همشهری آنلاین: پژوهشگران آمریکایی در بررسیهای خود نشان دادند که پدران نیز همانند مادران در زمان تولد فرزندان هورمون اکسیتوسین تولید می کنند و بنابراین می توانند به اندازه مادران از فرزندان خود مراقبت کنند.

father


پدرانی که به بهانه اینکه به دلیل مرد بودن از روحیه سازگار با مراقبت از بچه ها برخوردار نیستند سعی می کنند از زیر بار نگهداری از نوزادان شانه خالی کنند از این پس دیگر هیچ بهانه ای ندارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، درحقیقت محققان دانشگاه ییل دریافتند که همزمان با تولد فرزندان بیولوژی مردان نیز همانند زنان کاملا این توانایی را به آنها می دهد که از نوزادان مراقبت کنند.
نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که با تولد بچه ها، در مغز تازه پدرها سطح برخی از هورمونها به خصوص اکسیتوسین و پرولاکتین افزایش می یابد.
هورمون اکسیتوسین که به هورمون عشق معروف است سطح احساسات به ویژه حس همدردی را افزایش می دهد. این هورمون همچنین به زنان در زمان زایمان کمک می کند. هورمون پرولاکتین نیز در زنان مسئول تولید شیر پس از تولد نوزاد است.
اکنون این دانشمندان نشان دادند که با تولد فرزند، در مغز مردان نیز چیزی بسیار شبیه به آنچه که در مغز تازه مادرها رخ می دهد اتفاق می افتد.
به محض اینکه تازه پدرها نوزاد را در آغوش می گیرند سطح تولید اکسیتوسین و پرولاکتین در مرکز احساسی مغز آنها افزایش می یابد و احساسات و افکار پدرها نسبت به نوزادان شرطی می شود.
اهمیت این دو هورمون در تقویت رابطه مادر- فرزند و رفتار زنان در علاقه مندی به بچه دار شدن از دیرباز مورد توجه بوده است.
اکنون این دانشمندان نشان دادند که این هورمون تنها موجب تقویت احساسات مادران نسبت به فرزندان نمی شود بلکه در کل سطح ارتباط والدین- فرزندان را افزایش می دهد.
این محققان به منظور دستیابی به این نتایج، سطح هورمونی 43 تازه پدر را در 6 ماه اول پس از تولد فرزندان مورد مطالعه قرار دادند و توانایی این پدران را در دادن حس اطمینان و امنیت به بچه ها، بازی کردن با فرزندان و درک نیازهای آنها رصد کردند.
نتایج این بررسیها نشان داد که عالی ترین پدران آنهایی بودند که سطح هورمونی بالاتری داشتند.
این محققان در این خصوص توضیح دادند:«بسیاری از پدران تا زمانی که بچه های خود را در آغوش نگرفته اند نسبت به پدر شدن احساس بی علاقگی نشان می دهند اما به محض آنکه نوزاد را در بین بازوان خود دیدند یک تغییر ناگهانی احساسی در آنها ایجاد می شود که مربوط به افزایش سطح این دو هورمون در مرکز احساسی مغز آنها است.»

 

کد خبر 114387

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز