هیات دولت تصمیم گرفت روز بعد از عید فطر را تعطیل کند. براساس این تصمیم، معادل ساعت کاری روز تعطیل شده در بقیه سال جبران خواهد شد.

دولت

در پایان جلسه دیروز هیات دولت سخنگوی دولت بین خبرنگاران آمد و گفت: نمایندگان مجلس برای تعداد روزهای تعطیلی عید فطر به نتیجه نرسیدند و تصمیم‌گیری در ارتباط با این موضوع موکول به بعد شد.

محمدرضا رحیمی ادامه داد: دولت در جلسه روز چهارشنبه خود تصمیم گرفت که روز شنبه را تعطیل اعلام کند. این خبر را معاون اول محمود احمدی‌نژاد ساعتی پس از آن اعلام کرد که در بهارستان نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب طرح افزایش تعطیلی روز عید فطر را نیازمند بررسی بیشتر دانستند.

اجرا بدون تصویب

به گزارش خبرنگار همشهری، دیروز در آخرین جلسه تابستانی مجلس شورای اسلامی، پس از سخنان موافقان و مخالفان و تذکرات پی در پی نمایندگان، طرح افزایش تعطیلی عید سعید فطر از دستور کار نمایندگان خارج شد. با استناد به ماده 132 آیین‌نامه داخلی مجلس با بازپس‌گیری امضاهای نمایندگان و رسیدن تعداد آنها به کمتر از 15 امضا، این طرح از بررسی در صحن کنار گذاشته شد.

دوم شهریور سال‌جاری تعدادی از نمایندگان مجلس، طرحی را با موضوع اختیار دولت برای تعیین ساعت کار در ماه رمضان و افزایش تعطیلی عید فطر، و با 50 امضا و 2 فوریت به مجلس ارائه کردند و در نظر داشتند تا تعطیلی عید فطر را از یک روز به 3 روز افزایش دهند. این طرح در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و مقرر شده بود 2 روز از تعطیلات سال کاسته شود و تعطیلات عید فطر افزایش یابد.

همچنین براساس این طرح مقرر می‌شد که دولت مجاز است در ایام ماه مبارک رمضان ساعت کاری را کاهش دهد. این طرح پس از آن در مجلس مطرح شد که دولت دهم در ابتدای ماه رمضان، بدون مصوبه مجلس، در ابلاغی، ساعات کاری را کاهش داده بود.
اگرچه تنها یک فوریت طرح اختیار دولت برای تعیین ساعت کار در ماه رمضان و افزایش تعطیلی عید فطر تصویب شد اما باز به‌نظر می‌رسید با تسریع در بررسی و رای گیری، اجرای افزایش تعطیلی عید فطر در سال‌جاری عملی شود.

اما در نهایت این طرح از سوی خود پیشنهاددهندگان به‌دلیل فوت وقت و بررسی‌های بیشتر پس گرفته شد و درواقع به عید فطر امسال نرسید. این طرح که در کمیسیون اجتماعی رای آورده بود، قرار شد روز یکشنبه 14شهریور در دستور کار مجلس باشد و نهایی شود اما بنا بر دلایلی همچون ابهام در آیین‌نامه برای زمان بررسی طرح یک‌فوریتی و خارج از نوبت، این امر عملی نشد و نهایتا در دستور کار روز چهارشنبه مجلس قرار گرفت.

بررسی در طرحی جامع‌تر

از ابتدای بررسی طرح، موافقان و مخالفان درباره آن صحبت کردند و تذکر دادند که در نهایت قبل از رای‌گیری پایانی، با موافقت نمایندگان و با استناد به ماده 132 آیین‌نامه داخلی مجلس از دستور کار خارج شد و مقرر شد موضوع افزایش تعطیلی عید فطر تا بررسی طرح ساماندهی تعطیلات متوقف شود. طرح ساماندهی تعطیلات طرحی است برای کم‌کردن تعطیلی‌های قابل حذف و ساماندهی روزهای تعطیل دیگر به‌ویژه تعطیلی طولانی نوروز.

تعطیلات دوهفته‌ای مجلس

نمایندگان مجلس اما در پایان جلسه دیروز برای دومین دور از تعطیلات تابستانی صحن را ترک کردند و تا سوم مهرماه در تعطیلات دوهفته‌ای به‌سر خواهند برد. جلسه بعدی مجلس 4مهرماه برگزار می‌شود. مجلس شورای اسلامی در هر تابستان 2تعطیلی دوهفته‌ای دارد.

توضیح نایب‌رئیس و خبر معاون اول

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی که مانند همه جلسه‌های هفته جاری، جلسه علنی را اداره می‌کرد، پس از خروج طرح افزایش تعطیلی عید فطر از دستور کار، از جایگاه هیات رئیسه توضیح داد: با توجه به اینکه روند بررسی طرح در مجلس امکان استفاده از تعطیلات در عید فطر امسال را غیرممکن می‌کرد، همکاران نماینده طرح این موضوع را در شرایط کنونی مفید و مؤثر نیافتند.

محمدحسن ابوترابی‌فرد ادامه داد: به‌نظر همکاران بهتر این بود که در بررسی طرح ساماندهی تعطیلات تصمیم لازم اتخاذ شود، لذا طراحان به اقدامی صوری دست زدند و بررسی موضوع طرح افزایش تعطیلات عید فطر را تا بررسی طرح ساماندهی تعطیلات متوقف کردند که این امر مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت.

ساعتی بعد، معاون اول احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس برای تعداد روزهای تعطیلی عیدفطر به نتیجه نرسیدند و تصمیم‌گیری در ارتباط با این موضوع به بعد موکول شد، به خبرنگاران خبر داد: دولت، خود تصمیم گرفت که روز شنبه را تعطیل اعلام کند.

از تعویق بررسی تا پیشنهاد یک هفته تعطیلی بین عید قربان تا عید غدیر

بیشتر وقت آخرین جلسه تابستانی مجلس شورای اسلامی در سال 89 به شنیدن موافقت‌ها و مخالفت‌ها درباره طرح افزایش تعطیلی عید فطر گذشت. ابتدای این گفته‌ها، دبیرکل فراکسیون خط امام(ره) مجلس شورای اسلامی که از طراحان اولیه طرح افزایش تعطیلات عید فطر بود، در تذکری مستند به مواد 23، 78، 164 و 165 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت:‌ تقاضا دارم در شرایط کنونی که اثری بر تصویب این طرح مترتب نیست، نمایندگان بررسی این طرح را متوقف کرده و آن را موکول به زمان بررسی طرح ساماندهی تعطیلات کنند. در نهایت و پس از همه گفت‌و شنودها هم پیشنهاد محمدرضا تابش عملی شد.

پیشنهاد دیگری هم دیروز درباره اعیاد اسلامی و تعطیلی از بلندگوهای صحن علنی شنیده شد. نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه که به‌عنوان آخرین ناطق میان‌دستور مجلس در تابستان سخن می‌راند، درباره افزایش تعطیلی عید سعید فطر سخن گفت و ادامه داد: من پیشنهاد می‌کنم که بین عید قربان و عید غدیر خم را یک هفته تعطیل کنیم.

کد خبر 115769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز