سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: براساس پیش بینی های هواشناسی خوزستان در سال زارعی آینده، احتمالا این استان مجددا با پدیده مخرب خشکسالی مواجه خواهد شد به همین دلیل ستاد خشکسالی خوزستان قبل از آغاز این پدیده، فعالیت خود را آغاز کرده است.

Drought


استان خوزستان در حالی قطب کشاورزی کشور محسوب می شود که همواره در سالهای قبل با خشکسالی یا کم بارانی مواجه بوده و احتمالا این وضعیت برای سال آینده نیز ادامه خواهد داشت به همین دلیل باید برای مقابله با گسترش و افزایش عوامل تخریبی این پدیده مدیریت اعمال آب و برق از هم اکنون در استان اعمال شود.
به گزارش خبرگزاری مهر و به گفته سرپرست سازمان هواشناسی استان خوزستان، این استان در بررسی های به عمل آمده تا 75 درصد با پدیده خشکسالی و عواقب آن همبستگی دارد در حالیکه با پدیده ترسالی که سال قبل در خوزستان به وقع پیوست و شاهد بارشهای خوب باران و برف در استان بودیم حدود 30 درصد همبستگی دارد.

نادر شفی خدایی در این زمینه می گوید: طبق بررسی های صورت گرفته با روشهای کاملا علمی، استان خوزستان سال به سال به سمت خشکسالی در حرکت است و این موضوع لزوم مدیریت همیشگی مسئولین ارشد استان و دستگاه های مرتبط در خصوص مصرف آب و برق را می رساند.

تابستان داغ و بی سابقه

استاندار خوزستان هم با اشاره به اینکه استان خوزستان یک فصل تابستان طولانی و بسیار داغ و گرم را پشت سرگذاشت، گفت: در فصل تابستان امسال حتی در ماه خرداد که جزوء ماه های فصل بهار محسوب می شود برخی شهرهای خوزستان گرمای بی سابقه ای را متحمل شدند و 16 شهر استان در خرداد ماه، گرمای بالای 50 درجه را تجربه کردند که در تاریخ این استان بی سابقه است.

سید محمد جعفر حجازی افزود: باید با مدیریت آب و برق در استان برای ماه های آینده به گونه ای عمل و برنامه ریزی کنیم که در صورت بروز خشکسالی غافلگیر نشویم، همانگونه که در سال دوم خشکسالی اخیر با تجربه ای که به دست آوردیم اثرات خشکسالی را به پائین ترین حد ممکن کاهش دادیم.

به گفته وی باید برای شهرهای جنوبی استان که دارای نخلستان های فراوان و وسیعی هستند از هم اکنون در خصوص تامین آب با کیفیت چاره اندیشی کرد چرا که نخلستان های در صورت ورود آب بی کیفیت به آنها با مشکلات بلند مدت و مخرب مواجه می شوند.

قطع وابستگی استان به برق آبی

حجازی همچنین خطاب به شرکت های تامین و توزیع کننده برق استان خوزستان گفت: این شرکت ها باید نیازهای خود را به گونه ای به وزارت نیرو منعکس کنند که استان هیچ گونه وابستگی به برق آبی نداشته باشد و نیازهای خود را از طریق تولید برق حرارتی تامین کند.

وی ادامه داد: همچنین باید شرکت های بزرگ استان به خصوص شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران و سایر شرکت های نفتی مستقر در خوزستان و همچین شرکت شهرک های صنعتی خوزستان به عنوان متولی شهرک های صنعتی اقدام به تامین و نصب مولد برق برای تامین برق مورد نیاز خود کنند و از برق استان خوزستان استفاده کمتری داشته باشند.

گفتنی است در سال زراعی گذشته به مجموع یک میلیون و 30 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی استان، از 25 تا 100 درصد معادل دو هزار و 600 میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

 

کد خبر 116075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز