سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: مردم در سال تحصیلی 90-89 با توجه به وعده‌های داده‌شده مانند آموزش شنا و افتتاح سالن‌های ورزشی و نمازخانه، توقعاتی از مسئولان آموزش و پرورش دارند.

مدرسه

وزیر آموزش و پرورش هم نوید داده که سال تحصیلی جدید تفاوت زیادی نسبت به سال‌های گذشته خواهد داشت.

ماجرای اتصال مدارس به اینترانت

به گزارش ایسنا وزیر آموزش و پرورش از اتصال 70 هزار مدرسه کشور به شبکه اینترانت در سال تحصیلی 90-89 خبر داده‌است؛ هر چند وزرای آموزش و پرورش پیشین نیز بارها وعده اتصال مدارس به اینترانت را داده بود.

در اغلب کشورها کلاس‌های درس، محتوای آموزشی و همچنین جایگاه معلم و دانش‌آموز، با مفهومی جدید و متناسب با نیازهای امروز بشر تعریف شده است. براساس بخشی از مفاد بیانیه اجلاس سران کشورهای جهان درباره جامعه اطلاعات، همه کشورهای امضا‌‌کننده باید طبق یک برنامه‌زمان‌بندی مشخص، توسعه ICT در دبیرستان‌ها را تا سال‌2010 و توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سایر دوره‌های تحصیلی را تا سال‌2015 به پایان برسانند.

بر این اساس قرار شده تا پایان برنامه چهارم 50‌هزار مدرسه در کشور به شبکه ملی اینترنت متصل شوند که با توجه به پایان برنامه چهارم موضوع اتصال مدارس به اینترانت همچنان مغفول مانده‌‌ و هنوز هم به نقطه مطلوبی نرسیده است. اینترانت مدارس از زمان وزارت محمود فرشیدی آغاز شد تا اینکه حاجی‌بابایی به فکر قرارداد جدیدی افتاد که شهریور‌ماه امسال با وزارت ارتباطات منعقد شد.

پس از این قرارداد بود که وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تجهیز مدارس به اینترانت اعلام کرد: ‌طی قراردادی با وزارت ارتباطات و فناوری، 70‌هزار مدرسه در سطح کشور امسال به ICT ملی متصل می‌شوند. از سوی دیگر مدیرکل برنامه‌ریزی و کنترل برنامه‌های شرکت فناوری اطلاعات در این باره به مهر گفت: با تلاش‌های مشترک وزارتخانه‌های ارتباطات و آموزش و پرورش از سال‌86 اهداف موافقتنامه طرح در برنامه چهارم توسعه که اتصال 5 هزار مدرسه بود در دستور کار قرار گرفت که طی 18‌ماه منجر به اتصال 5‌هزار ‌و‌800‌ مدرسه شد.

امیر‌حسین محبعلی اظهار کرد: براساس نتایج موفق مرحله آزمایشی مقرر شد در یک بازه زمانی 3 تا 5 ساله همه مدارس کشور که حدود 150‌هزار مدرسه در 100‌هزار نقطه است تجهیز و متصل به شبکه ملی اینترنت شوند.

جالب اینکه مهر‌ماه سال گذشته نیز یکی از معاونان وزیر آموزش و پرورش از اتصال 100‌هزار مدرسه کشور به اینترنت ملی (اینترانت) در سال تحصیلی‌89-88 خبر داده و گفته بود: در سال تحصیلی گذشته(88-87) حدود 20‌هزار مدرسه به شبکه اینترنت ملی وصل شده‌اند که شمار مدارس متصل به این شبکه با افزایش 5 برابری در سال تحصیلی 89-88 به 100‌هزار مدرسه ارتقا خواهد یافت.

افتتاح 2 هزار مدرسه

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که 2هزار مدرسه نیز 15‌مهر ماه با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد.
البته پیش از این اعلام شده که یکهزار و 918مدرسه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید افتتاح خواهد شد که با آمار اعلامی وزیر آموزش و پرورش تفاوت دارد. همچنین براساس اعلام معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در میان یکهزار و 918 پروژه‌ای که قرار است مهر‌ماه امسال افتتاح شود 900 نمازخانه، ‌170‌سالن ورزشی و 40 اردوگاه فرهنگی و ورزشی وجود دارد.

66 هزار، مساوی 70 هزار

در آموزش و پرورش در برخی مواقع آمارها متناقض است. پس از آنکه وزیر آموزش و پرورش آمار تعداد مدارسی که قرار است مهر‌ماه امسال افتتاح شود را به جای یکهزار و 918 پروژه، 2هزار مورد اعلام کرد این بار نوبت تعداد نیروهای استخدام شده در این وزارتخانه است که به گفته حاجی‌بابایی 70‌هزار نفر هستند؛ «40‌هزار نفر از طریق آزمون به استخدام وزارتخانه درآمدند و 26‌هزار نفر نیروی حق‌التدریسی نیز به نیروهای رسمی تغییر وضعیت دادند.»

وزیر آموزش و پرورش در خاتمه خاطرنشان کرد: با حضور این نیروها که یکی از محورهای تحول بنیادین آموزش و پرورش است، شاهد تحولات بسیار خوبی در آموزش و پرورش خواهیم بود. البته وزیر آموزش و پرورش توضیح نداده که 4‌هزار نفر دیگر چگونه وارد این وزارتخانه شده‌اند.

کد خبر 116601

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز