شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

مترجم آرش نهاوندی: محققان ژاپنی اعلام کردند مصرف بیشتر ماهی‌های روغن‌دار، نظیر ساردین و سالمون می‌تواند باعث کاهش احساس افسردگی در پسران نوجوان شود.

قرص

به گزارش رویترز، این محققان می‌گویند: با این حال به‌نظر می‌رسد مصرف ماهی‌های روغن‌دار تأثیری در کاهش میزان افسردگی در دختران نوجوان نداشته باشد.اسیدهای چرب امگا 3 از جمله EPA و DHA، در ماهی‌های چرب به وفور یافت می‌شود. محققان معتقدند که این موادغذایی در عملکرد مغز نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند. بسیاری از محققان طی سال‌های اخیر این احتمال را مورد بررسی قرار داده‌اند که آیا مصرف بالای ماهی‌های چرب می‌تواند با عث کاهش افسردگی در افراد شود یا خیر؟

به‌رغم آنکه مصرف ماهی‌های چرب می‌تواند در کاهش افسردگی نوجوانان مؤثر باشد اما به‌نظر می‌رسد تأثیر چندانی بر افسردگی در افراد بزرگسال نداشته باشد.تا‌کنون محققان تحقیقات زیادی را در ارتباط با این مسئله بر نوجوانان انجام داده‌اند و اخیرا نیز کنتارو موراکامی از دانشگاه توکیو به همراه همکارانش وضعیت رژیم غذایی و میزان افسردگی در بیش از 6 هزار و 500 نوجوان ژاپنی 12تا 15ساله را مورد بررسی قرار داده‌اند که در کل در 23 درصد از پسران و 31 درصد از دختران علائم افسردگی مشاهده شده است؛ علائمی نظیر ناامیدی و مشکلات ناشی از بی‌خوابی نیز در این افراد دیده شده است. محققان ژاپنی با توجه به میزان و نوع غذای مصرفی از سوی این افراد و عوامل و فاکتورهایی نظیر سن، والدین و میزان تحصیلات، به این نتیجه رسیده‌اند که پسرانی که ماهی بیشتری مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که ماهی کمتری مصرف می‌کنند، 27درصد کمتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند.

روغن ماهی همچنین موجب تخفیف علائم بیماری شیزوفرنی می‌شود. شیزوفرنی یک بیماری حاد روحی است که علائم آن شامل هذیان‌گویی، نابهنجاری‌های روانی و رویگردانی از اجتماع است. شواهد بسیار زیادی نشان می‌دهند که غیرطبیعی بودن ترکیبات اسید چرب درغشای سلولی با بروز این بیماری درارتباط است.

پژوهشگران در یکی از مطالعات خود به ارزیابی تأثیر مصرف روغن ماهی بر شدت یا کاهش علائم بیماری شیزوفرنی در یک گروه 24 نفره از بیماران شیزوفرنیک پرداختند. آنها در یک دوره 6 ماهه، روزانه 10گرم کنسانتره روغن ماهی برای این بیماران تجویز کردند که در نتیجه به میزان زیادی از شدت علائم این بیماری در طول این دوره کاسته شد. نکته جالب توجه اینجاست که هیچ‌یک از این بیماران در زمان قبل از این دوره درمان، دچار نقص در جذب اسیدهای چرب نبودند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بیماری شیزوفرنی به طریقی با یک متابولیسم غیرطبیعی اسید چرب در ارتباط است و همواره بر انجام آزمایش‌های کلینیکی برای شناسایی فواید نهفته در تجویز اسید چرب امگا3 به‌منظور درمان این ناهنجاری، تأکید فراوان دارند.برخی از پزشکان معتقد هستند که بیماری‌هایی نظیر افسردگی پس از زایمان و ضریب هوشی پایین همه ناشی از جذب ناقص DHA است. این پزشکان همچنین می‌گویند که مقادیر پایینDHA مربوط به میزان اندک سروتونین در مغز است که باز هم موجب افزایش گرایش به افسردگی، خودکشی و ستیزه جویی می‌شود.DHA به میزان زیاد در فیتوپلانکتون‌ها و ماهی‌های آب‌های سرد یافت می‌شود. کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که جهت تأمینDHA کافی 2تا 3وعده در هفته ماهی مصرف شود و اگر هم امکان آن نباشد، افرادحداقل روزانه 100 میلی گرمDHA مصرف کنند.

کد خبر 114350

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز