پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیستم عامل موبایل آندروئید روز به گسترش بیشتری پیدا می‌کند و انتظار بر این است که سریع‌الرشدترین سیستم عامل موبایل بدل شود.

android

 مزیت‌های استفاده از آندروئید بسیار هستند. این سیستم عامل قوی و مدولار است و مجموعه‌ای از خصوصیات و عملیات برای همه مقصودها را دارا است و مانند چاقوهای همه‌کار نظامی سوئیسی می‌ماند.استفاده از اینترنت، ای‌میل و چت کردن به راحتی قابل انجام است، و وارد شدن به شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و فیس بوک نیز با آن آسان است.

اما اگر می‌خواهید تلفن همراه با سیستم آندروئید بخرید به این نکات توجه کنید:

نسخه سیستم آندروئید مهم است

 همیشه نسخه سیستم آندروئید روی تلفن را وارسی کنید، چرا که تفاوت زیادی از لحاظ کارکرد و تجربه شما ایجاد خواهد کرد، مانند تفاوتی که ارتقای سیستم کامپیوترتان از ویندوز ویستا به ویندوز 7 ایجاد می‌کند.

 آخرین نسخه سیستم آندروئید نسخه 2.2 یا نسخه Froyo ( که مخفف کلمه ماست یخی frozen yogurt است -‌ نسخه‌های مختلف آندروئید بر اساس دسرهای مختلف نامگذاری شده‌اند-  اما اغلب تلفن‌ها هنوز یا نسخه 2.1 یا  اکلر Eclair (نان خامه‌ای) یا نسخه 1.6 یا دونات Donut را دارند. نسخه اکلر نسبت به نسخه 1.6 دارای مجموعه‌ای از مزیت‌ها کارکردی از جمله سازگاری بیشتر با عملیات جدید است. برای مثال بخش عملیاتی رسمی توئیتر برای آندروئید تنها با تلفن‌های دارای نسخه‌های 2.1 به بالا عمل می‌کند.

البته به این معنای آن است که تلفن‌های دارای نسخه‌های قدیمی‌تر آندروئید دیگر به درد نمی‌خورند. اغلب تولیدکنندگان تلفن‌های همراه (به خصوص سونی- اریکسون و HTC) از نسخه‌های "تغییرشکل‌داده" آندروئید استفاده می‌کنند،‌به این معنا که آن را با لایه‌ای نرم‌افزار خودشان می‌پوشانند.

حتی اگر تلفن انتخابی شما نسخه قدیمی‌‌تر از آندروئید را دارد، اطمینان حاصل کنید که تولید کننده به طور مرتب برای آن آپدیت فراهم می‌کند (تولیدکننده معمولا نرم‌افزاری را ارائه می‌دهد که با دانلودکردن آن بتوانید تلفن‌تان را به روز کنید).

برای مثال تلفن موتورولا مایل‌استون با نسخه 1.6 آندروئید شروع به کار کرد، اما به زودی کاربران توانستند آن را به نسخه 2.2 ارتقا دهند.

برنامه‌های مناسب را بگیرید

سیستم آندروئید به خاطر دچار بودن به مشکلی به نام مشکل bloatware مورد انتقاد قرار گرفته است. "Bloatware" اصطلاحی است که برای توصیف بخش‌های غیرلازم نرم‌افزار به کا رمی‌رود که تولیدکننده به طور خودکار با کامپیوتر یا تلفن همراه می‌کند. حذف کردن این نرم‌افزارها معمولا مشکل است و شما را با درخواست‌های مکرر برای پرداخت پول برای دسترسی به نسخه‌های "کامل‌"شان کلافه می‌کنند.

 ترتیبی دهید که هر برنامه‌ای را که به آن نیاز ندارید، از حالت نصب خارج شود. اگر از حساب پست الکترونیک گوگل استفاده می‌کنند، بهتر است به مجموعه برنامه‌های کاربردی گوگل (جی‌میل، گوگل‌تاک، نقشه‌ها ، یوتیوب) روی بیاورید چرا که به این ترتیب اغلب کارهای‌تان را می‌توانید انجام دهید.

 گرفتن مرورگر اوپرای مینی یک جایگزین قوی نسبت به مرورگر جاری آندروئید است. کتاب‌خوان الکترونیکی Aldiko نیز گزینه خوبی برای افرادی است که تلفن‌های‌شان صفحه‌های درخشان و واضح دارد و می‌خواهند در حین رفت و آمد کتاب بخوانند. برنامه Seemic می‌تواند به افرادی که نسخه‌های قدیمی‌‌تر از 2.1 دارند، امکان استفاده از توئیتر را می‌دهد. با گرفتن Astro File manager می‌توانید به محتواهای تلفن‌‌تان دست یابید، و فایل‌ها را هماهنگ کنید.

متوجه تغییراتی که ایجاد می‌کنید باشید

سیستم آندروئید عمدتا یک سیستم مدولار است، و هر چیز از ساختار  صفحه "خانه" ("دسک‌تاپ" اصلی تلفن شما) تا صفحه کلید مجازی آن را می‌توان تغییر داد یا جایگزین کرد. اما به یاد داشته باشید که باید مسئولیت ایجاد تغییرات را بپذیرید- کاربردها ممکن است در معرض از کارافتادن (crash) و نقص (bug) قرار گیرند.

برای آن افرادی به دنبال تغییر در ظاهر و احساس "میانجی کاربر" (UI) هستند، دو برنامه Sidescreen و Home++ را می‌توان برای جایگزینی‌های صفحه "خانه" به کار گرفت. این برنامه‌ها یک Power Strip بسیار مفید دارند که امکان دسترسی به کارکردهای تلفن را هم فراهم می‌آورد.

تلفن سامسونگ Galaxy S دارای یک نوار Swype است، یک شیوه جدید جالب برای تایپ‌کردن روی صفحه کلید مجازی که وعده سرعت و دقت بسیار بالاتر در تایپ کردن می‌دهد. این برنامه در حال حاضر به شکل بسته - بتا است و تنها در برخی از تلفن‌ها در دسترس است،‌اما یک برنامه SIideIT در بازار وجود دارد که افراد می‌توانند تجربه مشابهی را با آن دست بیاورند.

www.livemint.com

کد خبر 114283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز