معاون وزیر کار از روند صعودی تقاضای کار به‌دلیل وضعیت هرم سنی جوان کشور، تا پایان برنامه پنجم خبرداد و نقش شرایط اقتصادی را در بیکاری مؤثر دانست.

حمید حاجی عبدالوهاب به مهر گفت: در سال‌های 85 و 86 شاهد کاهش روند نرخ بیکاری بودیم و این کاهش تا سال 87 نیز ادامه داشت. وی با بیان اینکه در سال 88 نرخ بیکاری دوباره افزایش پیدا کرد و از 10.4 به 11.9 درصد رسید که البته این نرخ در زمستان سال 88 معادل14.9  درصد بود، گفت: بنابراین بخشی از این افزایش نرخ مربوط به ساختار جمعیت و نقش نیروهای فعال و غیرفعال است و یک بخش دیگر نیز ممکن است به‌دلیل شرایط اقتصادی باشد که باعث بیکاری مزدبگیران شده و می‌تواند به‌عنوان یک احتمال مطرح باشد.

به گفته او، در بخش مشاغل رسمی تحت پوشش تامین اجتماعی آمارهای موجود نشان می‌دهد که اخراج از کار، خیلی گسترده نیست که بگوییم چندین برابر سال 87 فقط جمعیت اخراجی از کار داریم. اینکه گفته شد روند بیکاری افزایشی است از موضع جمعیت متقاضی کار، روند افزایشی خواهد بود که خودبه‌خود، روی نرخ بیکاری تاثیر‌گذار است؛ حالا اینکه باز هم نرخ بیکاری بالا برود ما در تلاش هستیم که این نرخ بالا نرود.

کد خبر 117171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز