همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد مصرف بیشتر اسفناج و سایر سبزی‌های برگ‌دار سبزرنگ می‌توانند خطر دیابت را کاهش ‌دهند

vegetables

 به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی که نتایج آن در ژورنال پزشکی بریتانیا منتشر شده است، به موضوعی بحث‌برانگیز پرداخته است، و نویسندگان آن هشدار می‌دهند که تحقیقات بیشتری برای اثبات لازم است.

یک گروه از پژوهشگران به سرپرستی پاتریس کارتر در دانشگاه لایسستر در مرکز انگلیس شش بررسی دربرگیرنده 220000 نفر را مورد بازبینی قرار دادند که به رابطه میان مصرف سبزی و میوه و دیابت نوع 2 با شروع در بزرگسالی پرداخته بودند.

آنها دریافتند خوردن یک و نیم وعده اضافی سبزی‌های برگ‌دار سبزرنگ خطر ابتلا به دیابت را تا 14 درصد کاهش پیدا می‌کند، اما خوردن میوه و سبزی بیشتر همراه هم اثر چندانی در این زمینه نداشت.

 دیابت نوع 2، شایع‌‌ترین نوع دیابت، با شیوع رژیم‌های غذایی چرب و شیرین و سبک زندگی بی‌حرکت، به سرعت از کشورهای ثروتمند به کشورهای با سرعت در حال توسعه در حال گسترش یافتن است.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از 220 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری که هر سال یک میلیون نفر را می‌کشد، مبتلا هستند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت با افزایش میزان چاقی، شمار مرگ و میر ناشی از دیابت ممکن است در فاصله‌ میان 2005 تا 2020 دو برابر شود.

اصلاح تغذیه و ورزش عوامل شناخته‌شده پیشگیری دیابت هستند، اما اینکه کدام غذا برای این هدف بهتر است و  چرا، مورد اختلاف بوده است زیرا بررسی‌های معدودی با کیفیت خوب در این زمینه انجام شده است.

 گروه کارتر پیشنهاد می‌کنند سبزی‌های برگ‌دار سبزرنگ از این لحاظ مفید هستند که حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و منیزیم هستند، اما لازم است که کار بیشتری در این مورد انجام شود.

 در یک بررسی جداگانه که در ژورنال داروشناسی بریتانیا منتشر شده است،‌ دانشمندان چینی می‌گویند یک ترکیب استخراج‌شده از انواع گیاهان دارویی چینی توانسته است به اثر دیابت نوع 2 را بر موش‌ها کاهش دهد.

 این ترکیب که امودین (emodin) نام دارد،‌آنزیمی به نام 11-Beta-HSD1 را مهار می‌کند که در ایجاد مقاومت به انسولین نقش دارد. انسولین هورمونین است که به خارج شدن قند اضافی از خون کمک می‌کند.

یانگ لنگ از انستیتو مفردات پزشکی شانگهای در این باره گفت: "لازم است پژوهشگران مواد شیمیایی را ایجاد کنند که اثرات مشابهی با امودین داشته باشند،‌ و ببینند که آیا از این مواد می‌توان به عنوان دارویی برای دیابت استفاده کرد."

کد خبر 114330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز