همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: غار آویشوی در منطقه‌ای به همین نام در 40 کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن شهرستان ماسال قرار دارد

ماسال با موقعیت جلگه‌ای در فاصله 50 کیلومتری شمالغرب رشت و در 20 کیلومتری غرب فومن و صومعه سرا واقع شده است.
این غار گردشگران را متحیر می‌کند و یکی از پدیده‌های بی‌نظیر استان گیلان است.

غار آهکی آویشوی از لحاظ زمین شناختی جزو اشکال کار دستی در سنگهای کربناته به شمار می‌رود و در اثر عملکرد آبهای جاری روی این سنگها در مدت زمان بسیار طولانی شکل گرفته است.

ستونهای آهکی، چشم اندازهای زیبا و منحصر به فردی را در این غار به وجود آورده‌اند. دهانه غار 19 متر ارتفاع و 14 مار عرض دارد.

بیش از 2 هزار متر از ژرفای غارآویشو که طویل ترین غار استان گیلان محسوب می‌شود توسط غارنوردان و کوه نوردان محلی مورد پیمایش و اکتشاف قرار گرفته است.

قرار گرفتن غار آویشو در مجاورت سنگهای دگرگونی کمپلکس شاندرمن که بقایای دگرگون شده از پوسته اقیانوسی پالئوتتیس به شمار می‌روند بر زیبایی آن افزوده است.

در شهرستان ماسال بیش از 17 غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگترین آنها غار آویشو است که در ارتفاع یک هزار و 300 متری از سطح دریا و بین مناطقی همچون تائی بنه، انده چو و خماسون در بستر دره ای کم آب قرار دارد.

این غار شگفت انگیز که در حوزه جغرافیایی بخش شاندرمن شهرستان ماسال واقع شده از بزرگترین غارهای گیلان و در نوع خود یکی از کم نظیرترین غارها در سطح کشور است.

بر اساس پژوهش‌های زمین شناسان قدمت غار آویشوی که حدود 2 کیلومتر طول دارد به حدود 75 میلیون سال قبل بازمی گردد. در این غار 7 آبشار و شمار زیادی قندیل وجود دارد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۳