همشهری آنلاین: دانشمندان انگلیسی از سلول‌های بنیادی به دست آمده از پوست انسان سلول‌های کبدی رشد داده‌اند، و امیدها برای استفاده از سلول‌های سالم برای پیوند زدن به درون اندام‌های آسیب‌دیده برای ترمیم آسیب ناشی از بیماری‌هایی مانند سیروز و سرطان را تقویت کرده‌اند.

liver

  به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران دانشگاه کمبریج نمونه‌های پوستی از هفت بیمار مبتلا به بیماری‌های وراثتی گوناگون کبد و سه فرد سالم را گرفتند، و نمونه‌های پوستی را "برنامه‌ریزی مجدد" کردند تا به صورت سلول‌های بنیادی در آیند که عملا می‌توانند به هر بافتی در بدن تبدیل شوند.

 بر اساس مقاله‌ای که این پژوهشگران در ژورنال Clinical Investigation. منتشر کرده‌اند،‌آنها برای اولین بار چنین سلول‌هایی برای تقلید کردن گسترده‌ای از بیماری‌های کبدی به کار بردند.

 رشد دادن سلول‌های کبدی در آزمایشگاه به خصوص مشکل است.

پژوهشگران با تکثیر این سلول‌ها در کبدهای دچار بیماری و تکثیر سلول‌های سالم به دست آمده از گروه شاهد،‌ نه تنها توانستند دقیقا تعیین کنند که در سلول‌های کبدی بیمار چه اتفاقی رخ می‌دهد، بلکه همچنین کارآیی شیوه‌های درمانی جدید  را نیز روی آنها آزمایش کردند.

 پژوهشگر ارشد لوودویک والیر،‌از مرکز زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی و پزشکی باززاریی  ام‌آر‌سی  در دانشگاه کمبریج این کار را به عنوان "قدمی مهم به سوی کاربردهای بالینی سلول‌های بنیادی" توصیف کرد.

 چنین مهندسی‌های ژنتیکی می‌تواند به درمان‌های هدف‌دار و شخصی‌شده منتهی شود،‌و زمانی که سلول‌های بیمارشده بوسیله آنها درمان شدند، نهایتا می‌توان این سلول‌های سالم‌شده را به درون کبد آسیب‌دیده بیمار پیوند زد.

 به گفته این پژوهشگران این فرآیند می‌تواند الگوی مشابهی برای استفاده در سایر اندام‌ها خلق کند،‌ گرچه پژوهش بیشتری در این مورد لازم است.

این پژوهشگران می‌گویند بیماری کبدی پنجمین علت شایع مرگ و میر در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته است و میزان مرگ و میر ناشی از آن در حال افزایش است.

کد خبر 114882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز