همشهری آنلاین: کارشناسان صنعت چاپ، نمایندگان اتحادیه‌های چاپخانه‌داران، اتحادیه های صحافان، اتحادیه‌های لیتوگراف‌ها و ناشران قرآنی، در جلسه هم اندیشی که دیروز در محل دبیرخانه این مسابقات برگزار شد، چاپ قرآن را به دسته بندی‌های مختلف تقسیم و متناسب با این دسته بندی‌ها، حساسیت‌ها و سختی‌های چاپ قرآن، معیارهایی را برای داوری این مسابقات تدوین کردند

مصحف شریف

به گزارش ستاد خبری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی چاپ مصحف شریف، در این جلسه، معیارهای داوری کتاب‌ها در نهمین دوره جشنواره صنعت چاپ، به عنوان معیارهای پایه اعلام شد، اما کارشناسان حاضر به این نتیجه دست یافتند که در داوری این مسابقات، لازم است به موضوع چاپ قرآن و ویژگی‌های آن به شکلی متفاوت از یک کتاب توجه کرد.

در نشست 5 ساعته کارشناسان و ناشران قرآنی، معیارهای داوری به 3 دسته پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ که مرحله صحافی را دربرمی گیرد، تقسیم بندی شد.

کارشناسان، هر یک از این بخش‌ها را نیز به دسته‌های مختلف تقسیم بندی کردند. در این تقسیم بندی‌ها عملیات پیش از چاپ، دو مرحله را دربرگرفت که مرحله اول بخش هایی مانند خطاطی، طراحی، تذهیب و صفحه آرایی را شامل شد و عملیات لیتوگرافی در دسته دوم جای گرفت.

مرحله چاپ، مرحله دیگری بود که بررسی شد. چاپ یک رنگ، چاپ دو رنگ، چاپ چهار رنگ و بیش از چهار رنگ، نوع مرکب‌های‌ مورد استفاده، ویژگی های کاغذهای مورد مصرف برای چاپ قرآن و چاپ های ویژه از مباحثی بود که کارشناسان در این مرحله مورد بررسی قرار دادند و معیارهای آن را تبیین کردند.

پیشکسوتان صنعت چاپ قرآن و ناشران این حوزه، معیارهایی را در مرحله پس از چاپ (صحافی) نیز ارائه کردند. صحافی انبوه و تلفیق صحافی ماشینی و دستی و صحافی هنری و کاملا دست ساز، از تقسیم بندی های مرحله صحافی بود که توسط کارشناسان مطرح شد.

موضوع دیگری که در این نشست از سوی 15 کارشناس مورد بررسی قرار گرفت، توجه به حساسیت ها و سختی های چاپ قرآن و در نظر گرفتن امتیاز برای این سختی ها بود. با توجه به این موضوع، فرم هایی طراحی و در اختیار شرکت کنندگان در مسابقه قرار خواهد گرفت تا در داوری ها از اطلاعات تکمیل شده در این فرم ها استفاده شود.

آنها همچنین پیشنهاد کردند تا نواقص آثاری که به مسابقه راه نمی‌یابد به صورت مکتوب در اختیار شرکت‌کنندگان بخش بین‌الملل قرار بگیرد و شرکت کنندگان داخلی نیز با برگزاری کارگاه آموزشی با نواقص موجود در آثار ارائه شده آشنا شوند.

کد خبر 116495
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز