همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران از ممنوعیت واردات لوازم و تجهیزات برقی با رتبه انرژی پایین‌تر از A و B براساس بخشنامه هیات وزیران خبر داد.

انرژی

به گزارش ایلنا، سعید مهذب ترابی ضمن اعلام این مطلب در پاسخ به این سئوال که آیا وسایل برقی که وارد بازار می‌شوند، از نظر برچسب انرژی، قبل از ورود به بازار تحت کنترل سابا قرار می‌گیرند یا خیر، گفت: با توجه به اهمیت موضوع تاکنون برای 17 وسیله برقی استاندارد برچسب انرژی تدوین شده که همگی آنها نیز ابلاغ و اجرایی شده است.

ترابی، درخصوص اینکه سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) تا چه حد بر روی اجناس برقی وارداتی نظارت دارد، گفت: سابا از طریق نمونه‌برداری تصادفی از بازار و انجام آزمون تست انرژی وسایل موجود در بازار را به نوعی نظارت می‌کند.

وی اضافه کرد: این اقدام کافی نیست لذا به پیشنهاد سابا طی بخشنامه سال گذشته از سوی دولت گمرک‌های کشور و تعدادی از وزارتخانه‌ها موظف شده‌اند از ورودی محصولات عمده (کولر و یخچال) با رتبه پایین مصرف انرژی به داخل کشور جلوگیری کنند اما به نظر باز این مسئله نیز کفایت نمی‌کند و باید یک اجماع در این خصوص به وجود آید و در این راستا مسئولیت نظارت بر استاندارد تجهیزات برعهده موسسه استاندارد است.

ترابی با اشاره به این مصوبه هیات وزیران که در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری درخصوص اصلاح الگوی مصرف تصویب شده است، گفت: براساس بند 4 این مصوبه، مقرر شده است تا وزارتخانه‌های نیرو، امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی و صنایع و معادن به نحوی برنامه‌ریزی کنند که از واردات لوازم و تجهیزات برقی با رتبه انرژی پایین‌تر از A و B جلوگیری شود.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران افزود: براساس قانون، موسسه استاندارد وظیفه تایید و ارایه برچسب محصولاتی را دارد که توسط آزمایشگاه‌های همکار این موسسه مورد تست و آزمون مصرف انرژی قرار می‌گیرند، ضمن آنکه قانون تصریح کرده است که محصولات برقی نباید فاقد برچسب انرژی باشند.

کد خبر 114224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز