همشهری آنلاین: به گفته رئیس بنیاد نهج‌البلاغه علم بی‌نهایت، فصاحت زبان و توجه به نیاز جامعه، کلام علی (ع) را در نهج‌البلاغه قدرتمند ساخته و به اعجازی برای جهانیان در تمام ادوار تبدیل کرده است.

قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد نهج‌البلاغه در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: موقعیت امیرالمؤمنین علی(ع) به عنوان شخصیتی در رأس حکومت، می‌تواند نهج‌البلاغه را کتاب روز جهان از نظر سیاست، اخلاق و مسائل روز جامعه جهانی قرار دهد.

وی افزود: حضرت علی(ع) از لحاظ علم متصل به علم نبوی بوده است.‌ پیامبر اسلام در خصوص این موضوع فرمودند که هزار باب علم را به سوی ایشان گشودند که از هرکدام آن، هزار باب باز می‌شود و امام بارها گفته بودند که من به راه‌های آسمان از راه‌های زمین آشناترم.

دین‌‌‌پرور اظهار کرد: از جهت دیگر فصاحت و بلاغت امیرالمومنین در نهج‌البلاغه بی‌همتاست. تا آن حد که اگر یک عرب‌زبان این کتاب را مطالعه کند به اوج قدرت و عظمت امام در خلق جملات و تصویرهایی برای احراز یک امر معنوی پی می‌برد. توجه به این مسئله که پیچیده‌تری مسائل معنوی در کلام امیرالمومنین (ع) تجلی آشکاری می‌یابد.

وی تأکید کرد: در خصوص جامعه‌شناسی امام نیز باید گفت که توجه امام به مقتضیات جامعه و نیاز شدید آن به مسائل قطعی و مسلم سبب شده است که این اثر مورد توجه قرار گیرند و مردم به آن روی بیاورند.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه با اشاره به رویکرد این بنیاد در خصوص نهادینه سازی فرهنگ مطالعه نهج‌البلاغه در جامعه گفت: ایجاد بخش آموزش نهج‌البلاغه، کتابخانه تخصصی، تربیت مدرس در امور نهج‌البلاغه، توجه به پژوهش و ترجمه، توزیع Cd، محصولات چند‌رسانه‌ای و انتشار مقالات ترجمه شده در کلاس‌های آموزشی از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های این مرکز در خصوص نهادینه‌سازی فرهنگ نهج‌البلاغه در جامعه است.

وی در پایان گفت: ترجمه نقشی مهم در جهت جهانی‌سازی این اثر معنوی خواهد داشت که توجه به این مهم را سر لوحه کار خود قرا داده‌ایم. اما فعالیتی دیگر نیز در بنیاد نهج‌البلاغه انجام شده است که گامی مهم در جهت جهانی‌سازی به حساب خواهد رفت. این فعالیت مربوط به ثبت عهدنامه مالک اشتر از طریق یونسکو است که در نوبه خود کاری ارزشمند محسوب می‌شود.

کد خبر 115243
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز