شنبه ۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه شهری: کلنگ احداث دریاچه مصنوعی چیتگر توسط محمدباقر قالیباف شهردار تهران به زمین زده شد.

شروع ساخت دریاچه چیتگر

به گزارش همشهری، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با احداث این دریاچه 160 هکتاری هر سال 2 میلیون گردشگر خارجی و داخلی از این دریاچه دیدن کنند.هزینه تملک و احداث این دریاچه حدود 800 میلیارد تومان برآورد شده است که قرارست فاز اول آن 30 ماهه تا قبل از نوروز سال 92 به بهره‌برداری برسد.

بنا براین گزارش با توافقات حاصله میان شهرداری تهران با وزارت نیرو مقررشده تا سالانه 5 میلیون متر مکعب آب به‌صورت مستمر از محل رودخانه کن به این دریاچه اختصاص یابد.از جمله برخی تاثیرات احداث دریاچه مصنوعی چیتگر، اشتغال زایی، توسعه فضاهای گردشگری و تفرجگاهی، تلطیف و افزایش رطوبت هوا، کنترل سیلاب‌های حوضه شمال غرب تهران، افزایش کیفیت‌های زیست‌محیطی شهر، ذخیره آب و ایجاد انسجام میان محور چارباغ، لبه دریاچه، ‌ سد، بزرگراه شهید حکیم و پارک چیتگر اعلام شده است.

این گزارش می‌افزاید: توسط  محمدباقر قالیباف شهردار تهران این اطمینان حاصل شد که با طراحی‌های صورت گرفته حتی یک درخت در مسیر این طرح قرار نمی‌گیرد که نیاز به قطع آن باشد. دیروز قالیباف طی سخنانی در مراسم کلنگ‌زنی دریاچه مصنوعی چیتگر همچنین به مردم اطمینان داد با توجه به اینکه در 3 سال گذشته مطالعات تخصصی و بررسی‌های لازم به‌طور کامل روی این دریاچه انجام شده است لذا اجرای این طرح کاملا قابل دفاع بوده و هیچگونه اما و اگری در آن باقی نمانده است.

قالیباف تاکید کرد، حالا که اداره ابر شهر تهران به وی سپرده شده است با وجود تمام فشارها هیچگاه با سعی و خطا به اداره شهر نمی‌پردازد و برخلاف برنامه، حساب و کتاب و منطق دست به اقدامی نمی‌زند.یکی از نکات مهم سخنرانی دیروز قالیباف به موضوع دفاع مقدس ارتباط داشت، وی با اعلام اینکه در دوران دفاع مقدس هرآنچه امروز از باورهای دینی برای تحقق جامعه قرآنی در ذهنمان است انصافا آن روزها در میدان جنگ شکل گرفته بود، ‌گفت:‌ در آن مقطع همه به هم محبت داشتند و خبری از کینه، ‌غیبت، دروغ و تهمت نبود و کسی دنبال این نبود که خودی نشان دهد یا بخواهد کاری را به نام خودش تمام کند.

به گفته قالیباف، درسی که از دوران جنگ گرفتیم این است که پیروزی تنها زمانی محقق می‌شود که منطبق با سنت‌های الهی حرکت کنیم بنابراین امروز در عرصه کشور و همیشه تاریخ اگر بر مدار سنت الهی نباشیم اسم‌مان هرچه باشد هیچ خاصیتی ندارد.

خدمات‌رسانی نمونه شهرداری تهران

دیروز در مراسم کلنگ‌زنی دریاچه مصنوعی چیتگر علی اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت.آقایی گفت: به جرات ادعا می‌کنم که شهرداری تهران، خدمات‌رسانی به شهر را با عدالت همراه کرده است .به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، شهرداری تهران موفق شده است با رویکرد عدالت محوری خود و با به کار‌گیری همه امکانات خود همان خدماتی را که در جنوب شهر تهران ارائه می‌دهد در شمال، شرق و غرب تهران به انجام رساند.

از نظر این نماینده مجلس همین ویژگی باعث شده تا شهرداری تهران از لحاظ خدمت‌رسانی به مردم در سطح کشور نمونه باشد. وی در این باره تونل توحید، تونل رسالت، برج میلاد، تونل نیایش - صدر، آزاد راه شهید همت و پل‌های غیرهم سطح شهر را از افتخارات شهرداری تهران نام برد و ادامه داد: کمیسیون عمران مجلس با حساسیت وضعیت شهرداری تهران را پیگیری می‌کند و از کمبود منابع شهرداری تهران آگاه است .

آقایی تاکید کرد که کمیسیون عمران مجلس با تمام توان، تحقق مصوبه 2 میلیارد دلاری مترو از صندوق ارزی برای کمک به قطار شهری کلانشهرها را پیگیری کند تا مترو به‌عنوان وسیله‌ای سریع و ایمن برای حمل‌ونقل درون شهری توسعه یابد. وی ادامه داد: اگر این مصوبه ابلاغ شده در روند پرداخت دچار مشکل شود آن را پیگیری کرده و مسئولان را برای ادای توضیح به مجلس احضار خواهیم کرد.

تقدیر شهردار تهران از همراهی بی‌نظیر نیروهای مسلح

محمدباقر قالیباف دیروز در حاشیه مراسم کلنگ زنی دریاچه مصنوعی پارک چیتگر در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنان پاسخ داد. وی خطاب به خبرنگاران از حمایت بی‌نظیر نیروهای مسلح برای تملک پادگان‌ها و افزودن آن به اراضی ذخیره شهری سخن گفت و افزود: ‌امروز پادگانی در شهر تهران نداریم که در مورد آن بین شهرداری و نیروهای مسلح توافقی صورت نگرفته باشد.

شهردار تهران به‌عنوان نمونه از تحویل پادگان‌های قلعه‌مرغی و جی نام برد و افزود: گرچه ‌پادگان قلعه مرغی را به‌طور کامل تحویل گرفتیم، ‌اما زمانی کار تبدیل آن به سرانه‌های خدماتی، فضای سبز، ‌ تفریحی و.... را آغاز می‌کنیم که طراحی آن تمام شده باشد. شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درباره مقاومت دولت در برابر پرداخت 2 میلیاد دلار مصوب مجلس برای توسعه خطوط مترو کلانشهرها گفت: توقع این است هنگامی که قانونی تصویب می‌شود همه ما در هر جایگاهی که هستیم در برابر قانون تسلیم شویم وگرنه نخستین خسارت را کسانی می‌بینند که قانون شکنی کرده‌اند.

کد خبر 116876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز