چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه شهری: کلنگ بزرگ‌ترین مجموعه قرآنی جهان اسلام به زمین خورد.

مجموعه قرانی

عملیات احداث این مجموعه با عنوان «تهران؛ سرای قرآن» شب گذشته با حضور شهردار تهران آغاز شد.مساحت مجموعه تهران؛ سرای قرآن بیش از60 هزار متر است که در محدوده اراضی عباس‌آباد واقع شده و قرار است ظرف 4 سال آینده به بهره‌برداری برسد.مجموعه تهران؛ سرای قرآن به کانونی تبدیل خواهد شد که امکان جذب و آشنایی اقشار گوناگون جامعه را با این هدیه آسمانی فراهم کند.

علی‌اکبر تشکری‌نیا، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در این باره گفت: در احداث این مجموعه صاحب‌نظران و دانشمندان و هنرمندان مؤمن و خداجو همکاری دارند.وی افزود: در معماری مجموعه تهران؛ سرای قرآن از آخرین دستاوردها و فناوری روز جهانی برای استحکام و زیبایی و کارکرد بهینه آن استفاده خواهد شد.

به گفته تشکری‌نیا، در این مجموعه اقدامات خاصی برای جذب و انس و استفاده اقشار گوناگون در گروه‌های مختلف سنّی و تخصصی، صورت گرفته است.وی ادامه داد: علاوه بر فراهم بودن فرصت پژوهش و تولید به روش‌های‌ مختلف تحقیقی، تفسیری، تعلیمی و تولید آثار مکتوب یا هنری، شرایط بازدید و آشنایی با قرآن از طریق سمعی، بصری، روایی، آموزشی، نمایشی و هنری در قالب تالارهای هفت‌گانه نیز تدارک دیده شده است.

تالارهای هفت‌گانه سرای قران

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی از تالارهای هفت‌گانه به‌عنوان بخش اصلی مجموعه تهران؛ سرای قرآن نام برد و گفت: این تالارها بر مبنای اسماء و مراتب ادراک بشری نامگذاری شده‌اند و بر حسب شیوه‌های ارائه به 2 گروه «تالارهای کهن» و «تالارهای نوین» تقسیم می‌شوند.

تالارهای کهن

نخستین تالار، هاهوت یا تالار قرآن است که شامل رواق‌هایی با عنوان رواق قرآن و کتابت، رواق خطاطی و تذهیب، رواق اسماء متبرکه، رواق تجلید و تصحیف و رواق آیات است.به گفته تشکری‌نیا، دومین تالار، لاهوت یا تالار نشانه‌های قرآنی است که شامل رواق‌های معماری اسلامی، صنایع‌دستی، سمبل‌ها، رواق هنر اسلامی و رواق نقوش است.
در سومین تالار که تالار جبروت یا تالار پیامبر و اهل‌بیت (ع) نام دارد نیز رواق روایات پیامبر خاتم (ص)، رواق اهل‌بیت، رواق آیین‌ها و مناسک، رواق غزوات و جهاد وجود دارد.

تالارهای نوین

تشکری نیا در بخش دیگری از اظهارات خود به توصیف تالارهایی پرداخت که تحت عنوان تالار‌های نوین برای مجموعه تهران؛ سرای قرآن در نظر گرفته شده است. این تالارها نیز شامل تالار ملکوت یا تالار قصص قرآنی است که خود، شامل رواق انبیاء و تاریخ، رواق شبیه‌سازی‌ قصص قرآنی و فضاسازی تاریخ انبیاء و رواق اعجاز و شگفتی‌های قرآن است.

تالار پنجم تالار معنا یا تالار انسان نام دارد که رواق آفرینش و شگفتی‌های انسان در آن قرار گرفته است و تالار ششم نیز با عنوان تالار صورت یا تالار طبیعت شامل رواق زمین و شگفتی‌های طبیعت است و در تالار آخر که ناسوت یا تالار کهکشان نام دارد، رواق نجوم اسلامی قرار گرفته است.

فضاهای جنبی مجموعه تهران؛ سرای قرآن

براساس این گزارش، فضای جنبی مجموعه تهران؛ سرای قرآن برای مناسبت‌های خاص طراحی شده و به رویدادهایی چون برگزاری همایش‌ها، مراسم مذهبی، برپایی مسابقات، جشنواره‌های فرهنگی، هنری، موضوعی و... اختصاص می‌یابد.
همچنین در بخش تخصصی این مجموعه نیز کامل‌ترین کتابخانه و مرکز اطلاعات خاص مباحث قرآنی و نیز پژوهشکده، مرکز انتشار کتب، نشریات و خبرنامه‌ها، مرکز آموزش مرتبط با مفاهیم، تفاسیر، علوم قرآنی، هنرهای تذهیب، تجلید، تصحیف و... احداث خواهد شد.

2 هدیه بزرگ در ماه رمضان به جهان اسلام

مسئول همایش بین‌المللی قرآن و دفاع مقدس از ساخت مجموعه قرآنی جهان اسلام و باغ موزه دفاع مقدس به‌عنوان 2 هدیه الهی در ماه مبارک رمضان نام برد.سردار داوود غیاثی‌راد، مسئول همایش بین‌المللی قرآن و دفاع مقدس در این‌باره به سما گفت: آیه‌های قرآن کریم در جبهه‌ها ترجمه شده و هر دلاورمردی که در طول 8 سال دفاع مقدس در میادین جنگ حق علیه باطل حضور داشته با گوشت و پوست خود این آیات را معنا کرده است.

غیاثی گفت: اکنون که چنین مجموعه‌ای در‌ ام‌القرای جهان اسلام شکل می‌گیرد جالب خواهد بود که تمامی قرآن‌هایی که در طول 8 سال دفاع مقدس از شهدا و رزمندگان به جا مانده نیز نمایش داده شود.سردار غیاثی گفت: مطمئنا این موزه می‌تواند 114 باب به نیت 114 سوره کلام‌الله داشته باشد که باب‌های مربوط به جهاد و دفاع آن بیانگر حقایق سال‌های دفاع و پایداری مردم ایران شود.

کد خبر 114807

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز