مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیل‌بوردی در یک محل ساخت و ساز در شمال چین،‌ از "شهری قابل‌زیست" سخن می‌گوید که ساکنان آن می‌توانند آب شیر را بنوشند، با وسائل نقلیه عمومی پاک سفر کنند و از پارک‌هایی وسیع لذت ببرند.

eco-city

به گزارش خبرگزاری فرانسه در حال حاضر طرح بلندپروازانه "بوم- شهر" که 30 کیلومتر مربع از نمکزارهای غیرقابل‌کشت و دهکده‌های پیشین ماهیگیری را می‌پوشاند، با انبوه جرثقیل‌ها پوشانده شده است، و تکمیل آن دست کم تا یک دهه دیگر به طول خواهید انجامید.

 سازندگان این شهر امیدوارند این آبادی نزدیک شهر بندری تیانجین به عنوان گزینه‌ای ابرکارآمد برای کلانشهرهای به شدت آلوده و با طراحی نامناسب نه تنها در چین بلکه در سراسر دنیا مطرح شود.

گو چای بون، مدیر اجرایی "شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه بوم- شهر سینو-سنگاپور تیان‌جین" گفت: "ما امیدواریم بر همسایه‌مان تاثیر بگذاریم."

"به نظر من با استفاده از اجزای مناسب، و با داشتن چارچوب ذهنی درست بوم‌شناختی، می‌توانیم به همراه هم محیط زیست را تغییر دهیم."

دولت‌های چین و سنگاپور توانایی کارشناسی و منابع مالی‌شان را همراه کرده‌اند تا این شهر آینده را بسازند. جمعیت درنظرگرفته برای این شهر 350000 نفر است و  شهر شامل مدارس، تسهیلات پزشکی و مراکز تجاری می‌شود.

شرکت‌های خارجی مانند شرکت ژاپنی هیتاچی و شرکت بزرگ هلندی فیلیپس تکنولوژی سبز برای توسعه این شهر را فراهم می‌آورند. ساختمان‌های شهر عایق‌سازی می‌شوند و پنجره‌های دولایه در ساختمان‌های آن به کار می‌رود تا از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود.

تقریبا دو سوم زباله‌های خانگی بازیافت خواهند شد و 20 درصد انرژی شهر از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند باد یا خورشید و بقیه آن از منابع دیگر تامین خواهد شد.

فاضلاب فراوری‌شده به یک دریاچه هدایت خواهد شد تا به عنوان منبع مکمل آب برای جوامع محلی به کار رود.

هیروآکی سوزوکی، متخصص ارشد در دپارتمان پول، اقتصاد و شهر در بانک جهانی که به انجام این طرح کمک می‌کند، گفت:‌ "بوم- شهرها مورد نیاز هستند زیرا چین با چالش عظیم آلودگی روبه‌رو است."

" اما مشکلات جدی آلودگی در چین به معنای آن نیست که این کشور نمی‌تواند یک بوم-شهر بسازد."

رهبران ارشد در پکن امیدوارند این طرح به عنوان الگویی برای حل درازمدت مشکل افزایش جمعیت شهری در این کشور عمل کند که از قبل فشار شدید بر منابع آب و انرژی کرده است.

چین در 30 سال گذشته از هنگامی که اقتصاد این کشور مسیر رشدی سریع را در پیش گرفته است،‌ با یک فرآیند بی‌سابقه شهری‌شدن روبه‌رو بوده است و میلیون‌‌ها نفر به مناطق کلانشهری به سرعت در حال رشد هجوم آورد‌ه‌اند.


رسانه‌های دولتی ماه گذشته با اشاره به گزارش یک حلقه فکری دولتی "بنیاد پژوهش توسعه چین" نوشتند چین برای کنترل این ورود گسترده مردم به شهرها،‌ ممکن است به سرمایه‌گذاری بیش از 3.6 تریلیون دلار برای زیربناهای شهری تا سال 2020 نیازمند باشد.

چین پیش از این،‌ نیز زمینه برای ساختن یک شهر دیگر در حال تکمیل دوستدار محیط زیست فراهم کرده بود.

نخست وزیر سابق انگلیس،‌ تونی بلر، و رئیس‌ جمهور چین، لو جینتائو، در سال 2006 موافقت کردند تا اولین به اصطلاح "بوم - شهر" جهان، به نام دونگتان،‌ را نزدیگ شهر شانگهای در چین بسازند.

کد خبر 117549
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز