نابسامانی تولید، واردات و عرضه برنج‌ در بازار داخلی و دیدگاه‌های متناقض مطرح شده در زمینه آلودگی یا سلامت برنج‌های وارداتی موجب شده است تا سرانجام نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص برنج را در 4محور تهیه کنند که تا پایان هفته جاری در مجلس ارائه خواهد شد.

فروشگاه - برنج


با این روند، بررسی طرح تحقیق و تفحص از برنج در دستور کار هفته جاری مجلس با محوریت کمیسیون کشاورزی قرار خواهد گرفت که در آن مبنای محاسبه مصرف‌سرانه، مابه‌التفاوت تولید داخلی و مصرف کل کشور، میزان مورد نیاز واردات و نظر نهایی دولت درباره آلودگی 13نوع برنج وارداتی 4 محور تحقیق و تفحص مجلس از وضعیت برنج را تشکیل خواهد داد.

واردات برنج به کشور در حالی براساس اعلام وزارت بازرگانی همچنان ادامه دارد که عباس حاجیان، مدیرکل دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این وزارتخانه اکنون واردات برنج را ممنوع اعلام می‌کند به مهرگفت: برای اجرای قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی آمادگی کامل داریم. از سوی دیگر رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام اینکه هرگونه واردات محصولات کشاورزی باید با تأیید وزارت جهاد کشاورزی انجام شود، معتقد است، براساس قانون، واردات در زمان برداشت محصول ممنوع است.

عباس رجایی در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت بازرگانی واردات برنج را متوقف نمی‌کند، افزود: کمیسیون کشاورزی مجلس اصل را بر برائت می‌گذارد و اینکه واردات برنج پس از مذاکرات انجام گرفته، باید متوقف شود اما در غیراین صورت، وزارت بازرگانی باید پاسخگوی رفتارهای دوگانه خود باشد. با وجود این دیدگاه‌ها طی 4 ماهه نخست امسال نزدیک به 333 هزار تن برنج وارد کشور شده است. از سوی دیگر چندی پیش وزارت بازرگانی در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما خواستار آن شده بود تا تبلیغات برنج‌های خارجی در رسانه ملی ممنوع شود. با وجود این دیدگاه‌ها هنوز مصرف‌کنندگان ایرانی نسبت به سلامت یا آلودگی برنج‌های وارداتی تردید داشته و مسئولان به درستی مشخص نکرده‌اند که سرنوشت نهایی بررسی‌های انجام شده در این زمینه به کجا خواهد انجامید.

سلب مسئولیت استاندارد از آلودگی

از سوی دیگر رئیس سازمان استاندارد با اعلام اینکه این سازمان در قبال آلودگی برنج‌های وارداتی به فلزات سنگین هیچ مسئولیتی ندارد اعلام کرده است که اکنون کنترل باقیمانده سموم برعهده وزارت جهاد کشاورزی است اما قرار است طی 5 سال آینده و به‌تدریج تحت نظارت سازمان استاندارد باشد.

نظام‌الدین برزگری با بیان این مطلب به فارس، گفت: سازمان استاندارد در قبال آلودگی برنج‌های وارداتی به فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیک و کادنیوم هیچ مسئولیتی ندارد و تنها از نظر آلوده بودن به آفلاتوکسین و سموم باقی‌مانده آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.
رئیس سازمان استاندارد با بیان اینکه طبق بررسی‌ها و آزمایش‌هایی که از برنج‌های وارداتی صورت گرفته تاکنون اثری از آفلاتوکسین و سموم باقی‌مانده غیرمجاز مشاهده نشده است، افزود: وزارت بهداشت مسئول بررسی آلودگی برنج به فلزات سنگین است. برزگری تصریح کرد: اکنون تدوین استاندارد جدید حد مجاز فلزات سنگین برای محصولات وارداتی در حال نهایی شدن است و بعد از ابلاغ آن وظیفه کنترل به‌عهده سازمان استاندارد خواهد بود.

کد خبر 115545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز