شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان 17 ساله شد.

تئاتر کودک

البته اگر این جشنواره همه ساله و به‌طور منظم برپا می‌شد امسال باید 19 سالگی خود را در استان همدان جشن می‌گرفت اما حالا این جشنواره جوان کمتر از یک ماه دیگر در همدان کار خود را آغاز می‌کند. سال 1370 جشنواره تئاتر کودک و نوجوان طراحی و پایه‌ریزی شد و در طول این مدت فرازها و فرودهای مختلفی را به‌خود دیده‌است.

نخستین دوره این جشنواره در شهر همدان برگزار شد و تا دوره یازدهم هم همدان میزبان این جشنواره بود و پس از آن این جشنواره به زاهدان، بم و گچساران منتقل شد. بعد از آن جشنواره به دلایل مختلفی ازجمله کمبود منابع مالی برگزار نشد. سال 1385 دفتر تولید تئاتر کودک و نوجوان تاسیس و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بعد از 4سال سکوت، به اصفهان رفت.

در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره تصمیم بر این شد که از دوره بعدی این جشنواره بین‌المللی برگزار شود و همچنین قرار بر این شد که برای رشد کیفی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان این جشنواره به‌مدت 3سال در اصفهان برگزار شود‌ که البته پس از ‌ 4 دوره برگزاری جشنواره در اصفهان، امسال مجددا همدان میزبان این جشنواره می‌شود.

مصطفی رحماندوست‌ که امسال برای پنجمین دوره متوالی دبیری جشنواره را برعهده دارد، دلیل تغییر محل برگزاری جشنواره از اصفهان به همدان را اختصاص امکانات بیشتر به گروه‌ها و تسهیل در روند برگزاری جشنواره اعلام کرد‌ و گفت: مرکز هنرهای نمایشی پیگیر بود تا جشنواره‌ را در استانی برگزار کند که بتواند بیشترین امکانات را به آن اختصاص بدهد و امسال با توجه به رایزنی‌هایی که با اداره ارشاد همدان شده‌است و با توجه به امکانات، قرعه به نام این استان زده شد.

البته دوره‌های قبلی این جشنواره در اصفهان با حواشی زیادی برگزار شد؛ حواشی‌ای که اعتراض و نارضایتی هنرمندان و گروه‌های شرکت‌کننده را به‌دنبال خود داشت. پرستو گلستانی که سال گذشته با نمایش «رویای بارانی» در جشنواره شرکت کرده بود در گفت‌وگو با ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به این نکته اشاره کرد و گفت: «متأسفانه اصفهان دیگر جای مناسبی برای برگزاری چنین جشنواره‌ای نبود و در حال حاضر امیدوارم کوچ آن به استان همدان باعث برطرف شدن نقص‌ها و رقم زدن خا‌‌‌طرات و تجربیات خوشی برای شرکت‌کنندگان با‌شد.»

در این دوره 112 اثر نمایشی از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که هنرمندان شهرهای همدان و تهران بیشترین متقاضیان شرکت در این جشنواره بودند. از این تعداد12 گروه نمایشی برای شرکت در هفدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان انتخاب می‌شوند. این جشنواره در 4 بخش مسابقه بین‌المللی، مسابقه ایران، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و بخش ویژه برگزار می‌شود. در بخش ویژه نمایش‌هایی با ارزش‌های موضوعی و تکنیکی خاص با اولویت موضوعات دینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار دارد.

همچنین 4 گروه نمایشی در بخش جنبی با عنوان حرفه‌ای‌ها حضور دارند که این گروه‌ها به‌دلیل ایجاد رقابت عادلانه در بخش مسابقه شرکت نمی‌کنند. هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 7 تا 11 مهر در همدان برگزار می‌شود.

کد خبر 115387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز