مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از پیش‌بینی‌های تئوری نسبیت انیشتین مثال دو برادر دوقلویی است که یکی به فضا می‌رود و یکی برروی زمین می‌ماند و بعد از بازگشت برادر فضانورد به زمین، وی متوجه می‌شود که برادرش خیلی پیر شده در حالی که خودش نسبتاً جوان مانده‌ است.

time dilation

به گزارش لس‌آنجلس‌تامیز، اکنون دانشمندان ثابت کرده‌اند که چنین مثالی حتی اگر یکی از دو برادر در یک اتومبیل با سرعت 20 مایل بر ساعت حرکت کند. در این حالت وقتی یکی از دو برادر برای خرید با ماشین به بیرون منزل برود، وقتی به منزل باز می‌گردد از برادری که در منزل بوده چند نانوثانیه جوان‌تر خواهد بود.

 نتایج این مطالعه در ژورنال ساینس منتشر شده‌است و همچنین نشان می‌دهد که چنین مثالی برای دو برادر دوقلو که یکی در کوهستان و یکی در کنار دریا زندگی می‌کند نیز صادق است چرا که نسبیت عام نشان می‌دهد به علت کم‌تر بودن گرانش زمین در ارتفاعات بالا، زمان برای آن‌ها دیرتر سپری می‌شود.

 جیمس چین ون چو، از انستیتوی ملی استاندارد و فن‌آوری کلورادو که این مطالعه را رهبری کرده می‌گوید:‌ "هرکس در طول عمر خود نسبیت را تجربه می‌کند."

 در گذشته آزمایش‌های دانشمندان برروی ساعت‌های اتمی متصل به موشک‌هایی که از زمین پرتاب می‌شدند این پدیده به نام اتساع زمان را ثابت کرده‌بود.

 اما اکنون دانشمندان به نتایجی دست یافته‌اند که نشان می‌دهند نسبیت همیشه وجود دارد حتی در کوتاه‌ترین فاصله‌ها و سرعت‌ها و تنها تفاوت این است که اثرش بی‌نهایت کوچک است.

 در این مقاله تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که دو ساعت که یکی برروی سطح زمین و یکی دیگر دو سوم مایل بالاتر از آن قرار دارد در یک میلیون سال تنها سه ثانیه تفاوت سنجش زمان خواهند داشت.

 آن‌ها برای آزمایش‌های خود یک ساعت اتمی با اندازه یک میز ناهارخوری طراحی کردند که با اندازه گیری فرکانس لیزر یونی آلمینیوم کار می‌کند. نواسانات این لیزر معادل کسری از یک ثانیه و 100 هزار بار سریع‌تر از سرعت ساعت اتمی مایکروویوی است که در آمریکا ساعت رسمی را تعیین می‌کند.

 ساعت اتمی آلمینیومی این تیم به محققان کمک می‌کند که بتوانند تفاوت‌های بسیار کوچک اندازه‌گیری زمان را تعیین کنند. آقای چو می‌گوید پیشرفت‌های صنعت لیزر، صنعت ساخت شانه‌های نوری فرکانس که تیک‌های لیزر را اندازه‌گیری می‌کند و فیزیک کوانتوم به آزمایش وی و تیمش کمک‌های زیادی کرده‌است.

 وی همچنین می‌گوید این ساعت اتمی می‌تواند به آزمایش‌های علمی دیگری مانند اندازه‌گیری تغییرات میدان گرانش زمین در نواحی مختلف کمک کند.

کد خبر 116838
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز