سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام وزارت بهداشت گفت: از ابتدای سال تاکنون، 82 نفر به این بیماری مبتلا و 18 نفر نیز بر اثر آن جان خود را از دست داده‌اند.

باکتری

به گزارش ایسنا دکتر محمدرضا شیرزادی در رابطه با برخی صحبت‌ها مبنی بر افزایش موارد بیماری تب کریمه-کنگو طی سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد. سال گذشته این بیماری 114 نفر را مبتلا کرد و 14 مورد مرگ نیز به دنبال داشت. اما این بیماری امسال حدود 82 نفر را درگیر و 18 نفر نیز بر اثر آن جان خود را از دست داده‌اند.

وی گفت: موارد بروز تب کریمه-کنگو در برخی استان‌های کشور مانند استان کرمان، یزد، خراسان رضوی و خوزستان نسبت به سال‌های گذشته کمی بیشتر است. اما در مجموع موارد بروز در این استان‌ها در حد انگشتان دست گزارش شده است.

به گفته وی، در سال جاری دامداران و افرادی که برای ذبح دام اقدام ‌کرده‌اند و به نوعی با خون و ترشحات دام‌ها در تماس بوده‌اند، بیشتر به این بیماری گرفتار شده‌اند.

شیرزادی با اشاره به افزایش فعالیت کنه‌ها در فصل گرما ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو بیماری ویروسی است که توسط کنه‌ها میان دام‌ها منتشر می‌شود و انسان به دنبال گزش توسط کنه یا تماس با خون و ترشحات دام آلوده، به آن مبتلا می‌شود.

به گفته وی، دوره پنهانی تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو معمولا کمتر از دو هفته پس از تماس با دام آلوده یا گزش کنه است و بیمار به طور ناگهانی به تب، سردرد، درد عضلانی و تظاهرات خونریزی دهنده مانند خونریزی پوست و بینی دچار می‌شود. فرد مبتلا به این بیماری همیشه تب دارد و در نهایت ممکن است به دلیل نارسایی اعضا و خونریزی شدید جان خود را از دست بدهد.

رییس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت گفت: در صورت عدم انجام به موقع اقدامات درمانی، احتمال مرگ و میر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیش از 50 درصد است.

وی با بیان اینکه دام آلوده به ویروس تب کریمه-کنگو هیچ علامت خاصی ندارد، بر لزوم ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌های مجاز تاکید کرد.

در این باره دکتر محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌ها نیز گفت: دام‌های قاچاقی که بدون نظارت و تایید سازمان دامپزشکی وارد کشور می‌شوند، علاوه بر افراد مرتبط با آنها، سایر دام‌ها را هم به تب کریمه کنگو مبتلا می‌کنند.

وی افزود: ابتلای دام‌های دیگر به این بیماری، منجر به گسترش روزافزون تب کریمه-کنگو در کشور می‌شود و جا دارد مقامات مسئول به خصوص سازمان دامپزشکی و مراکز ذبح دام و قصابی‌ها، به نکات بهداشتی در این زمینه توجه کامل داشته باشند.

وی از مردم خواست، دامی که مورد تایید سازمان دامپزشکی نیست، خریداری و ذبح نکنند و افزود: تب کریمه-کنگو از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم دام با انسان هنگام ذبح دام و ترشحات خونی و احشاء دام به انسان منتقل می‌شود. همچنین کنه‌ای که به این دام‌ها می‌چسبد وقتی روی بدن انسان قرار گیرد، این بیماری را منتقل می‌کند.

گویا در ادامه بیان داشت: راه دیگر انتقال این بیماری، تماس انسان با انسان است که از طریق تماس با ترشحات خونی و بدنی فرد بیمار منتقل می‌شود.

گویا با اشاره به این که در سال‌های اخیر، ابتلا به تب کریمه-کنگو در کسانی مانند روستاییان، کشاورزان و قصاب‌ها که به واسطه شغل خود با دام‌ها در تماس بوده‌اند، بیشتر مشاهده شده است، گفت: حتی کسانی که به صورت غیربهداشتی دام را در داخل منازل نگهداری و ذبح می‌کنند در معرض این بیماری هستند.

وی انتقال تب کریمه-کنگو از راه خوردن را بعید دانست و افزود: اکثر مبتلایان با دام‌هایی تماس و سروکار داشته‌اند که مورد تایید سازمان دامپزشکی نبوده و به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور شده‌اند.

گویا مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری را نظارت سازمان دامپزشکی و مراکز ذبح بر فروش و عرضه دام‌ها دانست و تأکید کرد: عدم کنترل دام‌های وارداتی، احتمال ابتلا به این بیماری را در کشور افزایش می‌دهد.

کد خبر 116060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز