دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: با آنکه براساس قانون، کنکور باید از سال 90 حذف شود اما همچنان بحث بر سر زمان حذف کنکور میان مجلس و دولت ادامه دارد و اکنون نیز تصمیم گرفته شده تا مرکز پژوهش‌های مجلس زمان حذف کنکور را تعیین کند.

کنکور

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این باره اعلام کرد: مقرر شد آخرین کار کارشناسی در این زمینه از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس و دستگاه‌های اجرایی انجام شود تا تاریخ نهایی حذف کنکور پس از اصلاح قانونی طی هفته آینده اعلام شود.

علی عباسپور تهرانی‌فرد به همشهری گفت: در نشست 7 شهریور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیشنهاد وزارت علوم مبنی بر حذف کنکور از سال 93 مطرح شد، همچنین آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرد تا قانون حذف کنکور را زودتر از سال 93 اجرا کند.

به گفته وی، با توجه به گذشت بیش از 3 سال از تصویب قانون حذف کنکور در مجلس و تعیین مهلت معین برای اجرای آن، پیش‌بینی شده بود که اگر قانون از امسال هم بخواهد اجرا شود 3 سال زمان به دستگاه‌های مربوطه داده شود.

نماینده مردم تهران اظهار کرد: نظر کمیته ماده 4 حذف کنکور نیز این است که قانون حذف کنکور طی سال‌های 91 یا 92 اجرا شود.
وی پیش از این اعلام کرده بود که با توجه به تعلل وزارتخانه‌های متولی درخصوص اجرای قانون حذف کنکور، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس زمان دقیق اجرای قانون را تا پایان شهریور ماه اعلام می‌کند.

93؛ سال حذف کنکور

در همین حال یک عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز از حذف کنکور از سال 93 خبر داد.علی کریمی فیروز‌جایی، دلیل به تعویق افتادن اجرای قانون حذف کنکور را نا‌هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط دانست و گفت: وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش در اعمال سوابق تحصیلی دانش‌آموزان هماهنگ عمل نکردند.

رئیس کمیته آموزش و پرورش تاکید کرد: پیش‌بینی کمیسیون این است که قانون حذف کنکور تا سال 1393 صد در صد اجرا و کنکور حذف شود. براساس مصوبه مجلس، کنکور باید در سال 1390 حذف شود اما به‌دلیل مشکلاتی که در فرایند اجرا پیش آمد، اجرای این قانون دچار تعلل شد.

کریمی فیروزجایی خاطرنشان کرد: خلاصه مشکلات این است که وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش نتوانستند درخصوص نقل و انتقال اطلاعات رایانه‌ای هماهنگی لازم را به عمل آورند؛ یعنی سوابق دانش‌آموزان که نمرات دروس مختلف در دوره متوسطه است باید از طریق آموزش و پرورش به سازمان سنجش داده می‌شد، تا مبنای ورود دانش‌آموزان به دانشگاه‌ها باشد اما متأسفانه تاکنون میسر نشده و این نقل و انتقال با مشکل مواجه شده‌است.

امیدواریم با توجه به کمیته ماده 4 این قانون، سریع‌تر راهکارهای اجرایی تدوین شود و این قانون نهایتا ظرف دو سه ماه آینده به مرحله اجرا درآید.وی چندی پیش با انتقاد شدید از وزرای علوم و آموزش و پرورش اظهار کرد: متأسفانه عزم جدی در وزارتخانه‌های ذیربط برای حذف کنکور دیده نمی‌شود و کمیته ماده 4 این قانون که به ریاست وزیر علوم تشکیل شده نیز خروجی مناسبی نداشت. دلیل این است که دیدگاه‌های کارشناسی 2 دستگاه نزدیکی ندارند.

کد خبر 115116

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز