شنبه ۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

پروژه جدید مایکروسافت در زمینه مرورگر اینترنت جدید موسوم به «اکسپلورر 9» با توجه به اینکه این مرورگر بر ویندوزXP قابل نصب نیست به‌نظر می‌رسد در همین ابتدا شکست خورده باشد.

طرح - اینترنت

اکنون بسیاری از کاربران بنابر گزارش‌های موجود همچنان از ویندوزXP استفاده می‌کنند و ویندوز7 و ویستا نتوانسته‌اند سهم چندانی از کاربران اینترنتی را به‌دلیل مشکلاتی که دارند به خود اختصاص دهند.با توجه به این نکته و اینکه مرورگر اکسپلورر9 قابل نصب بر ویندوزXP نیست کارشناسان معتقدند نسخه جدید این مرورگر از اقبال چندانی میان کاربران برخوردار نخواهد شد.

به گفته یکی از مسئولان طراحی و ساخت نرم‌افزار مایکروسافت اینترنت اکسپلورر، کاربران ویندوزXP هرگز نمی‌توانند IE9 را روی سیستم عامل خود بارگذاری کنند و بنا بر تصمیم مایکروسافت مبنی بر تمرکز این شرکت برای عرضه نرم‌افزارها و خدمات بیشتر روی ویندوز7، اینترنت اکسپلورر9 به‌طور خاص برای کاربران این سیستم عامل طراحی شده است.

مشکل اصلی نصب IE9روی ویندوز XP، ناتوانی این سیستم عامل در پشتیبانی از فایل‌هایHTML5 و همچنین قابلیت سخت‌افزاری سریع است که به کارگیری این امکانات از سوی XP امکان‌پذیر نیست. یکی از نرم‌افزارهای مورد نیاز برای تسریع
سخت افزاری، نسخه10 نرم افزارDirectX است که این برنامه هم روی XP قابل نصب نیست.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، مایکروسافت، ویندوزXP با 53درصد، به‌عنوان عمده‌ترین سیستم عامل از سوی کاربران رایانه در جهان در بین سیستم عامل‌ها استفاده می‌شود و این در حالی‌است که مایکروسافت ویندوز7 تنها از سوی 22درصد از کاربران رایانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چندی پیش اخباری مبنی بر عرضه اینترنت اکسپلورر9 به بازار انتشار یافت. با توجه به اینکه طی یکی دوسال اخیر مرورگرهای پیشرفته‌ای نظیر کروم گوگل و موزیلا عرضه شده، مایکروسافت نیز درصدد برآمد که مرورگر جدید خود را ارائه کند تا از قافله تولید مرورگرها عقب نماند. کارشناسان دلایل عرضه مرورگر اینترنت اکسپلورر9 را رقابت با کروم گوگل و موزیلا می‌دانند چرا که با تولید این دو مرورگر رقابت بر سر فروش مرورگرها آغاز شده و دیگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت- که زمانی 90درصد بازار مرورگرها را در اختیار داشت- از محبوبیت بالایی میان کاربران برخوردار نیست و بنابر گزارش‌ها این مرورگر که زمانی بیش از 90درصد بازار را در اختیار داشت اکنون 60درصد بازار مرورگرها را در سلطه خود دارد.

با این حال شاید آنچه مدیران مایکروسافت به آن چندان توجه نکرده بودند، نقطه قوت اکسپلورر9 بود که همزمان نیز به پاشنه آشیل آن تبدیل شده است؛ این نقطه قوت، استاندارد جدید HTML5 است که نمی‌توان آن را روی ویندوزXP که همچنان پر استفاده‌ترین ویندوز از سوی کاربران محسوب می‌شود اجرا کرد.این استاندارد و سایر امکانات سریع‌سازی‌ تنها روی ویندوز7 قابل اجرا هستند.

ویندوز7 دارای سرعت بالاتری نسبت به ویندوز ویستاست اما به‌دلیل مشکلات در نصب نرم افزارها روی آن در میان کاربران از اقبال چندانی برخوردار نیست. با این حال مدیران مایکروسافت ترجیح داده‌اند به منظور ماندن در کورس رقابت با سایر مرورگرها، مرورگر اکسپلورر9 را تولید کنند؛ هر چند که این مرورگر تنها قابلیت نصب روی ویندوز7 را دارد.اما ویندوز7 که مرورگر اینترنت بر آن نصب می‌شود چه نوع ویندوزی است و چه قابلیت‌هایی دارد؟

ویندوز۷ آخرین نسخه سیستم‌عامل از سری مایکروسافت ویندوز است که در تاریخ ۲۲اکتبر سال۲۰۰۹ به بازار عرضه شد. ویندوز۷ برای استفاده در رایانه‌های شخصی شامل انواع خانگی و اداری تولید شده‌است. این سیستم‌عامل هفتمین نسل از سیستم‌عامل‌های ویندوز است و به همین دلیل نام آن را ویندوز گذاشته‌اند.

از ویژگی‌های این نسخه که بیشتر مورد توجه‌است می‌توان به طراحی دوباره ویندوز شل، نوار وظیفه و یک سیستم شبکه خانگی به نام گروه خانگی نام برد، همچنین به نقل از مسئولان مایکروسافت، ویندوز نسخه ارتقا یافته و بهینه شده ویندوز ویستاست.

ویندوز۷ شامل یکسری ویژگی‌های جدید از جمله پیشرفت در لمس و تشخیص دستخط، پشتیبانی از Virtual Hard Disk، بهبود کارایی در پردازنده‌های چند هسته‌ای و بهبود هسته سیستم‌عامل است. همچنین اضافه شدن قابلیت WindowsPowerShell‌ و طراحی دوباره ماشین‌حساب با پشتیبانی از قابلیت چند خطی و امکان تبدیل واحدهاست.

ویندوز۷ در ۶ ویرایش مختلف ارائه شده‌است، اما فقط نسخه‌های Home Premium و Professional و Ultimate در فروشگاه‌ها به صورت خرده‌فروشی و جزئی موجود است. تمام ویرایش‌های ویندوز۷ قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های ۳۲بیتی(x86) را داراست و تمام ویرایش‌های ویندوز۷ به جز Starter با قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های ۶۴بیتی(x64) ارائه می‌شود.

ویرایش‌های استاندارد

Windows 7 Starter (شروع‌کننده): این ویرایش ویندوز۷ دارای کمترین قابلیت‌های ویندوز۷ است، همچنین در این ویرایش مضمون گرافیکی Windows Aero موجود نیست. ویندوز۷ نسخه آغازگر، بدون پشتیبانی از پردازنده‌های ۶۴بیتی ارائه می‌شود و بیشتر به‌عنوان یک شده نمایشی و آزمایشی محسوب می‌شود.

Windows 7 Home Basic (خانگی ابتدایی): این ویرایش به‌طور خاص در بعضی از کشورها ارائه می‌شود. قابلیت‌های آن از Starter بیشتر اما از نسخه‌های دیگر کمتر است.

Windows 7 Home Premium (خانگی ویژه): ویرایش خانگی ویژه دارای قابلیت‌هایی همچون Windows Media Center و Windows Aero و همچنین پشتیبانی از کنترل صفحه نمایش لمسی است.

Windows 7 Home Professional (خانگی حرفه‌ای): در این ویرایش سعی شده تا نیازهای کاربران خانگی و کاربران تجاری کوچک برطرف شود و در آن بسیاری از قابلیت‌های اصلی ویندوز۷ گنجانده شده‌است.

Windows 7 Enterprise (سازمانی): ویرایش مناسب برای استفاده در شرکت‌های بزرگ و سازمان‌ها که مجهز به قابلیت‌های مورد نیاز سازمان‌ها همچون BitLocker Drive Encryption و UNIX application support است.

Windows 7 Ultimate (نهایی): نسخه نهایی ویندوز۷ که تمام قابلیت‌ها و خصوصیت‌های ویندوز۷ را شامل می‌شود. همچنین می‌توان نسخه‌های خانگی ویژه و حرفه‌ای را به این نسخه ارتقا داد

کد خبر 116799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز