبلیمو پخته شوند. برای اینکه سبزیجات را زیاد نپزید، ابتدا آب خالی را جوش بیاورید و بعد سبزی را داخل آن بریزید و آنرا روی شعله کم بگذارید و به محض پختن از روی اجاق بردارید.[حفظ رنگ و طعم سبزی‌جات به هنگام پخت]

نکته دیگر اینکه پیاز نیز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد فیتوشیمیایی است. اما اشتباه ما در مصرف پیاز این است که بلافاصله پس از خرد کردن، آن را می‌خوریم، در حالی که پیاز باید حداقل 10 دقیقه قبل از مصرف، خرد شود تا در این فاصله آنتی آکسیدان‌های آن فعال شوند.

همچنین به یاد داشته باشید که شیر غیرپاستوریزه  باید حداقل 10 تا 15 دقیقه جوشانده شود تا میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در آن از بین بروند.

در انتخاب ظرف طبخ غذا نیز باید دقت کنید چون برخی از ظرف‌های رنگی از مواد سمی سرب و نقره ساخته می‌شوند که با حرارت، ترکیبات خطرناکی از آنها تولید می‌شود که می‌توانند اختلالات گوارشی مهمی را در فرد ایجاد کنند.

استفاده از ظروف آلومینیومی برای پختن غذا مناسب نیست، چون مقدار آلومینیوم را در بافت مغز افزایش می‌دهد و جداسازی آلومینیوم از بدن کار دشواری است. متخصصان می‌گویند اغلب در بافت مغزی مبتلایان به آلزایمر مقادیر زیادی آلومینیوم یافت می‌شود. بنابراین بهترین ظروف برای پختن غذا ظروف پیرکس و فولاد ضد زنگ هستند.

کد خبر 117597
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز