همشهری آنلاین: "تهران سرای قرآن" ، بزرگ‌ترین مجموعه قرآنی دنیای اسلام در تهران ساخته می‌شود.

Koran

امشب با حضور شهردار تهران ، محمدباقر قالیباف ، کلنگ این پروژه زده می‌شود تا در مدت 4 سالا کار ساخت آن انجام شود و به بهره برداری برسد.

این کار با نظر شهردار و تلاش زیرمجموعه اش برای شناخت و ادای دین به قرآن و به عنوان کانونی مناسب برای قرآن‌پژوهی و بهره‌بردن از معارف الهی اجرا می شود.

شهرداری با همکاری صاحب‌نظران، دانشمندان و هنرمندان خداجو ساخت این مجموعه را آغاز می کند .

تهران‌‌‌‌‌،سرای قرآن برای استفاده عموم و افراد مختلف در گروه‌های سنی و تخصصی مختلف، طراحی شده است.

قرار است در این مجموعه، امکان پژوهش و تولید به روش های مختلف مطالعاتی، تحقیقی، تفسیری، تعلیمی و تولید آثار مکتوب یا هنری و سمعی و بصری انجام شود. به این شکل که هر کدام از این خدمات در تقسیم بندی های فرعی و زیرشاخه های خود ارائه بشوند.

برای این مجموعه ساخت هفت تالار درنظر گرفته شده که بخش اصلی مجموعه «تهران؛ سرای قرآن» است و بر مبنای اسما و مراتب ادراک بشری نامگذاری شده اند .

این تالارها برحسب شیوه ارائه به دو گروه"تالارهای کهن" و "تالارهای نوین" تقسیم می‌شوند و نموداری از "عالم کبیر" و "عالم ضغیر" را به طور کامل به تصویر خواهند کشید.

تالارهای کهن عبارتند از: هاهوت، لاهوت، جبروت.

تالار هاهوت یا تالار قرآن شامل رواق هایی با عنوان رواق قرآن و کتابت ، رواق خطاطی و تذهیب ، رواق اسماء متبرکه ، رواق تجلید و تصحیف و رواق آیات است.

در تالارلاهوت یا تالار نشانه های قرآنی نیز رواق های معماری اسلامی ، صنایع دستی، سمبل ها، رواق هنر اسلامی ورواق نقوش ساخته خواهد شد.

تالار جبروت یا تالار پیامبر و اهل بیت ع نیزچهار رواق روایات پیامبر خاتم ص ، رواق اهل بیت ، رواق آیین ها و مناسک و رواق غزوات و جهاد خواهد داشت.

تالارهای نوین عبارتند از: تالار ملکوت، تالار معنا، تالار صورت و ناسوت.

تالار ملکوت یا تالار قصص قرآنی رواق انبیاء و تاریخ ، رواق شبیه سازی قصص قرآنی و فضاسازی تاریخ انبیاء و رواق اعجاز و شگفتی های قرآن را دربرمی‌گیرد.

تالار معنا یا تالار شامل رواق آفرینش و شگفتی های انسان می‌شود و در تالار صورت یا تالار طبیعت رواق زمین و شگفتی‌های طبیعت وجود دارد.

در تالار آخر یعنی تالار ناسوت یا تالار کهکشان نیز رواق نجوم اسلامی قرار گرفته است.

درکنار فضای اصلی مجموعه که هفت تالار فوق را دربرمی‌گیرد فضایی جنبی نیز در نظ گرفته شده که به برگزاری رویدادهای خاص مذهبی و قرانی مانند همایش، مراسم مذهبی، اجرای مسابقه، جشنواره های فرهنگی و هنری و ... اختصاص خواهد داشت.

همچنین قرار است در "تهران، سرای قرآن" کامل‌ترین کتابخانه و مرکز اطلاعات موضوع های قرآنی و پژوهشکده انتشار کتاب و نشریه و خبرنامه تاسیس شود.

مرکز آموزشی مرتبط با موضوع‌ها و مسائل قرآنی نیز بخش دیگری است که در این سرا ایجاد خواد شد.

کد خبر 114784
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز