همشهری آنلاین: نتایج پژوهش محققان بیوشیمی بالینی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد که آسیب‌های پیش سرطانی بافت کولون(ACF) القاء شده توسط (DMH) بوسیله اسانس زیره سیاه در مدل حیوانی مهار می‌شود.

زیره سیاه

دکتر ابوالفضل دادخواه تهرانی که این پژوهش را در قالب رساله دکتری تخصصی خود در زمینه بیوشیمی بالینی انجام و ارائه داده است گفت: دراین تحقیق اثرات ضد سرطانی روغن‌های ضروری استخراج شده از از دانه های زیره سیاه (Carum Carvi) خام و پرتو دیده با اشعه گاما بر روی سرطان کولون القاء شده توسط دی متیل هیدرازین (DMH) در مدل حیوانی موش مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.

وی در ادامه به تشریح مراحل این طرح پژوهشی پرداخت و افزود: زیره سیاه ایرانی از استان کرمان جمع‌آوری شد سپس دانه‌های زیره پرتودهی شدند.

در مرحله بعدی اسانس زیره سیاه (تازه و پرتودیده) توسط دستگاه کلونجر استخراج شد و ترکیبات آن با استفاده از تکنیک GC/MS مشخص شد.

همچنین خواص آنتی اکسیدانی آنها با استفاده از دو تست DDPH و beta-carotene bleaching مورد بررسی قرار گرفت. سپس به منظور آزمایشات in vivo موش ها به 10 گروه تقسیم شدند.[مفاهیم: آنتی اکسیدان چیست؟]

موش ها به مدت 16 هفته از رژیم غذایی حاوی اسانس زیره سیاه در گروه های مختلف استفاده کردند. پس از 16 هفته بافت کبد و کولون آنها به منظور بررسی های هیستوپاتولوژیکی و بیوشیمیایی جدا شد.

به گزارش ایسنا، دکتر دادخواه در خصوص نتایج این پژوهش گفت: به طور خلاصه نتایج نشان می دهد که آسیب های پیش سرطانی بافت کولون (ACF) القاء شده توسط DMH، توسط اسانس زیره سیاه مهار می شود.

بخشی از این مکانیسم به دلیل تأثیر اسانس بر روی فعالیت آنزیم های GST و CRP1P1 و نیز آنکوژن بتا- کاتنین در سطح پروتئین و mRUN می باشد. به علاوه این اثرات در اسانس زیره پرتو دیده نیز حفظ می‌شود.

گفتنی است، این تحقیق با راهنمایی دکتر عبدالامیر علامه، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.

کد خبر 114891
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز