گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: فعالیت مؤسسات فراگیر غیر‌مجاز همچنان ادامه دارد و وزارت علوم نیز مانند گذشته باز هم مؤسسات فراگیر غیرمجاز را تهدید کرد که اگر به فعالیت خود ادامه دهند آنها را پلمب و تعطیل می‌کند.

دانشگاه پیام نور

طی این سال‌ها آیین‌نامه‌ها و لوایح متعددی برای برخورد با مؤسسات برگزار‌کننده دوره‌های فراگیر مطرح شد که تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته‌است.براساس اعلام دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم، مؤسسات خارج از فهرست اعلام شده از سوی وزارت علوم، چنانچه برای برگزاری دوره‌های فراگیر اقدام به تبلیغات یا تشکیل کلاس کنند، متخلف محسوب شده و دفتر حقوقی وزارت علوم یا دفاتر نظارت استانی می‌توانند با هماهنگی دفتر آموزش‌های آزاد، غیردولتی و غیرانتفاعی وزارت علوم نسبت به پلمب مؤسسه متخلف اقدام کنند.

خرداد‌ماه امسال نیز غلامعلی نادری، مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم، اعلام کرد: به دفتر حقوقی و دفتر نظارت استانی اعلام کرده‌ایم که به جز مؤسسات فراگیر مورد تأیید، اگر مؤسسه‌ای با اسامی دیگر تبلیغ کند با هماهنگی دفتر آموزش عالی پلمب می‌شود.

اعلام این نوع تهدیدها از سوی وزارت علوم در باره فعالیت مؤسسات فراگیر غیر‌مجاز سال‌هاست که ادامه دارد. شهریور سال گذشته حسین شمسیان، مدیر اداره دعاوی وزارت علوم درباره روال برخورد با مؤسسات غیرمجاز آموزش‌عالی اظهار داشت: با هماهنگی بسیار خوبی که اکنون با نیروی انتظامی وجود دارد روال جلوگیری از فعالیت مؤسسات به این صورت است که براساس قوانین، مؤسسات غیرمجاز توسط نیروی انتظامی پلمب می‌شوند و پس از آن پرونده به مراجع قضایی می‌رود. پذیرش دانشجو در دوره‌های بدون کنکور فراگیر که از چندسال پیش آغاز شد با روند‌رو به افزایش فعالیت مؤسسات غیرمجاز همراه بود و در مواقعی تعداد مؤسسات غیر‌مجاز بیش از مؤسسات مجاز بود.

مدیر‌کل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم درباره جرایم مؤسسات آموزش عالی آزاد متخلف در برگزاری دوره‌های فراگیر پیام‌نور گفت: دوره‌های ثابت مؤسسات دارای مجوز قطعی کاهش داده می‌شود یا یک دوره آن حذف خواهد شد همچنین اگر مؤسسه‌ای مجوز اصولی داشته باشد، برای اعطای مجوز قطعی به آن بررسی‌های بیشتری صورت می‌گیرد. نادری اظهار داشت: اگر فعالیت مؤسسه‌ای غیرمجاز باشد و مجوز نداشته باشد نیز پلمب خواهد شد.

وی تابستان امسال با بیان اینکه مؤسسات فراگیری که از سوی وزارت علوم مجوز برگزاری دوره‌های دانش‌پذیری فراگیر دریافت کرده‌اند، تنها می‌توانند در تعدادی از رشته‌های خاص فعالیت کنند، گفت: اسامی رشته‌های مؤسسات فراگیر هنوز اعلام نشده است و اکنون تبلیغات مؤسسات فراگیر تا زمانی که رشته‌های این مؤسسات اعلام شود، مجاز نیست.

نادری اظهار کرد: پس از بررسی‌ای که از سوی وزارت علوم و دانشگاه پیام نور انجام می‌گیرد به هر مؤسسه تعدادی رشته اعلام می‌شود و آنها تنها می‌توانند در این رشته‌ها کلاس برگزار کنند، در این شرایط مؤسسات دوره‌های فراگیر حق تبلیغ مؤسسات خود را ندارند تا اینکه وزارت علوم اسامی رشته‌هایی که مجوز برگزاری دارند را اعلام کند. البته این تهدیدها چندان مؤثر نبوده زیرا مؤسسات غیرمجاز به فعالیت خود ادامه می‌دهند و هرازچندی وزارت علوم فهرست اسامی مؤسسات غیرمجاز را اعلام می‌کند. این دور تسلسل همچنان ادامه دارد.

دوره‌های بدون کنکور

دوره‌های فراگیر یا اصطلاحا بدون کنکور برای ورود به دانشگاه از حدود 7 سال پیش در برخی دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی شد که با گسترش پذیرش دانشجو در این دوره‌ها و اعتراض بسیاری به نحوه پذیرش و افزایش روز افزون ظرفیت، مسئولان آموزش عالی کشور تصمیم گرفتند تنها دانشگاه پیام نور مجری این دوره‌ها باشد.

با گسترش سالانه دوره‌های فراگیر و پذیرش نامحدود دانشجو در دانشگاه پیام نور آموزشگاه‌های آزاد و خصوصی که با کم شدن تعداد داوطلبان در مقطع کارشناسی، خود را در معرض تعطیلی می‌دیدند، با توجه به اینکه تنها برای برگزاری کلاس‌های کنکور مجوز داشتند به برگزاری کلاس‌های فراگیر گرایش پیدا کردند. رونق این کار موجب شد تا تعداد مؤسسات غیر‌مجاز بیش از مؤسسات مجاز شود و مسئولان هم ناتوان از برخورد با مؤسسات غیرمجاز تنها به تهدید اکتفا کردند.

در دسترس نبودن منابع امتحانی دوره‌های فراگیر دانشگاه آزاد و بی‌اطلاعی داوطلبان از نحوه برگزاری آزمون‌های دوره‌های فراگیر موجب رونق کسب و کار مؤسسات بدون مجوز شد.

سابقه موضوع

پیش از این نیز مسئولان وزارت علوم و دانشگاه پیام نور با گسترش فعالیت مؤسسات بدون مجوز برگزاری دوره‌های فراگیر، در زمینه غیرقانونی بودن این کلاس‌ها اطلاع‌رسانی کردند و پس از چندی سید محمد حسینی که همزمان با وجود ریاست بر دانشگاه پیام نور به وزارت ارشاد نیز منصوب شده بود،

برای جلوگیری از گسترش فعالیت مؤسسات غیرمجاز و تبلیغات این مؤسسات که با استفاده از نام و آرم دانشگاه پیام نور اقدام به ثبت نام دوره‌های فراگیر می‌کردند دست به دامن وزارت ارشاد شد. بدین ترتیب تبلیغات مؤسسات در مطبوعات کاهش یافت اما تبلیغات آنها از طرق مختلف ادامه دارد و فعالیت آنها نیز کاهش نیافته است.

کد خبر 117259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز