آرش نهاوندی: متخصصان هشدار می‌دهند که افراد بیشتری با ادامه روند گرمای هوا به‌دلیل بروز عوارض قلبی جان خود را از دست خواهند داد.

بیمار


به گزارش بی‌بی سی، پزشکان می‌گویند به‌دنبال تغییرات آب و هوایی، گرمای زیاد در فصل تابستان و سرمای بالا در زمستان تبدیل به امری عادی خواهد شد و این مسئله بر سلامت قلب تأثیر منفی بر جای می‌گذارد.

بر مبنای نتیجه تحقیقی که در مجله پزشکی انگلستان انتشار یافته محققان متوجه شده‌اند که کاهش هر درجه سانتی‌گراد دمای هوا می‌تواند با 200 مورد سکته قلبی در ارتباط باشد.

در حالی‌که کاهش دما باعث افزایش موارد سکته قلبی می‌شود، موج گرمای بالا نیز می‌تواند افزایش مرگ افراد بر اثر عوارض قلبی را در پی داشته باشد. در سال 2003 نیز 11 هزار نفر در پاریس و سایر نقاط فرانسه به‌دلیل افزایش گرما تا 40 درجه سانتی‌گراد که به بروز عوارض قلبی انجامید جان خود را از دست دادند.

بسیاری از این موارد مرگ‌های آنی مرتبط با شرایط قلبی بودند و نه سکته قلبی.در همین تابستان نیز افزایش بی‌سابقه دما باعث مرگ 2 هزار نفر در انگلیس شد.

محققان می‌گویند: احتمال مرگ افراد درصورتی که دو هفته خود را در معرض گرما یا سرمای شدید قرار دهند به‌شدت افزایش می‌یابد. دمای بسیار بالا و دمای بسیار پایین به‌ویژه افراد مسن را تهدید می‌کند.

محققان دانشکده بهداشت و داروهای مناطق حاره با بررسی اطلاعات مرتبط با 84 هزار بیماری که طی سال‌های 2003 تا 2006 به‌دلیل بروز سکته قلبی در بیمارستان‌ها بستری شده بودند و مقایسه آنها با دمای روزانه در انگلستان و ویلز به این نتیجه رسیدند که به‌طور میانگین 1 درجه کاهش دما با 2 درصد افزایش خطر بروز سکته قلبی مرتبط است.

اگرچه شاید این 2 درصد افزایش خطر بروز سکته قلبی برای هر فرد چندان مهم به‌نظر نرسد اما برای کشوری که جمعیتی بالای 50 میلیون نفر دارد این آمار برابر است با 200 مورد افزایش سکته قلبی در طول روز.

اغلب افرادی که بر اثر تغییرات آب و هوایی و به‌دلیل بروز سکته یا سایر عوارض قلبی جان خود را از دست داده‌اند، دارای سن 70 تا 80 سال هستند اما افرادی که آسپیرین مصرف می‌کنند اغلب کمتر از سایرین در معرض بروز عوارض قلبی ناشی از گرما و سرما قرار می‌گیرند. محققان بر این باورند که سرما می‌تواند باعث افزایش خطر لخته شدن خون در عروق و در نتیجه سکته قلبی شود. بنابراین می‌توان به علت مصرف آسپیرین که خاصیت رقیق‌کنندگی خون دارد پی برد.

کرشنان باسکاران و گروه محققان همراه وی می‌گویند: تحقیقات بیشتری جهت مشخص کردن راه‌های پیشگیری از افزایش خطر سکته قلبی به هنگام بروز سرما ضروری به‌نظر می‌رسد. ا‌کنون بهترین راهکاری که در این رابطه وجود دارد توصیه به بیماران، به‌ویژه افراد مسن در رابطه با نوع لباس پوشیدن در فصل زمستان است. بر همین مبنا پزشکان توصیه می‌کنند که افراد و به‌ویژه سالمندان در فصل سرما لباس‌های گرم بپوشند و خانه‌های خود را گرم نگاه دارند.

کد خبر 113908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز