همشهری آنلاین: چه چیزی ما را آنچنان می‌کند که هستیم؟ چرا برخی از افراد به دچار شدن به اضطراب،‌اضافه‌وزن یا آسم مستعدتر هستند؟ چگونه است که برخی از ما بیشتر به حمله قلبی،‌دیابت یا فشار خون بالا مبتلا می‌شویم؟

fetus

فهرستی از پاسخ‌های معمول به این پرسش‌ها وجود دارد: ما این طور هستیم زیرا ژن‌ها ما اینگونه است. ما به این علت تجربه‌های دوران کودکی‌مان به این یا آن مسیر زندگی گرایش پیدا می‌کنیم. یا اینکه سلامت و بهورزی ما ناشی انتخاب یک سبک زندگی بوسیله ما در دوران بزرگسالی است.

اما یک منشا پرقدرت دیگر تاثیر بر زندگی آینده ما وجود دارد که ممکن است مورد توجه قرار نگیرد: زندگی شما در دوران جنینی.

تغذیه‌ای که شما درون رحم دریافت کرده‌اید: مواد آلاینده، داروها و عفونت‌های که در دوران بارداری در معرض آن قرار گرفته‌اید، سلامتی مادرتان و وضعیت روانی او هنگامی شما در رحمش هستید- همه این عوامل در شکل‌گیری شما به عنوان یک نوزاد نقش دارند و اثرشان بر زندگی‌‌تان تا امروز ادامه پیدا می‌کند.

این مدعای جالب‌‌توجه حوزه‌ای پژوهشی به نام "منشا‌های جنینی" است که پیشگامان آن تاکید می‌کنند 9 ماه زندگی جنینی مهمترین دوره زندگی ما از لحاظ اثرگذاری بر سرنوشت ماست، چرا که به طور دائمی بر نحوه ارتباطات عصبی در مغز و کارکرد اندام‌هایی مانند قلب،‌کبد و لوزالمعده اثر می‌گذارد.

در مقالاتی که در این حوزه نوشته شده است و در 10 سال گذشته به شدت افزایش یافته است،‌ می‌توانید ارجاع به منشاهای جنینی سرطان، بیماری قلبی-عروقی، آلرژی‌ها،‌ آسم، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و بیماری روانی را بیابید.

دانشمندان در پیشگام‌ترین بخش پژوهش در مورد منشاهای جنینی، به دنبال کاوش در مورد امکان تاثیر عوارض داخل رحمی نه تنها بر سلامت جسمی بلکه بر هوش، مزاج یا حتی سلامت عقلی ما هستند.

البته هیچ زنی در زمان حاضر نیست که بتواند از شنیدن این پیام که کارهای او در این دوران بر جنین‌ش اثر می‌گذارد،‌ بگریزد. او این پیام را در ویزیت دکتر می‌شنود، در کتاب‌های راهنمای بارداری می‌بیند: این را بخور،‌ آن را ننوش، مراقب باش که هیچ گاه تحت استرس قرار نگیری و مانند اینها.

مادران منتظر را می‌توان مستحق این احساس دانست که بارداری تنها یک کار شاق 9 ماهه، پر از احساس گناه و عاری از لذت است، و این پژوهش‌ها ممکن است بر این بار بر دوش مادر بیفزاید.

اما دانشمندان این حوزه تنها هشدارهای نگران‌کننده به مادران باردار نمی‌دهند، بلکه به کشف‌های مهیجی می‌رسند و امیدوارند که این کشف‌ها اثرات مثبتی بر سلامت افراد داشته باشد.

پژوهش‌ها در مورد منشاء‌های جنینی یک دگرگونی انقلابی در شیوه تفکر در مورد خاستگاه خصوصیات انسانی و زمان شروع تکامل آنها را باعث شده است.

این پژوهش‌‌ها بارداری را به یک زمینه نو علمی بدل کرده است: موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا سال گذشته یک بررسی چندین ده ساله را آغاز کردند که افراد را از قبل تولدشان مورد بررسی قرار خواهد. و رحم مادر را هدفی نویدبخش برای پیشگیری از بیماری‌ها قرار می‌دهد، و به این ترتیب امید به غلبه بر مشکلات بهداشت عمومی مانند چاقی و بیماری قلبی را از طریق مداخلات پیش از تولد را افزایش خواهد داد.

Time

کد خبر 116780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز